EXPLAINERS

Τι αποκαλύπτουν οι αφίσες προπαγάνδας της Βόρειας Κορέας (pics)

CNNi

Για τον έξω κόσμο, οι αφίσες προπαγάνδας της Βορείου Κορέας είναι γνωστές για τα στρατιωτικά και αντιαμερικανικά τους μηνύματα. Χαρακτηριστικά, πρόσφατα παραδείγματα είναι μια αφίσα στην οποία ο Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δέχεται επίθεση με τσεκούρι ενώ κυκλοφόρησε εκτός των συνόρων της Βορείου Κορέας και μια άλλη, που δείχνει πυραύλους να στοχεύουν το Κάπιτολ Χιλ στις ΗΠΑ.

Μια πρώην κάτοικος της Πιονγιάνγκ, όμως, ελπίζει ότι η σημαντική συλλογή με αφίσες από τη Βόρεια Κορέα που διαθέτει, μπορεί να αναδείξει μια πιο… εκλεπτυσμένη εικόνα του μυστικοπαθούς καθεστώτος.

Όπως αναφέρει το CNNi, η Katharina Zellweger του πανεπιστημίου Στάνφορντ, που έζησε στην Πιονγιάνγκ για πέντε χρόνια ενώ εργαζόταν για ελβετική κυβερνητική οργάνωση, συγκέντρωσε πάνω από 100 αφίσες προπαγάνδας εσωτερικής… κατανάλωσης.

Οι περισσότερες από αυτές τις εικόνες προσπαθούν να προωθήσουν τις καλλιέργειες και την επιστήμη. Είναι εντελώς διαφορετικές από τις βίαιες σκηνές που συνήθως συνδέονται με την προπαγάνδα της Βορείου Κορέας. Οι αφίσες, οι οποίες προτρέπουν τους πολίτες να εργαστούν σκληρά και με αλληλεγγύη, παρουσιάζουν συνήθως χαμογελαστούς πολίτες και εικόνες πανηγυρισμού των εθνικών επιτευγμάτων.

Mε 25 από αυτές τις αφίσες να εκτίθενται στο Πανεπιστημιακό Μουσείο και Γκαλερί Τέχνης στο Χονγκ Κονγκ, το CNNi μίλησε με την Zellweger αλλά και τον διευθυντή του μουσείου Florian Knothe για τα στοιχεία των αφισών, που συχνά ο κόσμος παραβλέπει.

Τα γυναικεία «μηνύματα»

Παρότι στις περισσότερες αντιαμερικανικές (ή αντι-ιαπωνικές) αφίσες εμφανίζονται συνήθως άντρες, οι γυναίκες παίζουν και αυτές το ρόλο τους… Χρησιμοποιούνται για να επικοινωνήσουν μηνύματα που σχετίζονται κυρίως με την αγροτική ζωή και τις καλλιέργειες, καθώς και την βιομηχανία.

«Όταν πρόκειται για την αγροτική ζωή, οι αφίσες παρουσιάζουν σχεδόν πάντα χαμογελαστές γυναίκες που προωθούν νέες αγροτικές πολιτικές και μεγαλώνουν κουνέλια ή παράγουν περισσότερο βαμβάκι» είπε η Zellweger. Με τη σειρά του, ο Knothe είπε: «Υπάρχουν πολλές γυναίκες που μεταδίδουν μηνύματα για θέματα που έχουν σχέση με την εργασία ή και την επιστήμη».

Επικοινωνούν σημαντικές πληροφορίες για το κοινό

Όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, οι Βορειοκορεάτες χρησιμοποιούν τις αφίσες αυτές ως μέσο διάδοσης πληροφοριών στο κοινό. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι περιορισμένη και λειτουργούν ελάχιστοι τηλεοπτικοί σταθμοί και έτσι οι αφίσες αυτές είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους να ενημερωθούν όλοι οι κάτοικοι της χώρας.

«Υπήρχε αφίσα και για την εθνική απογραφή του 2008» είπε η Zellweger, και συμπλήρωσε: «Όλοι ήξεραν ότι πρέπει να είναι σπίτι τους για να υποδεχτούν αυτούς που διενεργούσαν την απογραφή».

Την ίδια ώρα, η Βόρεια Κορέα διακινεί και αρκετές αντικαπνιστικές αφίσες, με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) να δηλώνει ότι γιορτάζει, μάλιστα, και κάθε χρόνο την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος.

Καταγράφουν τις εξελίξεις στη χώρα

Η κρατική… προπαγάνδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να παρακολουθήσει κάποιος τις αλλαγές μέσα στη χώρα. Ιστορικά, οι αφίσες αυτές έδειχναν τις προτεραιότητες της ηγεσίας της Βορείου Κορέα μια δεδομένη στιγμή.

«Μπορείτε να δείτε πώς κατά την πάροδο των ετών ενημερώθηκαν οι πολίτες για ορισμένες πολιτικές» είπε ο Knothe, και συμπλήρωσε: «Την ίδια ώρα δείχνουν τις πολιτικές αλλαγές, την οικονομική ανάπτυξη αλλά και την επιστημονική πρόοδο –όπως για παράδειγμα την ηλεκτροδότηση της χώρας».

Η συλλογή της Zellweger είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για όσους θέλουν να βάλουν στο «μικροσκόπιο» τις αλλαγές στον αγροτικό τομέα. «Μπορείτε να δείτε τις αλλαγές στις καλλιέργειες και τις πρακτικές να γίνονται πιο αποτελεσματικές».

Στιλιστικά έχουν αλλάξει ελάχιστα

Παρά την πρόοδο που παρουσιάζεται, το στιλ των αφισών δεν έχει αλλάξει πολύ από το 1950. «Δεν βλέπω μεγάλες αλλαγές –ακολουθούν τη δική τους παράδοση» ανέφερε ο Knothe, και συμπλήρωσε: «Οι αφίσες στην έκθεση έχουν μια “στρατιωτική” όψη. Διαφέρουν όλες στα χρώματα και τον τρόπο που σου “μιλάνε” αλλά η σύνθεση των εικόνων είναι σταθερή στο χρόνο».

Πολλές ζωγραφίζονται ακόμη με το χέρι

Αυτή η συνέχεια δείχνει και την παραγωγική διαδικασία, η οποία έχει αλλάξει ελάχιστα τις τελευταίες δεκαετίες. Μάλιστα, οι περισσότερες από τις αφίσες –όλες όσες έχει στη συλλογή της η Zellweger- είναι ζωγραφισμένες με το χέρι.

«Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι η κυβέρνηση ανακοινώνει το θέμα –ας πούμε η αναπαραγωγή κουνελιών- και μετά διάφοροι καλλιτέχνες ζωγραφίσουν τις αφίσες» είπε η Zellweger, και συμπλήρωσε: «Είναι σαν διαγωνισμός, μια ή δύο διαλέγονται και μετά πολλαπλασιάζονται».

Αρκετά από τα έργα αυτά παράγονται στο Στούντιο Τέχνης Mansudae, που είναι κρατικό, και εικάζεται ότι έχει στη δούλεψή του 1.000 από τους πιο ταλαντούχους καλλιτέχνες της χώρας. Εκτός από τις αφίσες, το στούντιο αυτό φτιάνει και αγάλματα, πίνακες και κεραμικά –έργα που ζητά η κυβέρνηση.

Απεικονίζουν την εκπαίδευση στη χώρα

Σχεδόν όλες οι αφίσες της Βόρεια Κορέα έχουν σλόγκαν. Ορισμένα από τα παραδείγματα από τη συλλογή της Zellweger είναι: «Ας ενθαρρύνουμε τις άριστες αθλητικές δραστηριότητες του έθνους μας και τα παραδοσιακά παιχνίδια» και «Ας ασχολούμαστε περισσότερο με τα φυτοφάγα ζώα».

Παρά τη φτώχεια και το χαμηλό προσδόκιμο ζωής, η παιδεία είναι και δωρεάν και υποχρεωτική στη Βόρεια Κορέα. Μπορεί τα ποσοστά αναλφαβητισμού να μην είναι 0%, όπως ισχυρίζονται οι αξιωματούχοι της χώρας, αλλά η Zellweger πιστεύει ότι οι αφίσες έχουν δημιουργηθεί με το σκεπτικό ότι όλοι μπορούν να διαβάσουν. «Δεν έχω γνωρίσει ποτέ αγόρι, κορίτσι ή ενήλικα, που δεν μπορεί να διαβάσει, να γράψει ή να κάνει απλές μαθηματικές πράξεις» είπε η ίδια.

Τα χρώματα έχουν σημασία

Οι εικόνες και τα κείμενα στις αφίσες αυτές είναι συνήθως έντονες. Αλλά, εκτός από το γεγονός ότι «τραβάνε» το βλέμμα των ανθρώπων, τα χρώματα είναι συμβολικά και επιλέγονται για να κάνουν εντύπωση στο κοινό.

«Ο παραδοσιακός κορεατικός χρωματικός συμβολισμός βασίζεται σε πέντε στοιχεία –το ξύλο, τη φωτιά, τη γη, το μέταλλο και το νερό. Και, τις περισσότερες φορές, οι αφίσες χρησιμοποιούν τα πέντε βασικά χρώματα –μπλε, κόκκινο, κίτρινο, λευκό και μαύρο» λέει η Zellweger, και συνεχίζει: «Τα χρώματα έχουν όλα τη δική τους σημασία. Το κόκκινο είναι το χρώμα του σοσιαλισμού και της επιθετικότητας αλλά και του πάθους. Το μπλε συμβολίζει την ειρήνη και την αρμονία αλλά θεωρείται ότι συμβολίζει και την ακεραιότητα και για αυτό χρησιμοποιείται συχνά σε εκπαιδευτικές αφίσες. Το μαύρο είναι το σκοτάδι και το κακό και έτσι εμφανίζεται συχνά σε αντιαμερικανικές και αντι-ιαπωνικές αφίσες. Το χρυσό και το κίτρινο συμβολίζουν την ευημερία και τη δόξα».

What North Korean propaganda posters reveal, by Oscar Hollandby Oscar Holland

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης