ΑΠΟΨΕΙΣ

Η «Κοινωνία των Επιχειρήσεων» και το Δημογραφικό ζήτημα

Η «Κοινωνία των Επιχειρήσεων» και το Δημογραφικό ζήτημα
Έγγυος γυναίκα Unsplash

Η γέννηση ενός παιδιού είναι ότι πιο ωραίο μπορεί να συμβεί στον καθένα. Στην εποχή μας όμως που ειδικά στους νέους κυριαρχεί το αίσθημα της ανασφάλειας, ζούμε παγκοσμίως έναν δημογραφικό μαρασμό. 

Τα δημογραφικό ζήτημα ανάγεται ως το πρώτο και σημαντικό πρόβλημα της χώρας μας, καθώς εδώ και 12 χρόνια ο πληθυσμός της Ελλάδος μειώνεται διαδοχικά. Το επιβεβαιώνουν οι αριθμοί το βλέπουμε και γύρω μας.

Από το 2011 οι γεννήσεις είναι λιγότερες από τους θανάτους. Το 2023 ήταν η χρονιά που όπως φαίνεται θα καταγραφεί αρνητικό ρεκόρ στα νέα παιδιά καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δε θα ξεπεράσουν τα 73.000. Ένας αριθμός που αποτελεί τη χειρότερη επίδοση από το 1932, οπότε η Ελληνική Στατιστική Αρχή άρχισε να δημοσιεύει αυτά τα δεδομένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης των γεννήσεων ανά μητέρα έχει πέσει στην Ελλάδα στο 1,43, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος διαμορφώνεται στο 1,53.

Το πρόβλημα έχει βαθύτατες ρίζες και δεν είναι απλώς λογιστικό. Προφανώς το οικονομικό ζήτημα είναι κυρίαρχο. Δεν αφορά μόνο την γέννηση ενός παιδιού αλλά και τη μελλοντική προβολή που γίνεται από το κάθε ζευγάρι στα έξοδα που έρχονται για να μεγαλώσει.

Θα θυμάστε ότι το φαινόμενο οξύνθηκε ιδιαίτερα την περιόδο των μνημονίων με την μετακίνηση κυρίως νέου πληθυσμού προς το εξωτερικό, -το λεγόμενο brain drain.

Η δημογραφική εξέλιξη ή μάλλον κατάρρευση και οι επιπτώσεις της είναι πολλές και κατά την γνώμη μου η αντιμετώπισή τους αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης.

Και σε αυτό το πεδίο, πέρα από τις επίσημες πολιτικές του κράτους, πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες και νέες δυνάμεις, κυρίως και μέσα από αυτό που ονομάζω «κοινωνία των επιχειρήσεων».

Με αυτό το σκεπτικό, σχεδιάσαμε στην Rhetor Law Firm, την δράση “Μεγαλώνουμε Μαζί”. Ο στόχος μας είναι να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια των συνεργατών μας να αποκτήσουν παιδιά ή να διευρύνουν την οικογένειά τους. Στο πλαίσιο αυτό σε όλους τους νέους γονείς που εργάζονται στην εταιρεία, ανεξάρτητα από το εισόδημά τους, προσφέρουμε, επιπλέον κίνητρα και επιπλέον μισθούς καθώς και δωρεάν ασφάλιση υγείας για τα 2 πρώτα χρόνια της ζωής του.

Λύνεται έτσι το πρόβλημα; Προφανώς και όχι.

Η δράση αποτελεί την έμπρακτη στήριξη προς τους συνεργάτες μας και φιλοδοξεί να αφήσει ένα σαφές αποτύπωμα στην ελληνική κοινωνία. Μια παρακαταθήκη γι’ αυτήν και για τις επόμενες γενιές. Γιατί για εμάς δεν αρκεί μόνο η οικονομική ενίσχυση αλλά η αλλαγή του κοινωνικού μοντέλου.

Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι στην πρόσφατη έρευνα “Workmonitor" της Randstad, ένα από τα κεντρικά ευρήματα είναι η παγίωση της προτεραιότητας των εργαζομένων για την ανάγκη ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Η έννοια της προσωπικής ζωής κατατάσσεται πλέον στο ίδιο επίπεδο με τις οικονομικές απολαβές και ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους παράγοντες που κρίνονται σημαντικοί για την τρέχουσα και μελλοντική τους εργασία.

Εν κατακλείδι, το ζωτικό για την ελληνική κοινωνία πρόβλημα του δημογραφικού για να αντιμετωπιστεί, χρειάζονται τόσο οι πρωτοβουλίες της Πολιτείας -που είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν άμεσα- όσο και οι αντίστοιχες ιδιωτικές πρωτοβουλίες.