Βασιλικός (Πρόεδρος ΞΕΕ): Ο τουρισμός δεν είναι υπόθεση μόνο των ξενοδόχων, είναι υπόθεση όλων
Η Ελλάδα συνεχίζει να έχει ζήτηση και να συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων προορισμών της Μεσογείου.
Γράφει ο Αλέξανδρος Βασιλικός
Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στα διαθέσιμα στοιχεία που συνηγορούν για ένα 2024 με θετικό πρόσημο. Ωστόσο, αν θέλουμε να μιλήσουμε για τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού, δεν έχει νόημα να συγκρίνουμε το πώς διαμορφώνονται τα ποσοτικά δεδομένα από τη μία χρονιά στην άλλη.
Ο τουρισμός είναι ευαίσθητο προϊόν και επηρεάζεται εύκολα από τις διακυμάνσεις του ευρύτερου περιβάλλοντος. Η κλιματική απειλή, ο συνεχιζόμενος πόλεμος μέσα στην ίδια την Ευρώπη, ο νέος πόλεμος στη Μ. Ανατολή, το ενεργειακό κόστος και η διαρκής πληθωριστική πίεση συνθέτουν ένα «παζλ» δυσκολιών που απαιτούν υπευθυνότητα και εγρήγορση.
Όσο αυτονόητο είναι πως δεν μπορούμε να ελέγχουμε τα γεγονότα παγκοσμίως, άλλο τόσο αυτονόητο πρέπει να γίνει για όλους πως θα πρέπει να προσπαθούμε διαρκώς για να δώσουμε τις δικές μας σωστές απαντήσεις στα επιτακτικά ζητούμενα των καιρών. Ο παγκόσμιος τουρισμός έτσι κι αλλιώς βρίσκεται σε ένα μεταβατικό σταυροδρόμι. Οι μεγάλες προκλήσεις που αναδύονται δημιουργούν διαρκώς νέες τάσεις και ανάγκες. Ο κρίσιμος παράγοντας για την τουριστική προοπτική της χώρας και των προορισμών της είναι η ικανότητα για γρήγορη και αποτελεσματική προσαρμογή στις απαιτήσεις μιας νέας εποχής.
Η οπτική μας, συνεπώς, δεν πρέπει να περιορίζεται στον ορίζοντα της ζήτησης κάθε επόμενης χρονιάς, αλλά στην από μέρους μας διαμόρφωση της προσφοράς κάθε επόμενης δεκαετίας. Να αναδείξουμε τα καλά παραδείγματα προορισμών που διαφοροποιούν το προϊόν τους μέσα από μεγάλες επενδύσεις, που αναπτύσσουν με επιτυχία θεματικές μορφές τουρισμού, που αφήνουν πίσω τους το μαζικό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» και προσανατολίζονται στον θεματικό εμπλουτισμό της προσφοράς τους απευθυνόμενες σε συγκεκριμένα κοινά της παγκόσμιας αγοράς.
Είναι η ώρα για στρατηγική μακράς πνοής. Για το πώς θέλουμε να μοιάζει το τουριστικό προϊόν μας όχι το 2024, αλλά το 2034 ή, ακόμη περισσότερο, το 2044. Θέλουμε προορισμούς που θα ανοίγουν τον Απρίλιο και θα κλείνουν τον Οκτώβριο ή μπορούμε κάτι περισσότερο από αυτό; Και πώς θα καταφέρουμε οι τουριστικές ροές να κατανέμονται περισσότερο ισορροπημένα μεταξύ όλων των περιφερειών της χώρας;
Το μέλλον κερδίζεται από αυτούς που το διαμορφώνουν με συνεκτικές και ολοκληρωμένες απαντήσεις. Με σύνεση και συνεργασία. Με τη συμμετοχή της Πολιτείας, της Αυτοδιοίκησης και όλων των ενδιαφερομένων μερών ώστε να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες, αλλά και να εντοπίσουμε και τις μεγάλες απειλές που υπάρχουν. Μεθοδικά και οργανωμένα να επικεντρωθούμε στην ενίσχυση των πλεονεκτημάτων μας και στην αντιμετώπιση των αδυναμιών μας, μακριά από την πεπατημένη του παρελθόντος και με καθαρό βλέμμα στο μέλλον μιας βιώσιμης φιλοξενίας.
Μπορούμε να το πετύχουμε; Ο ξενοδοχειακός κλάδος πιστεύει ακράδαντα στις δυνατότητες της χώρας μας. Και έχει επιδείξει μια μοναδική ικανότητα προσαρμογής στις δύσκολες καταστάσεις των τελευταίων χρόνων, πετυχαίνοντας να συνεχίσει τη μεγάλη προσφορά του στην οικονομία και την κοινωνία. Επενδύει και πρωταγωνιστεί σε λύσεις ποιότητας, βιωσιμότητας, τεχνολογικής και ενεργειακής αναβάθμισης, ταυτόχρονα με την απαραίτητη εκπαίδευση του προσωπικού. Ωστόσο, ο τουρισμός δεν είναι υπόθεση μόνο των ξενοδόχων -είναι υπόθεση όλων. Όλοι θα πρέπει να σκύψουν με προσοχή στο δικό τους κομμάτι ευθύνης, και κυρίως σε αυτό που αφορά στις δημόσιες υποδομές και τη διαχείριση της καθημερινότητας των προορισμών. Ζητήματα που έχουν καθοριστική σημασία για το τουριστικό αύριο και υστερούμε σήμερα. Όσο πιο γρήγορα συνειδητοποιηθεί αυτό και δοθούν απαντήσεις, τόσο πιο ψηλά μπορούμε να βάλουμε τον πήχη των τουριστικών επιδόσεων της χώρας.
Ο Αλέξανδρος Βασιλικός είναι πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ)
Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα του CNN Greece για τον τουρισμό ΕΔΩ