ΑΠΟΨΕΙΣ

Η επόμενη ημέρα στις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας

Η επόμενη ημέρα στις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας
ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / INTIME NEWS

Σε ένα περιβάλλον με εμφανή τα σημάδια ανάκαμψης και αναπτυξιακή πλέον ροπή, οι Σταθερές Συγκοινωνίες έθεσαν σε εφαρμογή το 2023 ένα συνολικό σχεδίο δράσεων για την αναβάθμιση και ανασύνταξη των δικτύων του Μετρό και του Τραμ, που θα συνεχιστεί με μεγαλύτερη δυναμική το 2024.

Μολονότι οι προκλήσεις παραμένουν πολλές, η ΣΤΑ.ΣΥ χαράσσει τα επενδυτικά σχέδια εκείνα, που θα της επιτρέψουν να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις αστικές μεταφορές.

Η Αθήνα διαθέτει τον τρίτο αρχαιότερο αστικό σιδηρόδρομο στον κόσμο. Η ΣΤΑ.ΣΥ είναι σε σταθερή τροχιά από το 1869 έως σήμερα. Από την έναρξη λμεειτουργίας του σιδηρόδρομου ως ατμοκίνητου, την είσοδο του Μετρό στη ζωή μας τον Ιανουάριο του 2000, την επανεμφάνιση του Τραμ το 2004 και τη δημιουργία των Σταθερών Συγκοινωνιών το 2011, ο σιδηρόδρομος αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο πρώτο λιμάνι της χώρας, τον κεντρικό αστικό ιστό της, αλλά και τον διεθνή αερολιμένα Αθηνών.

Έχοντας διαγράψει τα 155 αυτά χρόνια ιστορικών διαδρομών προόδου, η ΣΤΑ.ΣΥ στρέφει την προσοχή της στο αναπτυξιακό πλάνο της επόμενης ημέρας.

Το Μετρό και το Τραμ φτάνουν σε νέες γειτονιές, καινούργιοι σταθμοί προστίθενται στα δίκτυά τους και νέες επεκτάσεις σχεδιάζονται και υλοποιούνται. Οι επιβάτες επιστρέφουν στα μέσα σταθερής τροχιάς. Η επιβατική κίνηση το 2023 σημείωσε αύξηση που έφθασε το 20% σε σχέση με το 2022, συμπαρασύροντας ανοδικά και τα έσοδα της εταιρείας και με σταθερά αυξητική τάση και για το 2024. Το δίκτυό μας εκσυγχρονίζεται και με στοχευμένες παρεμβάσεις, δίνονται λύσεις στα συσσωρευμένα προβλήματα χρόνων.

Ο στόλος των συρμών σταδιακά ανασυντάσσεται. Αυτή την περίοδο υλοποιείται το έργο αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά». Συνολικά 23, άλλοτε παροπλισμένοι και ακινητοποιημένοι στα αμαξοστάσια συρμοί του μετρό ανατάχθηκαν και επανακυκλοφορούν, ενώ σχεδιάζεται η αγορά 7 νέων συρμών, που θα εκτελούν τα δρομολόγια αεροδρομίου και 7 επιπρόσθετων νέων συρμών. Στο δίκτυο του τραμ κυκλοφορούν ήδη 25 καινούργιοι συρμοί.

Το ανθρώπινο δυναμικό ενισχύεται μέσω τακτικών προσλήψεων με νέους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων, όπως οδηγούς, σταθμάρχες και τεχνίτες. Μετά από μια μακρά περίοδο αποεπένδυσης και στον τομέα αυτό, το 2021, για πρώτη φορά μετά το 2009, προσελήφθησαν 161 υπάλληλοι σε καίριους τομείς και ειδικότητες, το 2023 ολοκληρώθηκε η πρόσληψη και εκπαίδευση 112 ακόμη εργαζομένων και αναμένεται η προκήρυξη για την πρόσληψη 128 ακόμη εργαζομένων στις αρχές του νέου χρόνου. Παράλληλα, μέσω της συνεργασίας ΣΤΑ.ΣΥ και Δ.ΥΠ.Α. τον τελευταίο χρόνο 224 υπάλληλοι εντάχθηκαν στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας.

Παράλληλα, τέθηκε σε εφαρμογή σχέδιο αντιμετώπισης και καταπολέμησης της εισιτηριοδιαφυγής, που στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ανασυγκρότηση του άλλοτε αποδεκατισμένου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου της ΣΤΑ.ΣΥ, που μέσα σε ένα χρόνο υπερτριπλασίασε τη δυναμική του και από τους 45 έφθασε τους 145 ελεγκτές. Αποτελεί στοίχημα για τη ΣΤΑ.ΣΥ η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής και η καταπολέμηση της νοοτροπίας του «δεν πληρώνω» στα ΜΜΜ. Συνάνθρωποί μας, που έχουν ανάγκη την στήριξής μας, όπως οι άνεργοι, μετακινούνται δωρεάν, ενώ άλλες ομάδες, όπως φοιτητές, σπουδαστές, πολύτεκνοι, νέοι και ηλικιωμένοι μετακινούνται με μειωμένο εισιτήριο. Ο σεβασμός απέναντι στον συνεπή επιβάτη, που διαθέτει από το υστέρημά του τα 27 ευρώ για τη μηνιαία του κάρτα ή το 1,20 ευρώ για το εισιτήριο, είναι για εμάς μείζονος σημασίας.

Η προσβασιμότητα είναι μια πτυχή της λειτουργίας των δικτύων μας, που επίσης επανεξετάζεται. Μπορεί τα μέσα σταθερής τροχιάς να είναι φιλικά προς τα Άτομα με Αναπηρία σε ένα γενικότερα δύσκολο γι’ αυτά περιβάλλον, αναγνωρίζουμε όμως την ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών μας. Για το λόγο αυτό, αναλάβαμε δράσεις για τη βελτίωση της επιβατικής εμπειρίας των Ατόμων με Αναπηρία. Σε συνεργασία μαζί τους παρεμβαίνουμε εκεί όπου εντοπίζονται κενά. Το προσωπικό επανεκπαιδεύεται μέσω συνεργειών με οργανισμούς και φορείς σε θέματα εξυπηρέτησης των ΑμεΑ, ειδική σήμανση και έργα βελτίωσης προσβασιμότητας ολοκληρώθηκαν στο σταθμό Μοναστηράκι, είναι σε εξέλιξη μελέτες για βελτιωτικές παρεμβάσεις στους σταθμούς της γραμμής 1, δημιουργείται εφαρμογή μέσω της οποίας ο μετακινούμενος επιβάτης και τα Άτομα με Αναπηρία θα μπορούν να λαμβάνουν όλη τη χρηστική πληροφορία για την μετακίνησή τους.

Η ΣΤΑ.ΣΥ κάνει το επόμενο βήμα και στις «πράσινες» επενδύσεις, επιδιώκοντας την ενεργειακή εξοικονόμηση και ταυτόχρονη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Διακρίνεται μεταξύ των δικτύων ηλεκτρικών σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, έχοντας δρομολογήσει πρώτη την εφαρμογή ενός συστήματος, που θα κάνει δυνατή την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Προχωρά στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών της και εγκαθιστά φωτοβολταϊκά συστήματα στις εγκαταστάσεις της.

Στις Σταθερές Συγκοινωνίες χτίζουμε πάνω στη συλλογική μας γνώση και εμπειρία. Επανατοποθετούμε σε πρώτο πλάνο τον επιβάτη, προσπαθώντας να βελτιώσουμε την καθημερινότητά του. Για το λόγο αυτό, εργαζόμαστε καθημερινά, ώστε οι διαδρομές τους να είναι ασφαλείς, αξιόπιστες και προσβάσιμες σε όλους.

Ο Αθανάσιος Κοτταράς είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ