Το «στοίχημα» της κατανάλωσης το τελευταίο δίμηνο του 2022
Ανανεώθηκε:
Σε μία (ακόμη) χρονιά με πολλές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες για την αγορά και τις εμπορικές επιχειρήσεις, το τελευταίο δίμηνο του έτους αποκτά ιδιαιτέρα σημασία σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες για την κατανάλωση.
Από την μία πλευρά ο Νοέμβριος, που δεν θα έχει φέτος ενδιάμεσες εκπτώσεις καθώς καταργήθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο -όπως άλλωστε ζητούσαν οι ίδιοι οι έμποροι- ωστόσο θα έχει τη Black Friday. Και μάλιστα μία Black Friday η οποία αναμένεται περισσότερο «ενισχυμένη» εφόσον δεν θα προηγηθούν οι προσφορές των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Ακολουθεί ο Δεκέμβριος με την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, που παραδοσιακά θεωρείται η καλύτερη για την αγορά -από άποψη εμπορικής κίνησης - και που για πρώτη φορά μετά τη διετία της πανδημίας τα καταστήματα θα λειτουργούν χωρίς κανένα περιοριστικό μέτρο.
Όλα αυτά βεβαίως συμβαίνουν «στη σκιά» της ακρίβειας, των πληθωριστικών πιέσεων καθώς και της έντονης ανησυχίας των πολιτών για το πώς θα εξελιχθεί ο «δύσκολος», όπως όλοι προαναγγέλλουν, χειμώνας.
Το εύλογο ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι εάν το δίμηνο αυτό, μπορεί η εμπορική κίνηση να κάνει τη... διαφορά στο σύνολο του έτους.
Αξίζει να σημειωθεί πως στις αντίστοιχες προσδοκίες των εμπόρων το καλοκαίρι, εν μέσω θερινών εκπτώσεων και με καθοριστικό παράγοντα την άνοδο του τουρισμού, ο τελικός απολογισμός στον τζίρο για την πλειονότητα των επιχειρήσεων έδειξε: «καλύτερα από πέρσι, μακριά από τα επίπεδα του 2019».
Αυτή τη στιγμή πάντως, εάν λάβουμε υπόψη τα τωρινά δεδομένα θα δούμε ότι οι καταναλωτές μετρούν ήδη αρκετούς μήνες κατά τους οποίους, όπως δηλώνουν οι ίδιοι σε σχετικές έρευνες, έχουν βάλει στην «άκρη» τις δευτερεύουσες ανάγκες και τις δαπάνες για καταναλωτικά αγαθά. Προτάσσοντας τις αγορές βασικών αγαθών αλλά και τις υποχρεώσεις σε λογαριασμούς, καύσιμα κτλ.
Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι πολλές από αυτές τις, δευτερεύουσες μεν αλλά σε κάθε περίπτωση, ανάγκες, έχουν «συσσωρευτεί» όλο το προηγούμενο διάστημα. Με αποτέλεσμα τόσο η Black Firday όσο και η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων -οπότε καταβάλλεται και το Δώρο στον ιδιωτικό τομέα - μοιάζουν ως «ευκαιρίες» για να τις καλύψουν.
Από την άλλη πλευρά, όσο η ενεργειακή κρίση «τραβάει», χρονικά, και επιπλέον μπαίνουμε στον χειμώνα και τις χαμηλές θερμοκρασίες που τον συνοδεύουν, η ανησυχία των πολιτών γίνεται ακόμη πιο έντονη και κατά συνέπεια οι δαπάνες τους ακόμη πιο «μετρημένες». Αν η αγορά χρειάζεται ψυχολογία για να λειτουργήσει, όπως συνηθίζουν να λένε οι έμποροι, αυτή τη στιγμή οι συνθήκες δεν μοιάζουν ευνοϊκές.
Καθοριστικό ρόλο σε κάθε περίπτωση, αναμένεται να «παίξει» η διακύμανση των τιμών σε όλα τα επίπεδα το επόμενο διάστημα. Άλλωστε το νούμερο ένα κριτήριο στις αγορές των Ελλήνων, ακόμη και στα τρόφιμα, αυτή τη στιγμή αποτελεί το κόστος τους.