Συζητώντας παντού περί ακρίβειας
Ανανεώθηκε:
Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για την ακρίβεια, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της Marc, η οποία ουσιαστικά επιβεβαιώνει την ίδια διαπίστωση που κάνουμε μέσα από τις καθημερινές μας συζητήσεις, το τελευταίο διάστημα.
Ποτέ άλλοτε εδώ και πολλά χρόνια, ακόμη και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, η συζήτηση περί ακρίβειας στην καθημερινότητά μας δεν ήταν τόσο έντονη και επίκαιρη.
Ίσως επειδή αυτή τη φορά γίνεται αντιληπτό ότι πρόκειται για διεθνές φαινόμενο με πολλές επιπτώσεις και παραμέτρους που δεν αφορά μόνον εμάς. Οι προειδοποιήσεις του πρόεδρου Μακρόν προς τους Γάλλους πολίτες περί «τέλους της εποχής της αφθονίας» είναι ενδεικτικές της κατάστασης που επικρατεί σε διεθνές επίπεδο.
Στην Ελλάδα, οι αυξήσεις στις τιμές του σούπερ μάρκετ, τους λογαριασμούς ρεύματος, τη βενζίνη, τον καφέ, το σουβλάκι, γίνονται πλέον - μετά από μία μικρή ανάπαυλα των διακοπών- το πιο ...δημοφιλές θέμα.
Στις ίδιες παρέες που επιστρέφουν από την θερινή άδεια, η κουβέντα μετά τα νέα των διακοπών, μεταφέρεται σχεδόν αυτόματα, με κάθε τρόπο, στο ζήτημα της αύξησης των τιμών. Πόσο μας στοίχισε η καλοκαιρινή απόδραση, πόσο ακριβότερα βρήκαμε τα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ μετά την επιστροφή μας και τι μας επιφυλάσσει ο δύσκολος, όπως όλα μαρτυρούν, χειμώνας.
Συνεχείς είναι οι έρευνες που μιλούν για τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που έφερε ενεργειακή κρίση, με τους πολίτες που κόβουν δαπάνες, ψωνίζουν μόνο τα απαραίτητα, μειώνουν τη χρήση του αυτοκινήτου και δεν βγαίνουν τόσο συχνά για καφέ ή φαγητό.
Η καθημερινότητα ωστόσο για τον καθένα είναι διαφορετική ώστε να αποτυπωθεί με ακρίβεια σε αριθμούς και να «χωρέσει» στα ποσοστά μίας έρευνας. Στην πραγματικότητα, ανάλογα με το διαθέσιμο εισόδημα, τις υποχρεώσεις και τις προτεραιότητές του, επιχειρεί να προσαρμοστεί στις νέες δύσκολες συνθήκες. όπως θεωρεί ότι μπορεί καλύτερα. «Σφίγγοντας» ουσιαστικά το... προσωπικό του ζωνάρι.
Οι αγορές των βασικών αγαθών αντιμετωπίζονται πλέον ως δύσκολη «εξίσωση» την οποία ο καθένας επιλέγει έναν δικό του τρόπο για να λύσει. Άλλος ψωνίζει λιγότερες ποσότητες, άλλος ό,τι αγοράζει μόνο ό,τι βρίσκει σε προσφορά, άλλος την πιο φθηνή μάρκα.
Η διαχείριση των καθημερινών δαπανών εξελίσσεται σε μία «μάχη» προτεραιοτήτων, με όλα τα έξοδα να μπαίνουν σε «ζυγαριά» ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί σε όσα κρίνονται ως απαραίτητα.
Για τους Έλληνες καταναλωτές που έχουν περάσει πριν από την ενεργειακή κρίση και την πανδημία, τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης, το ζητούμενο αυτή τη στιγμή είναι όχι μία «εποχή αφθονίας» την οποία για παράδειγμα καλούνται να ξεχάσουν οι Γάλλοι αλλά η επιστροφή σε μία «κανονικότητα» που – με μικρά διαλείμματα- σχεδόν έχουμε ξεχάσει πώς είναι.