ΑΠΟΨΕΙΣ

Μπορούν οι θερινές εκπτώσεις να δώσουν ανάσα σε αγορά και καταναλωτές;

Μπορούν οι θερινές εκπτώσεις να δώσουν ανάσα σε αγορά και καταναλωτές;
Στην πραγματικότητα οι φετινές θερινές εκπτώσεις αποτελούν ένα μεγάλο ερωτηματικό. INTIME

«Περισσότερο αναγκαίες από ποτέ» χαρακτηρίζουν τις φετινές θερινές εκπτώσεις στελέχη του λιανεμπορίου. Κι ο λόγος είναι προφανής. Σε μία περίοδο που οι πληθωριστικές πιέσεις επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις και «γονατίζουν» τους καταναλωτές, η πρώτες -χρονικά- εκπτώσεις φαντάζουν ως μία «ευκαιρία» ώστε να πάρουν «ανάσα».

Οι μεν επιχειρήσεις του κλάδου να τονώσουν τον τζίρο τους καθώς έπειτα από δύο χρόνια πανδημίας η επιστροφή στην κανονικότητα μοιάζει να «αναβάλλεται» ξανά εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία.

Από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές, που αντιμετωπίζουν απανωτά κύματα ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα των προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε να καλύψουν με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος τις ανάγκες τους σε καταναλωτικά αγαθά. Οι οποίες σαφώς και χαρακτηρίζονται ως δευτερεύουσες έναντι των βασικών αναγκών όπως τρόφιμα, καύσιμα και ενέργεια, που συνεχίζουν να πιέζουν ασφυκτικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Στην πραγματικότητα ωστόσο οι φετινές θερινές εκπτώσεις αποτελούν ένα μεγάλο ερωτηματικό.

«Η αγορά θέλει ψυχολογία» τονίζουν με κάθε ευκαιρία στελέχη του λιανεμπορίου και η αλήθεια είναι πως αυτή τη χρονική στιγμή η ψυχολογία δεν φαίνεται να είναι με το μέρος τους. Αν και όπως επισημαίνουν οι έμποροι, «ζουν με την ελπίδα».

Οι προσδοκίες των εμπόρων για συνολικό τζίρο άνω των 6 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου προκύπτουν από το γεγονός ότι οι ίδιοι δηλώνουν διατεθειμένοι να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές ώστε να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή «ποντάρουν» και στις πολύ αυξημένες αφίξεις τουριστών στη χώρα μας το φετινό καλοκαίρι.

Κανείς ωστόσο δεν είναι δυνατό να προβλέψει ποια θα είναι αντίδραση των Ελλήνων καταναλωτών οι οποίοι σε σχετικές έρευνες όλο το προηγούμενο διάστημα δηλώνουν ότι αφενός ανάμεσα στις πρώτες δαπάνες που κόβουν λόγω της ακρίβειας είναι εκείνες σε καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές κτλ.) αφετέρου πλέον προχωρούν ακόμη και σε περικοπές βασικών αναγκών περιορίζοντας και τις αγορές στο σούπερ μάρκετ.

Παράλληλα ένας στους δύο δηλώνει πως είτε δεν θα κάνει, είτε θα μειώσει τις μέρες και τα έξοδα των καλοκαιρινών διακοπών του.

Θα μπορέσουν τελικά, εν μέσω αυτής της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, οι εκπτωτικές τιμές να αποτελέσουν κίνητρο για τους καταναλωτές προκειμένου - έστω και περιορισμένα- να κάνουν αγορές που έχουν αναβάλει το προηγούμενο διάστημα; Ή η ανησυχία για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για αγορές ακόμη και σε μία περίοδο που τα προϊόντα πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές;

Η απάντηση θα δοθεί μέσα στον επόμενο 1,5 μήνα και σε κάθε περίπτωση το τελικό «ταμείο» θα γίνει στο τέλος Αυγούστου...