ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα εργαστήρια αισθητικής και η γυναικεία επιχειρηματικότητα

Τα εργαστήρια αισθητικής και η γυναικεία επιχειρηματικότητα
Unsplash

Μετά από μία περίοδο παρατεταμένου lockdown στις περιοχές που βρίσκονται στο βαθύ κόκκινο, στις μεγαλύτερες περιφέρειες της χώρας μάλιστα (Αττική, Θεσσαλονίκη), η οικονομία επανεκκινεί με όπλο τα self test αλλά και το τείχος ανοσίας που χτίζεται όσο προχωράνε οι εμβολιασμοί.

Η κυβέρνηση σε μια αστοχία της, στην επανεκκίνηση που επιχειρεί, «ξέχασε» σε καθεστώς lockdown τα κέντρα αισθητικής ή πιο σωστά τα εργαστήρια αισθητικής (ΚΑΔ 96.02.1302 - υπηρεσίες εργαστηρίου αισθητικής προσώπου και σώματος). Στις περιοχές που βρίσκονται επιδημιολογικά στο βαθύ κόκκινο, οι επιχειρήσεις αυτές από τις 7 Νοεμβρίου του 2020 έχουν λειτουργήσει μόνο από 18/1/2021 – 7/2/2021. Δηλαδή τρεις εβδομάδες, μόλις, το τελευταίο σχεδόν εξάμηνο.

Γιατί είναι όμως σημαντικό να ανοίξουν άμεσα τα εργαστήρια αισθητικής;

Τα εργαστήρια αισθητικής είναι ως επί τον πλείστον μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που σε ποσοστό άνω του 90% ανήκουν σε γυναίκες,. Οι γυναίκες αυτές είναι άνω των 35 ετών στην πλειοψηφία τους, πτυχιούχοι Ανωτάτων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, σε ορισμένες περιπτώσεις και μεταπτυχιακών τίτλων. Αποτελούν επιχειρήσεις που ακολουθούν αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα, μπορούν να ελεγχθούν αποτελεσματικά γι’ αυτό, και πάντως μπορούν να ελεγχθούν πολύ πιο αποτελεσματικά γι’ αυτό από τις (δυστυχώς γνωστές σε όλους) κατ’ οίκον προσφερόμενες υπηρεσίες. Σε μια χρονική συγκυρία όπου οι ίδιοι οι αρμόδιοι διατείνονται ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν δοκιμαστεί στο έργο της επιβολής τήρησης των μέτρων και επικαλούνται, ορθά, την ατομική ευθύνη του καθενός μας, ας αναλάβουν και εκείνοι την ευθύνη να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις εφαρμογής και να ελέγχου των μέτρων.

Αποτελεσματικότερα μπορεί να ελεγχθεί η τήρηση των μέτρων από επιχειρήσεις που ξέρεις που είναι και λειτουργούν με σαφές πλαίσιο, παρά να εντοπιστούν τα εκατοντάδες «βαλιτσάκια» κατ’ οίκον προσφοράς υπηρεσιών σε μια τόσο πυκνοκατοικημένη περιοχή όπως η «βαθιά κόκκινη» Αττική.

Μέσα από τις επιχειρήσεις τους, οι γυναίκες αυτές στηρίζουν οικονομικά τις οικογένειες τους. Πρέπει να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, πολλές φορές και μόνες τους. Η επιχειρηματικότητα τις βοηθά να παραμένουν ανεξάρτητες, να στέκονται στα πόδια τους και να μην μπορεί να κανείς να τις αμφισβητήσει. Τη στήριξη τις γυναικείας επιχειρηματικότητας που συχνά ακούμε, θα πρέπει τώρα να τη δούμε.

Όσο οι επιχειρήσεις τους παραμένουν κλειστές, και όσο το πελατολόγιό τους εξωθείται σε χώρους που ασκούν παρανόμως αισθητικές πράξεις, οι επαγγελματίες αισθητικοί αντιλαμβάνονται πως τις περιμένει μία πολύ δύσκολη επόμενη μέρα.

Η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία καλούνται να αποφασίσουν αν θέλουν να στηρίξουν εμπράκτως την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Τι θα απογίνουν οι εκατοντάδες γυναίκες, ιδιοκτήτριες των εργαστηρίων αισθητικής , αλλά και οι υπάλληλοι τους , αν εξωθηθούν σε κλείσιμο; Απλά θα προστεθεί μεγάλος αριθμός ανέργων στη πανθομολογουμένως ευαίσθητη κοινωνική ομάδα γυναικών 35-65, και μάλιστα ανθρώπων που ήταν αυτοαπασχολούμενοι, ανθρώπων που προσέφεραν θέσεις εργασίας σε μια χώρα που συνεχώς ακούμε για αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου, και ιδιωτική επιχειρηματική πρωτοβουλία. Ανήκουμε στην ευρωπαϊκή οικογένεια της προόδου. Η πολιτεία πρέπει να πολεμήσει για την ανάγκη της ύπαρξης και ανάπτυξης της γυναικείας πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας. Θα πρέπει να τις αγκαλιάσει, να τις υποστηρίξει, να τις ενθαρρύνει. Ήρθε η ώρα να σκύψει πάνω στο πρόβλημα. Να δώσει έστω και την ύστατη στιγμή μία λύση για την άμεση επανεκκίνηση των εργαστηρίων αισθητικής. Αλλά βέβαια και να βρει τρόπους , μέσω χρηματοδοτικών προγραμμάτων, να τις στηρίξει οικονομικά, ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν και την επόμενη μέρα, στο πρότυπο ανάλογων μεθόδων που ακολουθήθηκαν σε άλλους κλάδους όπως η εστίαση. Ζητούμενο είναι όχι να αποτελέσει το κράτος επέκταση ενός ταμείου ανεργίας, αλλά να την προλάβει για να την καταπολεμήσει.

Η Παναγιώτα Μαθιουδάκη είναι αισθητικός, κοσμητολόγος, επιχειρηματίας.