ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο θάνατος του εμποράκου

Ο θάνατος του εμποράκου
ΧΗΡΑΣ ΑΧΙΛΛΕΑΣ/ ΙΝΤΙΜΕ

Η πλέον εμπορική και αποδοτική περίοδος για τον εμπορικό κόσμο είναι τα Χριστούγεννα. Οι πολίτες ψωνίζουν κάτι παραπάνω, –όσοι έχουν πια τη δυνατότητα, γιατί δεν έμειναν και πολλοί – κυκλοφορούν περισσότερο και τα καταστήματα κάνουν τον μεγαλύτερο τζίρο της χρονιάς.

Είναι η περίοδος που για κάποιους «θα βγάλουν τα σπασμένα» της χρονιάς. Το 2020 ήταν πολύ δύσκολο για όλους λόγω της πανδημίας. Η δυσκολία όμως δεν είναι για όλους η ίδια. Τα μικρά εμπορικά καταστήματα δεν θα κάνουν ούτε ένα ευρώ τζίρο σε αυτή την περίοδο σε αντίθεση με τους μεγάλους και όσους έχουν φροντίσει να φτιάξουν ηλεκτρονικό κατάστημα για να μπορούν να πουλήσουν.

Από το click away που αποφάσισε η κυβέρνηση εν όψει της εορταστικής περιόδου, θα επωφεληθούν μόνο τα μεγάλα καταστήματα που έχουν σίγουρα e-shop και κάποια μικρότερα που είχαν φροντίσει να επενδύσουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και είχαν φυσικά και την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν γιατί είναι και κάποιο κόστος.
Ένα μικρό εμπορικό στο κέντρο της Αθήνας που δουλεύει με σταθερή πελατεία ή με πελατεία που πάει από στόμα σε στόμα, δεν μπορεί να επενδύσει τέσσερα με πέντε χιλιάρικα για να φτιάξει e-shop. Με το ζόρι βγαίνει το μεροκάματο και οι υποχρεώσεις.

Το ότι δεν θα λειτουργήσουν τα εμπορικά κέντρα δεν είναι και μεγάλη ζημιά για τον εμπορικό κόσμο γατί στα εμπορικά κέντρα βρίσκονται συνήθως αλυσίδες που έχουν και αλλού καταστήματα.

Μάταια οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, των εμπορικών συλλόγων, της ΓΣΕΒΕΕ έκαναν έκκληση στην κυβέρνηση (και μέσα από τις σελίδες του CNN Greece σε πρόσφατα ρεπορτάζ) να ανοίξει τα καταστήματα επισημαίνοντας τους κινδύνους του click away. Με την απόφαση αυτή τα μεγάλα καταστήματα, οι αλυσίδες και όσοι έχουν e-shop , όχι μόνο θα δουλέψουν σχεδόν κανονικά σε αυτές τις γιορτές αλλά θα πάρουν και τους τζίρους των μικροεμπόρων που θα μείνουν σπίτια τους αναγκασμένοι να βλέπουν τους μεγάλους να τους παίρνουν τη δουλειά.

Οι μικροέμποροι θα ανοίξουν τον Ιανουάριο, αν όλα πάνε καλά, έχοντας χάσει την καλύτερη εμπορική περίοδο, έχοντας συσσωρεύσει ακόμη μεγαλύτερα χρέη και η αγορά θα είναι τουλάχιστον υποτονική καθώς ο κόσμος θα έχει ψωνίσει ότι ήταν να ψωνίσει.

Παράγοντες τις αγοράς κάνουν λόγο για τον «θάνατο του εμποράκου» και δεν έχουν άδικο. Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν σωστή η πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας οι εταιρίες που αύξησαν τον τζίρο τους εν μέσω κρίσης λόγω κορωνοϊού να καταβάλουν εφάπαξ εισφορά 1% επί αυτής της αύξησης του τζίρου του 2020. (Αρκεί αυτά τα λεφτά να πάνε υπέρ όσων έμειναν κλειστοί) Και λίγο είναι θα προσθέταμε εμείς. Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα η επόμενη μέρα θα ξεκινήσει με χιλιάδες λουκέτα.