Εκπλήξεις, επιβεβαιώσεις και πολιτική στην 88η τελετή των Όσκαρ
Κάθε τελετή Όσκαρ μένει στη μνήμη τόσο από τις εκπλήξεις όσο και από τις επιβεβαιώσεις που φέρνει. Από τα φαβορί που καταποντίστηκαν ή από το μη αναμενόμενο που αφήνει το στίγμα του. Ταυτόχρονα, από τις δηλώσεις στο συγκεκριμένο πλαίσιο και τη συγκεκριμένη συγκυρία.
Η 88η τελετή Όσκαρ έχει περάσει ήδη στην ιστορία ως η τελετή στην οποία βραβεύτηκε ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, που κέρδισε επιτέλους το αγαλματίδιο στην έκτη του υποψηφιότητα. Όσκαρ α’ αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην Επιστροφή. Πέρασαν 23 χρόνια από τότε που ο 19χρονος Ντι Κάπριο προτάθηκε για πρώτη φορά για την ερμηνεία του στο What's Eating Gilbert Grape. Από τότε πρωταγωνίστησε σε πολλές ταινίες και ήταν υποψήφιος μ’ αυτές μέχρι να την χθεσινή τυπική επιβεβαίωση της βράβευσης. Μετά την επιτυχία του στον Τιτανικό και την αφόρητη σάχλα της "Leo-Mania" (μια κατάσταση που εξόργιζε πρώτον απ’ όλους τον ίδιο), ο Ντι Κάπριο κατοχυρώθηκε πολύ σύντομα στη συνείδηση του κοινού όχι απλώς ως ένας σημαντικός ηθοποιός, αλλά ως ένας ηθοποιός μεγάλων ρόλων. Με προσεκτικές επιλογές, δίπλα σε σημαντικούς σκηνοθέτες-με κυριότερο τον Μάρτιν Σκορτσέζε και τις πέντε συνεργασίες τους- ο ηθοποιός έφτασε να θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες ερμηνευτικές περιπτώσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Όμοια με τον Scorsese, o Ντι Κάπριο έμοιαζε με μια περίπτωση που, παρά τις διθυραμβικές κριτικές, η ακαδημία επέμενε να τον αγνοεί. Χαρακτηριστικότερη στιγμή υπήρξε ίσως αυτή των προπέρσινων Όσκαρ και της υποψηφιότητάς του στο παραγνωρισμένο (από την ακαδημία τουλάχιστον) αριστούργημα Ο λύκος της Wall Street,όταν έχασε από τον Matthew Mc Conaughey. Η φετινή του ερμηνεία στο The Revenant δεν άφηνε βέβαια πολλά περιθώρια. Ο Ντι Κάπριο έφτασε ερμηνευτικά και σωματικά στα όριά του, χαρίζοντας μια σημαντική υποκριτική στιγμή στην ιστορία του κινηματογράφου. Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας με κομμένο λαιμό, χωρίς να μπορεί να μιλήσει, χωρίς να μπορεί να περπατήσει. Ο Ντι Κάπριο σύρθηκε σε μια πορεία γεμάτη λάσπη μέχρι τη βράβευσή του με Όσκαρ. Έτσι, (και σε αντίθεση με τον αιώνιο αδικημένο των Όσκαρ Μάρτιν Σκορτσέζε και τη βράβευσή του για τον Πληροφοριοδότη το 2006) o ηθοποιός βραβεύεται για την καλύτερη μέχρι σήμερα στιγμή του. Ένα ολόκληρο θέατρο γεμάτο ηθοποιούς, σκηνοθέτες παραγωγούς και λοιπούς συντελεστές σηκώθηκε όρθιο για να επιβραβεύσει την ερμηνεία και την πορεία του.
Εξίσου σημαντική μοιάζει και η βράβευση του μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου με το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Ο Ιναρίτου γίνεται ο τρίτος μόλις σκηνοθέτης που κατάφερε να αποσπάσει το βραβείο για δεύτερη συνεχή χρονιά. Για να συναντήσουμε ένα αντίστοιχο επίτευγμα, πρέπει να γυρίσουμε στη χρυσή εποχή του κλασικού Χόλυγουντ και τις βραβεύσεις του τιτάνα Τζον Φόρντ του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς. Ο Ιναρίτου κατοχυρώνεται και τυπικά ως το νέο μεγάλο χαρτί της βιομηχανίας του σινεμά.
Εκπλήξεις
Έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το τέλος της βραδιάς ώστε να εκπλαγούμε από κάποιο αποτέλεσμα. Το Mad Max: Fury Road σάρωσε όλες τις τεχνικές κατηγορίες, ο Γιός του Σαούλ πήρε το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, τα 2 Οσκαρ σεναρίου πήγαν στα αναμενόμενα φαβορί (Spotlight και Το μεγάλο σορτάρισμα αντίστοιχα) και η Brie Larson κέρδισε το Όσκαρ α γυναικείου ρόλου. Η πρώτη έκπληξη ήρθε με την απονομή του β ανδρικού ρόλου όταν ο Mark Rylance για την ερμηνεία του στο Bridge of Spies του Στήβεν Σπίλμπεργκ προτιμήθηκε σε σχέση με τον Συλβέστερ Σταλόνε ή τον ΤομΧάρντι, τα δύο κυρίαρχα φαβορί. Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη ήρθε όταν ο Μόργκαν Φρήμαν ανακοίνωσε το Όσκαρ της καλύτερης ταινίας. Το Spotlight κατάφερε να κερδίσει την Επιστροφή και το Μεγάλο σορτάρισμα. Η ταινία του Τομ Μακάρθι κατάφερε όχι μόνο να επικρατήσει των πιο προβεβλημένων φαβορί, αλλά να αφήσει και το στίγμα της στην τελετή. Αποδεχόμενος το Όσκαρ ο παραγωγός της ταινίας Μάικλ Σούγκαρ δήλωσε πως ελπίζει το μήνυμα της ταινίας – η καταγγελία της σιωπής και της συγκάλυψηςτου βιασμού παιδιών από καθολικούς παπάδες- ‘’ να αντηχήσει μέχρι το Βατικανό’’.
Οι πολιτικές δηλώσεις
Δεν ήταν φυσικά μια δήλωση που δεν ταίριαζε στην φετινή απονομή, μια απονομή υπό τη σκιά των καταγγελιών για ρατσισμό από την μεριά του Χόλυγουντ στην επιλογή των υποψηφιοτήτων και δημόσια της πρόσκληση για μποϊκοτάρισμά της. Ο παρουσιαστής Κρις Ροκ (ο σημαντικότερος ίσως σήμερα εκπρόσωπος της αφροαμερικανικής κωμωδίας) είχε δώσει τον τόνο από την αρχή: ‘’Φυσικά και το Χόλυγουντ είναι ρατσιστικό’’, είπε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ενώ σε άλλο σημείο είπε σαρκαστικά: ‘’ Στο παρελθόν ήμαστε (εν. οι αφροαμερικανοί) ιδιαίτερα απασχολημένοι με το να μας βιάζουν και να μας λιντσάρουν. Δεν είχαμε χρόνο να ασχοληθούμε με το ποιος κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου κινηματογραφιστή’’. Ο Ιναρίτου περιέγραψε τη συζήτηση που προέκυψε λόγω του φυλετικού θέματος ως ‘’μια σημαντική ευκαιρία για τη γενιά μας ώστε να απελευθερωθεί από την προκατάληψη και να εξασφαλίσει το ότι το χρώμα του δέρματος θα αποτελεί εξίσου παράλογο κριτήριο διαχωρισμού με το μήκος των μαλλιών μας.’’ Ο σεναριογράφος στο Μεγάλο σορτάρισμα Άνταμ Μακέη κατά τη βράβευσή του προέτρεψε το κοινό ‘’να μην ψηφίζει μουρλούς δισεκατομμυριούχους’’ (εννοώντας προφανώς τον Ντόναλντ Τραμπ). Ο πρωταγωνιστής της βραδιάς δεν έμεινε αμέτοχος στην παρέλαση των δηλώσεων. Επεσήμανε πως το κοινό θα αντιληφθεί το μήνυμα της ταινίας που του χάρισε το Όσκαρ, για την σχέση του ανθρώπου με τη φύση. ‘’ Η κλιματική αλλαγή είναι ένα πραγματικό γεγονός. Συμβαίνει τώρα και αποτελεί την πιο σημαντική απειλή απέναντι στην ανθρωπότητα. Οι κριτικές φωνές έχουν πνιγεί από την πολιτική της απληστίας. Ας μην θεωρούμε τον πλανήτη μας ως κάτι δεδομένο’’.
Τα κυριότερα βραβεία:
• Βραβείο καλύτερης ταινίας: Spotlight, ΤομΜακάρθι
• Βραβείο σκηνοθεσίας: ΑλεχάντροΙναρίτου - Η Επιστροφή
• Βραβείο Α' ανδρικού ρόλου: Λεονάρντο Ντι Κάπριο - Η Επιστροφή
• Βραβείο Α΄γυναικείου ρόλου: Μπρι Λάρσον - Δωμάτιο
• Βραβείο Β' ανδρικού ρόλου: ΜαρκΡάιλανς - Η γέφυρα των κατασκόπων
• Βραβείο Β' γυναικείου ρόλου: ΑλίσιαΒικάντερ - Το κορίτσι από τη Δανία
• Βραβείο πρωτότυπου σεναρίου: ΤζοςΣίνγκερ, Spotlight
• Βραβείο μουσικής: ΈνιοΜορικόνε - Οι μισητοί 8
• Βραβείο ξενόγλωσσης ταινίας: Ο γιος του Σαούλ, ΛάσλοΝέμες
• Βραβείο καλύτερης ταινίας animation: Τα μυαλά που κουβαλάς, Pixar