ΑΠΟΨΕΙΣ

Το Τραμ Ιεροσολύμων και η συμμετοχή ελληνικών εταιριών

AP Photo/Dan Balilty

Αντιδράσεις και έντονο προβληματισμό έχει προκαλέσει η συμμετοχή δύο ελληνικών εταιριών, μεταξύ αυτών και της κρατικής ΣΤΑΣΥ, στο μειοδοτικό διαγωνισμό που έχουν προκηρύξει οι ισραηλινές δυνάμεις κατοχής της Παλαιστίνης για την επέκταση και συντήρηση της κόκκινης γραμμής και την κατασκευή της πράσινης γραμμής ελαφρού τραμ που θα εκτείνεται στα κατεχόμενα από το Ισραήλ Ανατολικά Ιεροσόλυμα χωρίς την άδεια της Παλαιστινιακής Αρχής και κατά παράβαση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ (2334, Α/RES/73/98) που καταδικάζουν την παράνομη ισραηλινή κατοχή της Παλαιστίνης και προβλέπουν την ίδρυση δύο κρατών, της Παλαιστίνης και του Ισραήλ. Η εν λόγω γραμμή τραμ αναμένεται να συνδέσει τους παράνομους ισραηλινούς οικισμούς στα κατεχόμενα Ιεροσόλυμα και την κατεχόμενη Δυτική Όχθη. Με την συμμετοχή τους στο διαγωνισμό οι δύο ελληνικές εταιρίες παραβιάζουν την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση της επιχειρηματικής συνεργασίας με παράνομους ισραηλινούς οικισμούς.

Η κίνηση των δύο ελληνικών εταιριών προκάλεσε την αντίδραση του Μαρουάν Τουμπάσσι, Επικεφαλής της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας της Παλαιστινιακής Αρχής στην Αθήνα προς το ελληνικό υπουργείο εξωτερικών Παράλληλα, έχουν εκφρασθεί επίσημες διαμαρτυρίες από βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου από διάφορα κόμματα αλλά και από υπουργούς της ελληνικής κυβέρνησης. Το ίδιο ισχύει και για την επίσημη τοποθέτηση των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ κατά της συμμετοχής της εταιρίας

Ερωτηματικά επίσης προκαλεί η ενθάρρυνση που έχει εκφράσει το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων στις δύο ελληνικές εταιρίες για την συμμετοχή τους στον εν λόγω διαγωνισμό. Είναι εν πολλοίς γνωστός τα τελευταία χρόνια ο αμφιλεγόμενος ρόλος του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων στην κεκαλυμμένη εκποίηση παλαιστινιακής γης σε ιδιωτικές ισραηλινές εταιρίες στο πλαίσιο της παράνομης ισραηλινής πολιτικής προσάρτησης των κατεχόμενων παλαιστινιακών εδαφών. Η εν λόγω στάση του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων έχει προκαλέσει κατ’ επανάληψη την οργή του παλαιστινιακού και εν γένει αραβόφωνου ποιμνίου στην Παλαιστίνη.

Προφανώς η συμμετοχή των δύο ελληνικών εταιριών στο διαγωνισμό για το ελαφρύ τραμ των Ιεροσολύμων εντάσσεται στο πλαίσιο της αναπτυσσόμενης ελληνο-ισραηλινής προσέγγισης και συνεργασίας των τελευταίων οκτώ ετών. Το Τελ Αβίβ επιδιώκει να εντάξει εταιρίες από διάφορα κράτη, ιδιαίτερα της Ευρώπης, για να νομιμοποιήσει την παράνομη πολιτική της προσάρτησης των κατεχομένων παλαιστινιακών εδαφών που υλοποιεί διαρκώς. Οι ελληνικές εταιρίες δεν θα πρέπει να γίνουν μέρος αυτού του παιχνιδιού.

Κάθε διακρατική συνεργασία θα πρέπει να δομείται σε βάσεις αξιοπιστίας και όχι σε βάρος του διεθνούς δικαίου και νομιμότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Παλαιστινίων που δίνουν το δίκαιο αγώνα τους για ανεξαρτησία και ελευθερία από τον ισραηλινό ζυγό. Άλλωστε είναι το ίδιο διεθνές δίκαιο και ανθρώπινα δικαιώματα που η Ελλάδα επικαλείται προς υπεράσπιση των εθνικών μας, ελληνικών, συμφερόντων λίγα ναυτικά μίλια βορειοδυτικότερα της Παλαιστίνης, στα κατεχόμενα από την Τουρκία εδάφη της Κύπρου. Εάν θέλει η Ελλάδα να δομήσει στέρεες βάσεις φιλίας, ειρήνης και συνεργασίας με όλους τους λαούς της περιοχής, θα πρέπει να ακολουθήσει μία πιο ισορροπημένη πολυμερή διπλωματική προσέγγιση που θα αποπνέει εμπιστοσύνη και αξιοπιστία και μία στάση που δεν θα προσεγγίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα με προκρούστειο τρόπο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης