ΕΛΛΑΔΑ

Σαρωνικός: Η εταιρεία είχε απασχολήσει άλλες δύο φορές τις Αρχές - Συνεχίζεται η προανάκριση

Σαρωνικός: Η εταιρεία είχε απασχολήσει άλλες δύο φορές τις Αρχές - Συνεχίζεται η προανάκριση
REUTERS/Giorgos Moutafis

Πέντε μέρες έχουν περάσει από τότε που το μικρό δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε στο Σαρωνικό και όλοι μιλούν για τεράστια οικολογική καταστροφή, έπειτα και από την εξάπλωση των πετρελαιοειδών στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής. Εκτός αυτού, έντονος είναι ο διάλογος και οι αντιδράσεις γύρω από το ζήτημα. Ποιος ευθύνεται, σε ποιόν πρέπει να απαγγελθούν κατηγορίες, πότε και με ποιά μέσα θα γίνει η καθαρισμός, εάν θα υπάρξουν ποινικές ευθύνες, αποζημιώσεις... 

Η κατάσταση έχει ως εξής μέχρι στιγμής: η πετρελαιοκηλίδα μετακινήθηκε λόγω των ανέμων από τη Σαλαμίνα στην Πειραϊκή και από εκεί έφτασε ως τον Άγιο Κοσμά, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Πολλοί μετεωρολόγοι αναφέρουν ότι λόγω του καλού καιρού, αποφύγαμε ένα ακόμα πιο τραγικό σενάριο, το πρόβλημα να έφτανε ως το Σούνιο.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος», Ιωάννης Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συμμετέχει με τέσσερα σκάφη στην ευρεία επιχείρηση που έχει στηθεί στον Σαρωνικό για τον καθαρισμό των ακτών, φαίνεται ιδιαίτερα προβληματισμένος σχετικά με τις τελευταίες πληροφορίες ότι η πετρελαιοκηλίδα ξαναβρέθηκε.

2017 09 12T140747Z 724935617 RC119E79CB30 RTRMADP 3 GREECE ENVIRONMENT OIL SPILL

REUTERS/Giorgos Moutafis

«Εντύπωση κάνει πως τόσες φορές που σηκώθηκε το αεροπλάνο δεν την βρήκε. Αυτό ξέρετε, μπορεί να συμβαίνει γιατί μπορεί να πρόκειται για πετρέλαιο που έχει βιοαποικοδομηθεί, έχοντας χάσει πολλά χαρακτηριστικά του και δεν το πιάνουν οι σένσορες του αεροπλάνου», είπε. Ο κ. Πολυχρονόπουλος, είχε πολλά χρόνια να δει τέτοιο ατύχημα στον Πειραιά. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

2017 09 12T140800Z 704141142 RC1E9791EF60 RTRMADP 3 GREECE ENVIRONMENT OIL SPILL

Αυτή τη στιγμή όλα τα σκάφη είναι στη θάλασσα και αγωνίζονται... Εμείς έχουμε να κοιμηθούμε δύο μέρες και παρά την εξάντληση συνεχίζουμε, γιατί όλη η προσπάθεια γίνεται από αγάπη, ανεξάρτητα από το βιοποριστικό κομμάτι. Η θάλασσα είναι ιερή.

REUTERS/Giorgos Moutafis

«Η θάλασσα», τονίζει ο κ Πολυχρονόπουλος, «μετά τον καθαρισμό θα είναι αναμφίβολα καθαρότερη απ’ ό,τι ήταν» και διευκρινίζει: «Εμείς παίρνουμε σκουπίδια που δεν μπορείτε να διανοηθείτε, κάτω από βράχια, από παντού». Σε ερώτηση για τον χρόνο που θα χρειαστεί ώστε να περισυλλέξουν την ποσότητα πετρελαιοειδών, ο κ. Πολυχρονόπουλος απαντά:

Πολύ σύντομα. Εάν μπορέσουν τα σκάφη και συγκεντρώσουν όλη την κηλίδα που υπάρχει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορέσει να αποκατασταθεί το περιβάλλον.

Σε περίπτωση πάλι που δεν συγκεντρωθεί όλη η ποσότητα των πετρελαιοειδών, επειδή αυτή θα βγει στην παραλία, θα μπορέσουν να την περισυλλέξουν από εκεί, επισημαίνει.

Η θέσεις της Περιφέρειας Αττικής

Η Περιφέρεια Αττικής δεν εμπλέκεται στο ελάχιστο στην υπόθεση της διαχείρισης και της αντιμετώπισης του προβλήματος που προκλήθηκε στον Σαρωνικό από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», όπως επίσης και οι δήμοι έστω και αν έχουν πληγεί. Αυτά δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Τομέα Χρήστος Καπάταης κατά την ενημέρωση που έκανε για το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Ο αντιπεριφερειάρχης υπογράμμισε ότι την πλήρη ευθύνη για την απορρύπανση και τη διαχείριση της υπόθεσης έχει το Λιμενικό Σώμα και ότι στις δύο συσκέψεις (σήμερα και χθες), που προκάλεσε η Περιφέρεια με τους εμπλεκόμενους φορείς, διαπιστώθηκε έλλειψη συντονισμού και επάρκειας στοιχείων περί των αιτιών, της ποσότητας του τονάζ κ.ά. Σημείωσε ότι το υποθαλάσσιο τμήμα της κηλίδας δεν μπορεί να είναι μετρήσιμο και αντιμετωπίσιμο, όπως αυτό της επιφάνειας από το οποίο το ΕΛΚΕΘΕ μπορεί να αντλήσει στοιχεία για την επικινδυνότητα και την πυκνότητα του υλικού.

Επισήμανε ότι από την πρώτη στιγμή κινητοποιήθηκαν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Υγείας, Αλιείας, Περιβάλλοντος για την προστασία της δημόσιας υγείας, είτε ενημερώνοντας σχετικά τους συλλόγους των ψαράδων, ελέγχοντας τα σημεία διακίνησης και εμπορίας τους, είτε κάνοντας αυτοψίες σε ακτές και επιχειρήσεις που επλήγησαν. Επίσης, ενημερώθηκαν οι δήμοι ώστε να απαγορεύσουν την πρόσβαση των λουομένων στις μολυσμένες ακτές. Ολοκληρώνοντας την ενημέρωση, επανέλαβε την απόλυτη θέση της Περιφέρειας επί του θέματος, η οποία ζητά την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης και την παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων.

Αναλυτικότερα για τις δράσεις της Περιφέρειας και των υπηρεσιών της μίλησε η υπεύθυνη Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, Ιωάννα Τσούπρα, η οποία βεβαίωσε ότι στην πρώτη συνάντησή τους, τη Δευτέρα το μεσημέρι, με τη δήμαρχο Σαλαμίνας, εκπροσώπους του υπουργείου και της εταιρείας, είχε τη διαβεβαίωση ότι επιλήφθηκε της υπόθεσης ως αποκλειστικά αρμόδιο το Λιμενικό Σώμα. Ενημέρωσαν ότι καταβάλλονται προσπάθειες για τον καθαρισμό των ακτών και τη σφράγιση του πλοίου ώστε να περιοριστεί ή περεταίρω επέκταση της ρύπανσης.

Στη συζήτηση που ακολούθησε, ουδείς από τους ομιλητές απέδωσε ευθύνες στην Περιφέρεια, αλλά κάποιοι έκαναν λόγο για στάση «συγκάλυψης» των ευθυνών της κυβέρνησης, όμως «όχι μόνο της παρούσας αλλά και των προηγουμένων», όπως επισήμανε ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης από τη «Λαϊκή Συσπείρωση». Ο ίδιος, πρότεινε στην περιφερειακή αρχή να ασκήσει πίεση για την κάλυψη της αποζημίωσης του κόστους απορρύπανσης από τον πλοιοκτήτη και για την οικονομική ελάφρυνση και αποζημίωση των πληγέντων πολιτών.

18464395

AΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Από την πλευρά της προσκείμενης στη ΝΔ περιφερειακής παράταξης, ο Βασίλης Κορομάντζος επέρριψε ευθύνη στην κυβέρνηση για καθυστέρηση της κινητοποίησης του μηχανισμού για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ρύπανσης του Σαρωνικού. «Πρόβλημα το οποίο μετά από 25ετή προσπάθεια είχαμε επιλύσει για να επιστρέψουμε ξανά στην αρχή» όπως σημείωσε.

«Το πλοίο δεν το παρακολουθούσε νηογνώμονας καθώς δεν απαιτείται κάτι τέτοιο απ' τη νομοθεσία»

Ο διευθυντής του γραφείου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, αρχιπλοίαρχος Αλέξανδρος Λαγουρός, παρουσιάζοντας στην συνέντευξη Τύπου την επιχειρησιακή δυνατότητα στην περιοχή του ναυαγίου αλλά και στις πληγείσες από τη ρύπανση περιοχές, τόνισε ότι συνολικά συμμετέχουν 13 ιδιωτικά σκάφη, συμπεριλαμβανομένου του «AKTAIA OSRV» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα και 7 σκάφη του Λιμενικού.

18464424

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Η επιχείρηση αντιρρύπανσης επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στην απάντληση πετρελαιοειδών από το ναυάγιο, η οποία αναμένεται από λεπτό σε λεπτό, ενώ προπαρασκευαστικές ενέργειες έχουν γίνει τις προηγούμενες ημέρες. Η διαρροή, είπε, έχει πλέον σταματήσει μετά τη σφράγιση του ναυαγίου, ενώ δεύτερος άξονας είναι ο καθαρισμός των ακτογραμμών Κυνοσούρας και Σεληνίων και το μέτωπο Πειραϊκή, Φρεαττύδα έως Γλυφάδα.

Αναφορικά με τη μεταφορά διάσπαρτης ρύπανσης που έγινε σε παράκτιες περιοχές της Σαλαμίνας και του Πειραιά, ο κ. Λαγουρός τόνισε ότι τα καύσιμα του πλοίου είναι πετρελαιοειδή και αυτά που διέρρευσαν κατά τη βύθιση του ΑΓ. ΖΩΝΗ στη διάρκεια της νύχτας όπου πέφτει η θερμοκρασία, καταδύονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και δεν είναι οπτικά παρατηρήσιμα. Την ημέρα ωστόσο που ψηλώνει ο ήλιος, αναδύονται με ζέστη και μεταφέρονται με τα υπόγεια ρεύματα στις ακτογραμμές, συμπλήρωσε.

Ο διευθυντής Ελέγχου του Κλάδου Πλοίων, Ιωάννης Ζίκας είπε ότι το πλοίο ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ δεν το παρακολουθούσε νηογνώμονας καθώς δεν απαιτείται κάτι τέτοιο από τη νομοθεσία. Επίσης τόνισε, ότι όλα τα πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί και είναι σε ισχύ από τον κλάδο ελέγχου πλοίων έως τις 27/09.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ζητήθηκε από τον αρχηγό του Λιμενικού να αποκαλύψει τις αιτίες του ναυαγίου, ωστόσο ο ίδιος είπε ότι αυτό είναι αντικείμενο της προανάκρισης. Διευκρίνισε επίσης, ότι η ίδια εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας, διευκρινίζοντας όμως ότι έχει απαλλαχθεί δικαστικά.