«Σβήνουν–γράφουν» τις αλλαγές στα βιβλία ιστορίας του Δημοτικού λόγω αντιδράσεων
Οι έντονες αντιδράσεις πανεπιστημιακών και στελεχών της εκπαίδευσης στις αλλαγές που έγιναν στα βιβλία Ιστορίας της Δ’ και Ε’ Δημοτικού οδήγησαν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε αναθεωρήσεις για να καμφθούν οι διαμαρτυρίες.
Αυτό που έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις ήταν η προσθήκη οικογενειακής και τοπικής ιστορίας στη Δ’ Δημοτικού και η υπερφόρτωση της Ε’ με τεράστιο όγκο ύλης.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», μέχρι σήμερα οι μαθητές διδάσκονταν στη Δ’ Δημοτικού την Αρχαία Ελληνική Ιστορία από τη γεωμετρική εποχή έως και την άνοδο της Ρώμης. Το ΙΕΠ προτείνει την αντικατάσταση με οικογενειακή και τοπική Ιστορία, με αποτέλεσμα να συμπτυχθούν τα παραπάνω στην ύλη της Ε’ Δημοτικού, που φτάνει μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, πράγμα που δημιουργεί τον τεράστιο όγκο της ύλης. Σε συναντήσεις που είχε το ΙΕΠ, μετά τις αντιδράσεις, υπήρξε η ιδέα να γίνουν αλλαγές στο συγκεκριμένο κομμάτι (την Άλωση), ώστε να αποσυμφορηθεί η ύλη της Ε’ Δημοτικού.
Ο υπεύθυνος της δεκαμελούς επιτροπής που ορίστηκε από το ΙΕΠ, καθηγητής Ιστορίας κ. Πολυμέρης Βόγλης παραδέχθηκε τις αντιδράσεις και τόνισε πως αναζητάται μια άμεση λύση χωρίς να επηρεαστεί η νέα προσθήκη. Παράλληλα, παρουσίασε κάποιες ιδέες όπως ένταξη βιωματικής ιστορίας και θεματικών ιστορικών γεγονότων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Ούτε βήμα πίσω από τους αντιδρώντες
Οι αντιδρώντες είναι αποφασισμένοι να μην κάνουν ούτε ένα βήμα πίσω από την «στροφή» που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας και αφορά σε «ψαλίδι» πολιτικών και στρατιωτικών γεγονότων της ελληνικής και διεθνούς Ιστορίας με παράλληλη ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής πλευράς ιστορικών περιόδων.
Οι επικριτές, ανάμεσα τους και η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ), σημειώνουν πως η νέα προσέγγιση αφήνει περιθώρια για υποκειμενική ανάγνωση της Ιστορίας.
Ο κ. Βόγλης διαψεύδει κάθε πρόθεση για διδασκαλία της Ιστορίας με ιδεολογική χροιά, αλλά σημειώνει πως αποτελεί κεντρική θέση των νέων προγραμμάτων σπουδών η αλλαγή σε μια διδασκαλία με επίκεντρο την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική οπτική και δεν αφήνει περιθώρια για οπισθοχώρηση στο συγκεκριμένο θέμα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα προγράμματα σπουδών για το Δημοτικό κυριάρχησαν στις συζητήσεις, με σοβαρές ενστάσεις να διατυπώνονται από σχολικούς συμβούλους και εκπροσώπους επιστημονικών ενώσεων.
Σχετικά με τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου, για τις οποίες η πρόταση του ΙΕΠ ήταν γενικόλογη, ο κ. Βόγλης δίνει παραπάνω λεπτομέρειες τονίζοντας ότι είναι ακόμα σε στάδιο ιδεών, εν αναμονή και των μεγάλων αλλαγών που έχει προαναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. «Για τη Β’ Λυκείου υπάρχει η σκέψη για διδασκαλία βιωματικής ιστορίας με θεματικές όπως π.χ. η πόλη ανά τους αιώνες. Για τη Γ’ Λυκείου συζητάμε ένα εξειδικευμένο πλαίσιο που θα αφορά τη διδασκαλία των μεγάλων γεγονότων που στιγμάτισαν τον 20ό αιώνα».
Τα σημεία της κριτικής από την ΠΕΦ
Οι φιλόλογοι έχουν εξαπολύσει δριμεία κριτική στις αλλαγές που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας κατηγορώντας το πρόγραμμα σπουδών για αλλοίωση στην πράξη της διδασκαλίας.
Η κριτική τους σε σημεία:
1. Για την αποδυνάμωση του σχολικού βιβλίου: «Η πολυδιάσπαση της γνώσης και η επιλεκτική προβολή θεμάτων υπονομεύουν την ίδια τη γνώση».
2. Για ιστορική οπτική: «Η ιστορική ερμηνεία πρέπει να γίνεται με τα δεδομένα της εκάστοτε εξεταζόμενης εποχής ώστε να αποφεύγονται ιστορικοί αναχρονισμοί και εσφαλμένες ερμηνείες».
3. Για το περιεχόμενο των θεματικών φακέλων που προτείνει το ΙΕΠ: «Ο τρόπος που προτείνεται να χρησιμοποιηθούν ακυρώνει την παροχή ενιαίας ιστορικής γνώσης προς όλους τους μαθητές του ελληνικού σχολείου».
4. Για το Δημοτικό: «Οι προτάσεις της Επιτροπής, εκτός από την αδόκιμη χρήση ιστορικών όρων, δημιουργούν παιδαγωγικά ζητήματα, εφόσον υπονομεύουν τη διδασκαλία της ελληνικής Ιστορίας, το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στην ίδρυση του ελληνικού κράτους και στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους, ενώ θεωρείται ήσσονος σημασίας η Τουρκοκρατία και η Ελληνική Επανάσταση».