Ελληνικά πλοία-φαντάσματα ψαρεύουν στη Σομαλία
Μια περίεργη ιστορία με «πρωταγωνιστή» ένα σκάφος, το οποίο αν και έχει διαλυθεί εδώ και τέσσερα χρόνια, κατηγορείται ότι ψαρεύει παράνομα ανοικτά των σομαλικών αρχών, ερευνούν η εισαγγελία Πειραιά και το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος.
Όλα ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν οι κενυατικές Αρχές δεν επέτρεψαν στο αλιευτικό σκάφος «Greco 1» να αγκυροβολήσει στο λιμάνι της Μομπάσα, καθώς είχαν λάβει φωτογραφικά στοιχεία που αποδείκνυαν ότι το συγκεκριμένο σκάφος ψάρευε παράνομα στη Σομαλία.
Είχε προηγηθεί ενημέρωση από τις σομαλικές Αρχές, ότι το συγκεκριμένο σκάφος, με σημαία Μπελίζ, ισχυριζόταν ψευδώς ότι διέθετε άδεια για να ψαρεύει στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Σομαλίας. Σύμφωνα δε με καταγγελίες, το «Greco 1» ψάρευε για χρόνια στα νερά της Σομαλίας και στη συνέχεια ξεφόρτωνε την ψαριά του στη Μομπάσα, εκμεταλλευόμενο την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των σομαλικών και των κενυατικών Αρχών.
Το «Greco 1», μη μπορώντας να αγκυροβολήσει στη Μομπάσα, οδηγήθηκε στο Μογκαντίσου, όπου διαπιστώθηκε σωρεία παραβάσεων της αλιευτικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το Fish-i-Africa, μια πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της παράνομης αλιείας.
Όμως το «Greco 1» «δραπέτευσε» και επικαλούμενο ανωτέρα βία λόγω ασθένειας μέλους του πληρώματός του, βρέθηκε ξανά στη Μομπάσα. Έπειτα από επικοινωνία των σομαλικών Αρχών με τις αντίστοιχες του Μπελίζ, τη σημαία του οποίου έφερε το σκάφος, ανεστάλη η άδεια αλιείας του και του απαγορεύθηκε ο απόπλους, ενώ οι σομαλικές Αρχές στη συνέχεια κατέληξαν σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με την εταιρείας στην οποία ανήκε το σκάφος. Για την υπόθεση, ο Έλληνας πρόεδρος και διευθυντής της εταιρείας, με έδρα τον Παναμά, πλήρωσε πρόστιμο 65.000 δολάρια ΗΠΑ.
Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα Καθημερινή, η έρευνα της υπόθεσης αποκάλυψε ότι το ίδιο άτομο είχε λάβει από την Ευρωπαϊκή Ένωση αποζημίωση 1,36 εκατομμυρίων ευρώ, για τη διάλυση δύο σκαφών του «Greco 1» και του «Greco 2», στο πλαίσιο του προγράμματος περιορισμού του ευρωπαϊκού αλιευτικού στόλου. Τα δύο σκάφη διαλύθηκαν υπό την επίβλεψη του αρμόδιου οργάνου επιτόπιας επαλήθευσης στις 28 Ιουνίου και στις 8 Ιουλίου του 2013 σε διαλυτήριο του Περάματος.
Αν από την έρευνα που διεξάγουν η εισαγγελία Πειραιά και το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος προκύψει ότι τα σκάφη δεν διαλύθηκαν, αλλά εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται στη Σομαλία, τότε ο Έλληνας ιδιοκτήτης τους θα πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα που έλαβε από την ΕΕ για τη διάλυσή τους, ενώ παράλληλα θα αναζητηθούν ευθύνες για το πώς πιστοποιήθηκε κάτι που δεν έγινε.
Ο ίδιος ο ιδιοκτήτης πάντως, επέμεινε μιλώντας στην Καθημερινή, ότι τα σκάφη αυτά διαλύθηκαν το 2013 και ότι εκείνα που δραστηριοποιούνται στη Σομαλία είναι διαφορετικά.