ΕΛΛΑΔΑ

«Μειώστε τα πρόστιμα» λένε οι τροχονόμοι και η Βουλή

«Μειώστε τα πρόστιμα» λένε οι τροχονόμοι και η Βουλή
EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Στη βεβαίωση άλλων παραβάσεων από αυτές που στην πραγματικότητα διαπράττονται προχωρεί ορισμένες φορές η Τροχαία, εξαιτίας των υψηλών προστίμων που αυτές επισείουν. Στην παραδοχή αυτή καταλήγει, μεταξύ άλλων, η έκθεση της Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής για το 2016.

Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Επιτροπής, Γιώργο Ουρσουζίδη, «οι τροχονόμοι αντιλαμβάνονται ότι οι πολίτες αδυνατούν να ανταποκριθούν στα χρηματικά πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έτσι καταλογίζουν παραβάσεις ηπιότερου χρηματικού κόστους από αυτές που διαπιστώνουν. Η τακτική αυτή προκαλεί στρέβλωση του συστήματος παρακολούθησης των τροχαίων παραβάσεων και «τινάζει» στον αέρα το point system. Είναι προτιμότερη η επιβολή εύλογων προστίμων αυξανόμενων ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων και τις περιπτώσεις υποτροπής».

Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους, για τον οποίο, σύμφωνα με το «Έθνος», η αρμόδια Επιτροπή στην εισήγησή της, στην οποία αναμένεται να στηριχθούν σε μεγάλο βαθμό και οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών, περιλαμβάνει τόσο τη μείωση των προστίμων του ΚΟΚ κατά 50% για παραβάσεις που δεν σχετίζονται με την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και την κατάργηση έκπτωσης 50% σε όσους πληρώσουν τα πρόστιμα εντός δέκα ημερών.

Ταυτόχρονα προτείνεται η θέσπιση συμπληρωματικών εναλλακτικών ποινών για «τους δράστες τροχαίων εγκλημάτων ή τους καθ’ υποτροπήν παραβάτες με εργασία σε κέντρα τραύματος, αποκατάστασης αναπήρων και σε ιατροδικαστικά εργαστήρια».

Απαντώντας στις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η πρόθεση μείωσης των προστίμων, ο κ. Ουρσουζίδης επισημαίνει ότι οι μειώσεις αφορούν 101 από τις συνολικά 182 παραβάσεις του ΚΟΚ και σαφέστατα όχι στις 16 που θεωρούνται αιτία πρόκλησης θανατηφόρων τροχαίων.

Το point system

Προσθέτει επίσης ότι η μείωση του χρηματικού προστίμου δεν θα συμπαρασύρει προς τα κάτω και τη μείωση της ποινής στο point system. Άλλωστε, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών που παρουσιάστηκαν σε πρόσφατη ημερίδα, ελάχιστοι είναι αυτοί που πληρώνουν την ονομαστική αξία του προστίμου, με το ποσοστό να μην ξεπερνά το 10%-15% των παραβατών, ενώ ένα ποσοστό 50%-60% δεν υφίσταται ποτέ την κύρωση και οι υπόλοιποι πληρώνουν εντός 10ημέρου το μισό πρόστιμο.

Προϋπόθεση για τη μείωση, σύμφωνα με την Επιτροπή, είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων κυρίως των πολύ σοβαρών παραβάσεων που αφορούν την πρόκληση τροχαίων με νεκρούς και σοβαρούς τραυματισμούς, δηλαδή την παραβίαση των ορίων ταχύτητας και κόκκινου σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών. Για τις παραβάσεις αυτές προτείνεται η στέρηση άδειας οδήγησης για έξι μήνες, επιβολή προστίμου χωρίς έκπτωση, αναγκαστική συμμετοχή σε κοινωνικές υπηρεσίες και επανάκτηση της άδειας οδήγησης ύστερα από εξετάσεις. Για τους υπότροπους προτείνεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τρία χρόνια και επανάκτησή της ύστερα από ειδικές εξετάσεις, ενώ αν ο παραβάτης εντοπιστεί για τρίτη φορά η άδεια θα αφαιρείται οριστικά και αμετάκλητα.

Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους επιβαίνοντες σε οχήματα και το κράνος για τους δικυκλιστές, η Επιτροπή προτείνει τήρηση των προβλεπόμενων προστίμων χωρίς έκπτωση. Στα μέτρα πρόληψης ωστόσο συγκαταλέγει την άμεση μείωση του επιβαλλόμενου φόρου στα κράνη και τις ειδικές στολές των μοτοσικλετιστών.