Η κρίση έφερε περισσότερα μηχανάκια και περισσότερα τροχαία
Η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα λιγότερα αυτοκίνητα και περισσότερες μοτοσικλέτες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Η πόλη, όπως προκύπτει από τη «μαύρη λίστα» των τροχαίων ατυχημάτων με συμμετοχή μοτοσικλετιστών για την περίοδο 2010-2015, δεν ήταν προετοιμασμένη και εκπαιδευμένη να διαχειριστεί την αλλαγή αυτή.
Με βάση τα στοιχεία για τις σχετικές άδειες στον Νομό Θεσσαλονίκης, οι μοτοσικλέτες σε κυκλοφορία έφτασαν στις 133.643 το 2015 από 92.578 το 2005. Αντίστοιχα, στο ίδιο εξεταζόμενο διάστημα, περισσότερα από τα μισά θανατηφόρα ή σοβαρά τροχαία ατυχήματα είχαν συμμετοχή μοτοσικλέτας!
Παρόλα αυτά η έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής στους πεζούς αποδεικνύεται πλέον μοιραία: η πρώτη αιτία θανατηφόρων και σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων στον δήμο Θεσσαλονίκης είναι η ανεξέλεγκτη διάσχιση του οδοστρώματος από πεζούς.
Στον κεντρικό δήμο της Θεσσαλονίκης την περίοδο 2010-2015 σημειώθηκαν 130 σοβαρά και 73 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Η ανεξέλεγκτη διάβαση δρόμου από πεζούς προκάλεσε 18 θανατηφόρα και 28 σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Στον συνολικό αριθμό των σοβαρών ή θανατηφόρων τροχαίων η συμμετοχή μοτοσυκλετών ανήλθε ως ποσοστό στο 51% το 2010, στο 56% το 2011, το 64% το 2012, 59% το 2013, 74% το 2014 και 50% το 2015. Τα στοιχεία περιλαμβάνονται σε ερευνητική εργασία – μελέτη του μεταπτυχιακού φοιτητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Δημήτρη Αντωνίου, για το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα και ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη.
Ο Δημήτρης Αντωνίου υπήρξε θύμα σοβαρού τροχαίου σε ηλικία 16 ετών, με αποτέλεσμα να καθηλωθεί σε αναπηρικό αμαξίδιο. Παρά τις δυσκολίες των δύο πρώτων ετών μετά το ατύχημα, προσαρμόστηκε στη νέα ζωή, συνέχισε τις σπουδές του, εισήχθη στο Φυσικό του ΑΠΘ και ολοκληρώνοντας τις προπτυχιακές συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Οικονομική Επιστήμη, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Στη διπλωματική του εργασία αποφάσισε να ασχοληθεί με το πρόβλημα που εδώ και δεκαετίες, όπως λέει, «κάνει την Ελλάδα να αιμορραγεί».
«Δίνεις νόημα στην ατυχία που σου συνέβη. Αν βγει κάτι θετικό από αυτό που συνέβη σε εμένα θα είναι καλό» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ.Αντωνίου, ο οποίος ήταν πεζός τη στιγμή που άλλαξε τη ζωή του, στην Οδό Ανδριανουπόλεως στη Θεσσαλονίκη, σε σημείο όπου «παραδοσιακά» οργανώνονται κόντρες αυτοκινήτων. «Περπατούσα στο πεζοδρόμιο, ένα αυτοκίνητο έχασε τον έλεγχο ανέβηκε στο πεζοδρόμιο και με χτύπησε» ανέφερε, γνωστοποιώντας ότι αν και ο υπαίτιος του ατυχήματος σήμερα είναι φυγόδικος, ο ίδιος έχει συμφιλιωθεί με ό,τι του συνέβη και έχει προχωρήσει στη ζωή του.
«Μετά τα μεσάνυχτα τα περισσότερα θύματα είναι κάτω των 30 ετών»
«Στη Θεσσαλονίκη αυξήθηκαν πολύ οι μοτοσικλέτες και δεν ήμασταν έτοιμοι να απορροφήσουμε την αύξηση αυτή, γι’ αυτό και παρατηρείται η αύξηση των τροχαίων με συμμετοχή μοτοσικλετιστών. Όμως, για εμένα η έκπληξη ήταν τα τροχαία που οφείλονται σε παραβάσεις πεζών. Διαπιστώνει κάποιος πως είναι μηδενική η κυκλοφοριακή αγωγή του πεζού» ανέφερε ο κ.Αντωνίου, προσθέτοντας ότι υπάρχουν μέτρα για να βελτιωθεί η κατάσταση, όπως η πρόβλεψη περισσότερων διαβάσεων πεζών, η τοποθέτηση προστατευτικών κιγκλιδωμάτων, η ενημέρωση των πολιτών, αλλά και η επιβολή ποινών από την Τροχαία στους παραβάτες πεζούς.
«Ένα ακόμη συμπέρασμα είναι τα υπερβολικά πολλά τροχαία, που γίνονται μετά τα μεσάνυχτα και η σύνδεσή τους με τη νυχτερινή διασκέδαση. Μετά τα μεσάνυχτα καταγράφηκαν πάνω από τους μισούς θανατηφόρους τραυματισμούς, ατόμων κάτω των 30 ετών», πρόσθεσε.
Στην εργασία του κ.Αντωνίου, εκτός από τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στον Δήμο Θεσσαλονίκη την περίοδο 2010-2015, γίνεται εκτενής αναφορά στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας και γίνονται προτάσεις για τη βελτίωσή της, ενώ εξετάζονται και οι επιπτώσεις των τροχαίων (σωματικές, ψυχικές, οικονομικές).