23 Ιανουαρίου 1973, η μέρα που ο Ωνάσης έγινε ο «φτωχότερος άνθρωπος του κόσμου»
Σαραντατέσσερα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, 23 Ιανουαρίου, από την ημέρα που έφυγε από τη ζωή ο Αλέξανδρος Ωνάσης, ο μοναχογιός του Αριστοτέλη Ωνάση, του Έλληνα μεγιστάνα, που συγκλονισμένος από την απώλεια του παιδιού του, δήλωνε ο «φτωχότερος άνθρωπος του κόσμου».
Ο μόλις 25 ετών Αλέξανδρος έχασε τη ζωή του, σε αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1973, όταν το αμφίβιο «Piaggio 136» που πιλόταρε, κατέπεσε στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του.
Ο πολυαγαπημένος γιος του Αριστοτέλη Ωνάση, ο «αερολανάκιας» όπως τον αποκαλούσε ο πατέρας του, εξαιτίας του πάθους του για τα αεροπλάνα, θέλησε εκείνη την ημέρα να δοκιμάσει τις ικανότητές του στο πιλοτάρισμα του αεροσκάφους, έπειτα από την παρακολούθηση ενός ειδικού σεμιναρίου με εξομοιωτές πτήσεων στο Λονδίνο.
Έτσι, επιβιβάστηκε στο Piaggio 136 μαζί με τον Ντόναλντ Μακ Κάσκερ, ο οποίος ανέλαβε εκείνη την –μοιραία όπως αποδείχθηκε- ημέρα τα καθήκοντά του ως ο νέος πιλότος της οικογένειας, αντικαθιστώντας τον Ντόνλορ Μακ Γκρέγκορ, ο οποίος επίσης επιβιβάστηκε στο υδροπλάνο .
Στο πηδάλιο κάθισε ο Αλέξανδρος, δίπλα του ο Μακ Γκρέγκορ και στην πίσω θέση ο Μακ Κάστερ κι όλα ήταν έτοιμα για την πτήση, κατά την οποία θα επιχειρείτο και προσθαλάσσωση κοντά στον Πόρο, ενώ στη συνέχεια το Piaggio θα αναχωρούσε με προορισμό τον Σκορπιό, για να «δέσει» στη θαλαμηγό «Χριστίνα» πριν τον απόπλου της για Καραϊβική.
Ο νεαρός Αλέξανδρος συνομίλησε με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου του Ελληνικού κι αφού πήρε την απαραίτητη άδεια, προχώρησε στην απογείωση του αεροσκάφους. Όμως σχεδόν αμέσως συνετρίβη, γράφοντας με τραγικό τρόπο το τέλος σε μια πτήση ρουτίνας.
Το αεροσκάφος προσέκρουσε με μεγάλη ταχύτητα στο έδαφος και στη συνέχεια άρχισε να περιστρέφεται στον διάδρομο, με αποτέλεσμα η άτρακτός του να μετατραπεί σε μια άμορφη μάζα σιδερικών.
«Το αεροσκάφος μπήκε στον αεροδιάδρομο, ευθυγραμμίστηκε εν κινήσει αλλά δεν σταμάτησε ως είχεν εντολήν. Με τις κινήσεις του αυτές που έκανε το αεροσκάφος μού έδωσε να καταλάβω ότι ήτο έτοιμος να φύγει και δι' αυτό του έδωσα την άδεια προς απογείωσιν. Το αεροσκάφος απεγειώθη, έφθασε κατά την κρίσιν έξι-επτά μέτρα και αμέσως το είδα να κλίνει προς τα δεξιά, με πλάγια κατακόρυφον φοράν προς τα δεξιά, εις τρόπον ώστε κτύπησεν επί του εδάφους το δεξιό μέρος του αεροσκάφους, χωρίς να δύναμαι να προσδιορίσω εάν κτύπησε η πτέρυξ ή ο δεξιός πλωτήρας. Δεν γνωρίζω, διατί το αεροσκάφος μετά την απογείωσιν έκλινε προς τα δεξιά».
Με αυτά τα λόγια περιέγραψε στην κατάθεσή του στον ανακριτή ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας Παύλος Ζουλάκης τη στιγμή της απογείωσης και της άμεσης συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους.
Ο Αλέξανδρος Ωνάσης βαρύτατα τραυματισμένος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της αμερικανικής βάσης του Ελληνικού, όμως η σοβαρότητα της κατάστασής του έκρινε απαραίτητη την μεταφορά του στο ΚΑΤ, όπου άφησε και την τελευταία του πνοή μία μέρα μετά, όταν ο πατέρας του, πήρε τη δύσκολη απόφαση της αποσύνδεσής του από τα μηχανήματα που τον κρατούσαν στη ζωή, αφού σύμφωνα με τους γιατρούς, δεν υπήρχε ελπίδα να σωθεί.
Για το δυστύχημα στο Ελληνικό συγκροτήθηκαν τρεις επιτροπές, τα πορίσματα των οποίων κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι στο αεροπλάνο του μοναχογιού του Ωνάση τα πηδάλια είχαν συνδεθεί ανάποδα, κι έτσι όταν ο Αλέξανδρος επιχείρησε να στρίψει προς τον ουρανό, έστριψε με φόρα προς το έδαφος...
Μέχρι σήμερα οι αστικοί μύθοι και οι συνωμοσίες γύρω από τον τραγικό επίλογο του νεαρού διάδοχου της δυναστείας Ωνάση δεν έχουν καταλαγιάσει.