Επίδομα θέρμανσης: Δεν αναμένεται πριν τον Φεβρουάριο
Έως τον Φεβρουάριο θα πρέπει να περιμένουν πάνω από 600.000 νοικοκυριά με πολύ χαμηλά εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία που ήταν δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης την προηγούμενη χειμερινή περίοδο.
Αν και τα πρώτα κρύα έχουν ήδη κάνει αισθητή την παρουσία τους, εκατοντάδες νοικοκυριά καλούνται να ξεχειμωνιάσουν χωρίς επίδομα θέρμανσης, αφού η εφαρμογή του συστήματος TAXISNET για την ηλεκτρονική υποβολή των σχετικών αιτήσεων δεν έχει ανοίξει ακόμη και δεν θα ανοίξει πριν την έκδοση της νέας υπουργικής απόφασης για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης.
Για την έκδοσή της θα πρέπει να κλείσει η εκκρεμότητα της οριστικοποίησης, από υπουργείο Οικονομικών και Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, των τεχνικών λεπτομερειών εφαρμογής των αλλαγών που χρειάζεται να γίνουν στα γεωγραφικά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, ώστε να ενισχυθούν περισσότερο οι κάτοικοι ορεινών και άλλων περιοχών όπου επικρατούν πολικές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος, ο χρόνος που θα απαιτηθεί από την έκδοση της υπουργικής απόφασης μέχρι να υποβληθούν οι αιτήσεις, να ελεγχθούν και να διασταυρωθούν τα στοιχεία τους, να εγκριθούν οι πληρωμές και να πιστωθούν τα χρήματα στους λογαριασμούς των δικαιούχων υπολογίζεται σε δύο μήνες.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να διαθέσει και για την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Απριλίου 2017 το ποσό των 105 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης. Ταυτόχρονα όμως αποφάσισε να αλλάξει και ορισμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος προκειμένου να γίνει δικαιότερη κατανομή του διαθέσιμου ποσού των 105 εκατ. ευρώ.
Όσο ασκούσε τα καθήκοντα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών ο κ. Τρύφων Αλεξιάδης, εξετάστηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια αλλαγών στα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης:
1) Η μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, τις λεγόμενες και πιο... «ψυχρές» ζώνες – όπου θεωρείται ότι επικρατούν οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες κατά την περίοδο Οκτωβρίου-Απριλίου και όπου επιδοτούνται με επίδομα περισσότερα λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας – με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετησίου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.
Εξετάσθηκε, συγκεκριμένα, κάποιοι νομοί που περιλαμβάνονται στη γεωγραφική ζώνη γ’, όπου η επιδότηση μέσω του επιδόματος καλύπτει ποσότητα 8 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη β’ όπου η επιδότηση με επίδομα θέρμανσης καλύπτει ποσότητα 15 λίτρων ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, ώστε το συνολικό ποσό επιδόματος για ίδιας έκτασης κατοικία να καλύπτει μεγαλύτερη συνολική ποσότητα λίτρων πετρελαίου θέρμανσης και εν τέλει να είναι υψηλότερο. Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 87,5% για τους κατοίκους των νομών που θα μεταφέρονταν από την γ’ στη β’ ζώνη!
Επιπλέον, κάποιοι νομοί που σήμερα είναι ενταγμένοι στη γεωγραφική ζώνη β’, όπου η επιδότηση καλύπτει 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας εξετάστηκε να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη α’ όπου η επιδότηση καλύπτει 25 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας. Για τους κατοίκους που διαμένουν στους νομούς αυτούς, το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 66%!
2) Η θεσμοθέτηση δικαιότερων γεωγραφικών κριτηρίων, χωρίς μετακινήσεις ολόκληρων νομών σε πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών πολλών νομών της χώρας να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπόν περιοχών των ίδιων νομών.
3) Συνδυασμός των δύο πρώτων σεναρίων. Μετά τον ανασχηματισμό, αποκλείστηκαν άμεσα το πρώτο και το τρίτο σενάριο, και δόθηκε προτεραιότητα στη διεύρυνση των δυνατοτήτων εφαρμογής του δεύτερου σεναρίου. Όμως η Γενική Γραμματεία δημοσίων Εσόδων δεν έχει καταφέρει ακόμη να οριστικοποιήσει τις τεχνικές λεπτομέρειες για την ορθή εφαρμογή της επιλογής αυτής.