ΕΛΛΑΔΑ

Συμβουλές της ΕΛ.ΑΣ για την αποφυγή τηλεφωνικής εξαπάτησης πολιτών

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Μεγάλες διαστάσεις έχει λάβει σε όλη την Ελλάδα το φαινόμενο της τηλεφωνικής εξαπάτησης πολιτών-κυρίως ηλικιωμένων-από επιτήδειους, που με διάφορες προφάσεις και τεχνάσματα, προσπαθούν να τους αποσπάσουν χρήματα.

Από την άλλη πλευρά, η Ελληνική Αστυνομία, που πραγματοποιεί αλλεπάλληλες συλλήψεις δραστών, έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό εκστρατεία ενημέρωσης με στόχο αφενός να βοηθήσει τους πολίτες, ώστε να μην πέσουν θύματα απάτης και αφετέρου να αποθαρρύνει τους επίδοξους δράστες.

«Οι δράστες, έχοντας προφανώς αντλήσει πληροφορίες για την οικογενειακή κατάσταση των υποψήφιων θυμάτων τους, μέσω facebook, αλληλογραφίας, περίοικων κ.α., πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις, κυρίως μεσημβρινές και μεταμεσονύχτιες ώρες. Προσποιούνται άλλοτε νοσοκομειακούς γιατρούς, άλλοτε δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως το παιδί τους, έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου», αναφέρει σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, αστυνομικός υποδιευθυντής, Θεόδωρος Χρονόπουλος.

Όπως ο ίδιος υποστηρίζει, «οι δράστες ισχυρίζονται ότι για να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακούν από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτείται η καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων διαφοροποιείται σε κάθε περίπτωση, ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των υποψήφιων θυμάτων. Επίσης, έχουν υπάρξει περιπτώσεις όπου επικαλούνται τον τραπεζικό υπάλληλο ή τον εφοριακό ζητώντας χρήματα για οφειλόμενα ή αποφυγή επικείμενου ‘κουρέματος’ καταθέσεων».

Ως προς τους τρόπους που χρησιμοποιούν οι δράστες για να γίνουν πιο πειστικοί στα υποψήφια θύματά τους, ο εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ αναφέρει: «Συνεργάτες τους παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία και προσποιούνται το συγγενικό τους πρόσωπο, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα. Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματά τους έχουν πειστεί, είτε εμφανίζονται στο σπίτι τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, κοντά στην οικία τους».

Μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις εξάρθρωσης κυκλώματος ήταν αυτή από δράστες που τηλεφωνούσαν από τη Βουλγαρία. Όπως σημείωσε ο κ. Χρονόπουλος «σε πρόσφατη εξάρθρωση κυκλώματος, μέλος της οργάνωσης που είχε συλληφθεί, ανέφερε ότι τα τηλέφωνα πραγματοποιούνταν από μέλη του κυκλώματος στη Βουλγαρία και οι συνεργάτες τους στην Ελλάδα περίμεναν σε μισθωμένο ταξί προκειμένου να μεταβούν άμεσα στο υποψήφιο θύμα, έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουν το χρόνο τυχόν αντίδρασής του».

Η Ελληνική Αστυνομία έχει εξιχνιάσει πολλές υποθέσεις εξαπάτησης. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον κ. Χρονόπουλο, το δεύτερο εξάμηνο του 2015 εξιχνιάστηκε μεγάλος αριθμός υποθέσεων εξαπάτησης πολιτών, ενώ συνελήφθησαν 15 άτομα, 12 βουλγαρικής υπηκοότητας και 3 ελληνικής. Παράλληλα, ταυτοποιήθηκαν ακόμα 14 άτομα, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκαν αντίστοιχες δικογραφίες.

Μέσα στο 2016, έχουν επίσης εξιχνιαστεί πολλές υποθέσεις. Ενδεικτικά, σημειώνεται ότι στην Περιφέρεια, τον περασμένο Απρίλιο εξιχνιάστηκαν, μόνο από το Τμήμα Ασφαλείας Λαμίας, 82 απόπειρες απάτης και 1 απάτη σε διάφορα σημεία της Φθιώτιδας, τον Μάιο 9 περιπτώσεις απάτης και 2 απόπειρες στην Εύβοια, τον Ιούλιο 16 περιστατικά στην Αρκαδία, τον Αύγουστο 20 περιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή της Πτολεμαΐδας, καθώς και 13 περιστατικά στη Χαλκιδική.

Τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες ώστε να μην πέσουν στην «παγίδα» των επιτήδειων; Ο κ. Χρονόπουλος αναφέρει μεταξύ άλλων:
* Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν τηλεφωνικώς για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα πρόκλησης ατυχήματος από συγγενικό τους πρόσωπο.
* Να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το πρόσωπο αυτό, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται άμεσα, εάν είναι δυνατόν με άλλη τηλεφωνική συσκευή για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο η «γραμμή» να είναι ακόμη ανοιχτή από τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση.
* Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνούν σε περίπτωση ανάγκης, όπως Αστυνομία, Πυροσβεστική, νοσοκομεία, στενοί συγγενείς και άλλοι.
* Να μην πείθονται και να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.
* Σε καμία περίπτωση να μην πείθονται, ακόμη κι αν μιλήσουν με άτομο το οποίο τους έδωσαν οι δράστες κατά τη μεταξύ τους τηλεφωνική επικοινωνία, προσποιούμενο το συγγενή τους.
* Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να δώσουν χρήματα.
* Να ενημερώνουν τα οικεία τους πρόσωπα, του στενού και ευρύτερου συγγενικού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, και ιδιαιτέρως τα ηλικιωμένα άτομα, σχετικά με τον παραπάνω τρόπο δράσης και να τους συμβουλεύουν σχετικά, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο θυματοποίησης τους.
* Να προσπαθήσουν να συγκρατήσουν τα χαρακτηριστικά των δραστών, εάν έρθουν σε επαφή μαζί τους, καθώς και των οχημάτων με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα), για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών Αρχών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης