ΕΛΛΑΔΑ

Ρέθυμνο: Εκπαίδευση δασκάλων και καθηγητών για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας

Ρέθυμνο: Εκπαίδευση δασκάλων και καθηγητών για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας
Φωτογραφία αρχείου από την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2008 και την επίσκεψη του τότε υπουργού Παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη στο νεοαναγειρόμενο συγκρότημα του 14ου Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου EUROKINISSI/Γραφείο Τύπου ΥΠΕΠΘ/Λούης Γκόμεζμπεκ

Το ποσοστό ανεργίας των ατόμων που έχει εγκαταλείψει το σχολείο στις χώρες κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέρχεται στο 40,1% σε σύγκριση με τον μέσο όρο 23,1% της ανεργίας των νέων.

Οι χώρες τις οποίες η ΕΕ αναγνωρίζει ότι έχουν αποτελεσματική αντιμετώπιση στον τομέα της πρόληψης της σχολικής αποτυχίας είναι οι Δανία, Νορβηγία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται η αντιπεριφέρεια Ρεθύμνου.

Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο το διακρατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πρόληψη και καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας» με τη συνεργασία του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης (ΚΕΚΑΠΕΡ) και της Περιφέρειας Κρήτης, της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνου και του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης (ΙΕΕ).

Πρόκειται για διακρατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε σε πρώτη φάση στο Ρέθυμνο και αφορά στην εκπαίδευση για εκπαιδευτικούς και ειδικότητες, που εργάζονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και σε φορείς της Δια Βίου Εκπαίδευσης, σχετικά με την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας.

Αυτό πραγματοποιείται μέσα από την αξιοποίηση νέων μεθόδων προσέγγισης των μαθητών, οι οποίοι κινδυνεύουν από σχολική αποτυχία, που με τη σειρά της οδηγεί στη σχολική διαρροή.

Το πρόγραμμα στοχεύει επίσης στην παρουσίαση προγραμμάτων στήριξης, που υλοποιούνται σε σχολεία και οικογένειες της Δανίας με έμφαση στην ενίσχυση του ρόλου του εκπαιδευτικού.

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν έλαβαν τις γνώσεις εκείνες με σκοπό την υποστήριξη συμβούλων, εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών ενηλίκων, ώστε να αναβαθμίσουν τις μεθόδους εργασίας τους και να αποκτήσουν υποστηρικτικές τεχνικές, που μπορούν να εφαρμοστούν ως εργαλεία στην καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας και διαρροής. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης παρουσιάστηκε το θεωρητικό υπόβαθρο για την καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας, αξιοποιώντας βασικές αρχές της εφαρμοσμένης θετικής ψυχολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της αντιπεριφέρειας, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ρόλο της εκπαίδευσης, της προσωπικότητας, της οικογένειας και της κοινότητας στην οποία διαβιώνει ο εκπαιδευόμενος, καθώς και στους παράγοντες που επιδρούν στην απόφαση απομάκρυνσης από το σχολείο.

Επιπρόσθετα, παρουσιάστηκαν οι πρώτες ενδείξεις και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευόμενων, τα εργαλεία αναγνώρισης, η διαδικασία χαρτογράφησης, οι μέθοδοι και η διαδικασία προσέγγισης των ατόμων, που βρίσκονται στην επικίνδυνη ζώνη και κυρίως τα αποτελέσματα αυτής της προσέγγισης, μέσα από συνεντεύξεις των ίδιων των εκπαιδευόμενων.

Παράλληλα, υπήρξε και συζήτηση με τον Άλαν Λάουενμπλαντ (Allan Lauenblad), διευθυντή του πολυδύναμου δημόσιου σχολείου Østerbyskolen, καθώς και με την υπεύθυνη–σύμβουλο του προγράμματος για τις δυνατότητες και τα αποτελέσματα του προγράμματος. Το Østerbyskolen είναι ένα από τα πολυδύναμα σχολεία της Δανίας, το οποίο υλοποιεί το πρόγραμμα πρόληψης της σχολικής αποτυχίας από το 2013 με επιτυχία 90%.