ΕΛΛΑΔΑ

Στις ράγες το Μετρό Θεσσαλονίκης - Μητσοτάκης: Ένα έργο σύμβολο για την Μακεδονία και την Ελλάδα

Στις ράγες το Μετρό Θεσσαλονίκης - Μητσοτάκης: Ένα έργο σύμβολο για την Μακεδονία και την Ελλάδα

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πατά το κουμπί εγκαινιάζοντας τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης

ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ/INTIME NEWS

Ως ένα έργο σύμβολο για την Μακεδονία και την Ελλάδα περιέγραψε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το μετρό Θεσσαλονίκης που σήμερα παραδίδεται στους πολίτες της πόλης

Ο πρωθυπουργός συνοδευόμενος από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, πάτησε το κουμπί που σήμανε και την έναρξη της λειτουργίας του έργου.

«Το ίδιο το έργο μιλάει από μόνο του, καθώς είναι το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης όπως αξίζει στη Θεσσλαονίκη», τόνισε νωρίτερα στην ομιλία του ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: Πολλοί δεν πίστευαν ότι θα γίνει, υπήρχε μια εύλογη δυσπιστία, αλλά αυτή τη στιγμή είναι μια πραγματικότητα»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε επίσης λόγο για «αμέτρητες δυσκολίες, αλλα τελικώς αναδείχθηκαν τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του

Δεσμεύτηκε ότι η επέκταση προς την Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025, αλλά και το ότι το μετρό θα φτάσει και στη Δυτική Θεσσαλονίκη

Δείτε την ομιλία του πρωθυπουργού:

Ο αγιασμός του έργου έγινε λίγο μετά τις 12.00 παρουσία του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, μέχρι πρότινος περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και νυν επίτροπος Μεταφορών από την πλευρά του, είπε με εμφανή συγκίνηση: «Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ να παραδώσουμε το Μετρό Θεσσαονίκης. Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατάς με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είμαι πολύ συγκινημένος, καθώς η τελευταία μου πράξη ως περιφερειάρχης Κεντρικης Μακεδονίας και το πρώτο μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να τρέξουμε για την επέκτασή του στη Δυτική Θεσσαλονίκη».

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος τόνισε: «Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα. Είναι μεγάλος ο ενθουσιασμός μου και μεγαλύτερη η συγκίνησή μου, η Θεσσαλονίκη αποκτά το Μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για μερικούς από εμάς, η σημερινη μέρα είναι ένα τέλος. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Να συμφωνήσουμε πως στο μέλλον θα αφήσουμε τα έργα έξω από την πολιτική εργαλειοποίηση».

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης υποστήριξε ότι όσα συνέβησαν αυτά τα 18 χρόνια πρέπει να μείνουν πίσω, ενώ εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη για τη συμβολή της στη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στον σταθμό Βενιζέλου και την ολοκλήρωση του έργου. «Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη» ανέφερε και προσθεσε: «Κύριε πρωθυπουργέ θα θέλαμε του χρόνου η πόλη να εγκαινιάσει την επέκταση στην Καλαμαριά. Πάνω στις ράγες του Μετρό η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της».

Η ξενάγηση στον σταθμό Βενιζέλου

Πλήθος κόσμου είχε συγκεντρωθεί έξω από τον σταθμό Βενιζέλου, ενώ ανάμεσα στους επισήμους ήταν ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος και ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο έργο, χαρακτηρίζοντάς το «μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά»:

«Ο Σταθμός Βενιζέλου αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς αύριο, όταν θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν αυτή την τεράστια προσπάθεια, που έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και μετρό.

Θέλω με την ευκαιρία αυτή, ειδικά σήμερα να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού από την υπουργό προσωπικά μέχρι την τελευταία, τον τελευταίο αρχαιολόγο, που έκαναν πράξη αυτό τον μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποκατάστασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων εδώ στον Σταθμό Βενιζέλου και χαίρομαι γιατί βλέπω τη γειτονιά να είναι χαμογελαστή.

mitsotakis metro thessaloniki

Η πολιτική ηγεσία στο μετρό της Θεσσαλονίκης

Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού

Ξέρω πόσο πολύ και η γειτονιά και ολόκληρη η πόλη ταλαιπωρήθηκε από την ιστορία του μετρό, σήμερα όμως κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το εάν μετά το μετρό, υπάρχει... επόμενη πίστα για τη Θεσσαλονίκη και ποια μπορεί να είναι αυτή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε: «Ας το χαρούμε λίγο το μετρό και μετά θα δούμε τα υπόλοιπα. Όπως ξέρετε, δρομολογούμε πολλά».

Να σημειωθεί πως ο πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει και τα εγκαίνια του μετρό το πρωί του Σαββάτου.

mitsotakis metro thessalonikis

Ο πρωθυπουργός στο μετρό της Θεσσαλονίκης

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ /EUROKINISSI

Μενδώνη: «Χρειάστηκαν χειρουργικές κινήσεις»

«Τα κομμάτια συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν ξανά. Σήμερα έχουμε ένα πανόραμα των παλαιότερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης. από τα ελληνιστικα χρόνια, και την ανάπτυξη της προς τα πεδινά και τη θάλασσα. Ήταν μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία.

mitsotakis sakellaropoulou mendoni

Σακελλαρουπούλου, Σταϊκούρας, Μητσοτάκης και Μενδώνη μεταξύ των πολιτικών που παραβρέθηκαν στην ξενάγηση

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ /EUROKINISSI


Χρειαζόταν χειρουργικές κινήσεις. Απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500τμ αρχαιοτήτων, δεν έχει ξαναγίνει» είπε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού, αρχίζοντας στη συνέχεια την ξενάγηση στον πρωθυπουργό και την Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

«Στον σταθμό Βενιζέλου οι επισκέπτες και οι επιβάτες θα μπορούν να δουν από κοντά τα μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα και να ''ταξιδέψουν'' στο εμπορικό κέντρο της πόλης όπως ήταν στους ρωμαϊκούς και ελληνιστικούς χρόνους. Αυτό είναι διεθνώς ένα μοναδικό προνόμιο της Θεσσαλονίκης», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού.

metro thessalonikis

Ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο και στα ευρήματα των ανασκαφών, του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη

ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Ουσιαστικά, πρόκειται για μία... βουτιά 30 μέτρων κάτω από τη γη, στη μακραίωνη ιστορία της πόλης, σε ένα ανοιχτό μουσείο στα επίπεδα -1 και -2 του σταθμού όπου φιλοξενείται σχεδόν το σύνολο των αρχαιοτήτων.

Η αρχαιολογική έρευνα έχει φέρει στο φως τον ρωμαϊκό και ελληνιστικό δρόμο Decumanus maximus ή αλλιώς τη βυζαντινή Μέση Οδό αλλά και ένα τμήμα του αστικού ιστού της ύστερης αρχαιότητας. Ο Πρωθυπουργός θα ξεναγηθεί στον Σταθμό Βενιζέλου και θα δει από κοντά τις καινοτόμες λύσεις που βρέθηκαν και αξιοποιήθηκαν σε έκταση 1.260 τ.μ.

metro thessalonikis

Ο αρχαιολογικός χώρος στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Τι αλλάζει στο κυκλοφοριακό τοπίο της πόλης

Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.

Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.

metro thessaloniki

Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).

Πέραν της ταχύτητας με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.

Το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως αυτοί με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.