Χρύσα Σπυροπούλου: 1 στους 2 αποφεύγει ιατρικές εξετάσεις - Αναγκαία η ανάπτυξη κουλτούρας πρόληψης
Για να αναπτυχθεί και να ευημερήσει μία κοινωνία, η ανθρωποκεντρική υγειονομική φροντίδα πρέπει να αποτελεί βασικό στοιχείο της
Αυτή είναι και η φιλοσοφία του Ομίλου Affidea που με κάθε βήμα του, θέτει τα θεμέλια για μια πιο σύγχρονη και ανθρωποκεντρική υγειονομική φροντίδα, ενισχύοντας την κοινωνία συνολικά. Διότι «στην Affidea οραματιζόμαστε έναν κόσμο στον οποίο η πρόληψη είναι το βασικό στοιχείο της υγειονομικής φροντίδας και η υγεία προσεγγίζεται ολιστικά, με τον άνθρωπο στο επίκεντρο», όπως δηλώνει η Χρύσα Σπυροπούλου, Head of Marketing & Communications, Affidea Ελλάδος.
Με βάση αυτήν τη λογική, τα διαγνωστικά κέντρα Affidea διεξήγαγαν μία εκτεταμένη έρευνα καταναλωτή που υπογράμμισε «την ανάγκη αλλαγής στη νοοτροπία γύρω από την υγεία με έμφαση στην πρόληψη και την τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά και τη συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», όπως τόνισε η ίδια.
Χρύσα Σπυροπούλου, Head of Marketing & Communications, Affidea Ελλάδος
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Χρύσας Σπυροπούλου στο CNN Greece:
Κυρία Σπυροπούλου, ως Affidea Ελλάδος, έχετε διεξάγει μία σημαντική έρευνα γύρω από την κατανόηση του τομέα της υγείας, αναλύοντας τις στάσεις, τις συνήθειες, τα εμπόδια και τα κίνητρα των πολιτών σχετικά με την υγειονομική φροντίδα. Ποια είναι τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας αυτής;
Η έρευνα ανέδειξε κρίσιμα ζητήματα και προτάσεις για την πρόληψη και την υγειονομική περίθαλψη στην Ελλάδα. Παρόλο που η αξία της πρόληψης αναγνωρίζεται ευρέως, 1 στους 2 αποφεύγει ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, κυρίως λόγω φόβου, γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη ανάπτυξης μιας «κουλτούρας πρόληψης». Η υγεία θεωρείται το πιο πολύτιμο αγαθό και αυτό το αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι μετά τα 40 έτη ή με την απόκτηση παιδιών. Ωστόσο, οι πολίτες τείνουν να συνδέουν την υγειονομική περίθαλψη κυρίως με τα νοσοκομεία, χωρίς να ενσωματώνουν την πρόληψη στην καθημερινότητά τους. Στο πεδίο της τεχνολογίας, αναγνωρίζεται η ταχεία πρόοδος, ενώ αυξάνεται το ενδιαφέρον για την ψυχική υγεία και τις προηγμένες διαγνωστικές μεθόδους, ειδικά μετά την πανδημία. Τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα έχουν αναδειχθεί ως βασικοί προορισμοί για διάγνωση και πρόληψη, με 1 στους 2 πολίτες να τα επιλέγει για εξετάσεις. Συνολικά, η έρευνα υπογραμμίζει την ανάγκη αλλαγής στη νοοτροπία γύρω από την υγεία, με έμφαση στην πρόληψη και την τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά και την συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Ποιος είναι ο ρόλος των διαγνωστικών κέντρων στο οικοσύστημα της υγειονομικής περίθαλψης, όπως αναδεικνύεται από τις στάσεις των πολιτών;
Τα διαγνωστικά κέντρα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, προσφέροντας κρίσιμες διαγνωστικές υπηρεσίες που συχνά δεν είναι διαθέσιμες σε πολλές δημόσιες ή ιδιωτικές δομές. Με την παροχή άμεσων και αποτελεσματικών λύσεων, βοηθούν τους πολίτες να αποφεύγουν τις μεγάλες αναμονές και το άγχος των δημόσιων νοσοκομείων. Ξεχωρίζουν για την ποιότητα των υπηρεσιών και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων, με σύγχρονη τεχνολογία και υψηλά πρότυπα εξυπηρέτησης. Λειτουργώντας ως «διευκολυντές» μέσα στο ευρύτερο υγειονομικό σύστημα, καλύπτουν τα κενά μεταξύ δημόσιων και άλλων ιδιωτικών φορέων, παρέχοντας άνετη πρόσβαση σε βασικές ιατρικές πράξεις, όπως οι διαγνωστικές εξετάσεις. Η δημοφιλία τους είναι εντυπωσιακή, με το 45% των πολιτών να τα προτιμά αποκλειστικά για απεικονιστικές εξετάσεις, λόγω της ευκολίας και της άμεσης πρόσβασης που προσφέρουν.
Με ποια κριτήρια οι πολίτες επιλέγουν μία ιδιωτική ή μία δημόσια δομή υγείας;
Οι πολίτες επιλέγουν μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων δομών υγείας με βάση διάφορα κριτήρια που αφορούν στην προσβασιμότητα, την αξιοπιστία και την ποιότητα. Ένα από τα βασικά κριτήρια είναι η συμβατότητα της δομής με τον ΕΟΠΥΥ, αφού έτσι μπορούν να μειώσουν το κόστος των εξετάσεων. Η φήμη και η αξιοπιστία του κέντρου έχουν, επίσης, μεγάλη σημασία, καθώς οι πολίτες επιλέγουν δομές με αποδεδειγμένα έγκυρα αποτελέσματα. Επιπλέον, η άμεση διαθεσιμότητα ραντεβού καθίσταται κρίσιμη, ειδικά όταν υπάρχει ανάγκη για ταχεία εξυπηρέτηση. Σημαντικός παράγοντας είναι και η ύπαρξη σύγχρονου εξοπλισμού, που παρέχει ασφάλεια και αίσθηση εμπιστοσύνης στους πολίτες για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η βολική τοποθεσία παίζει επίσης ρόλο, καθώς πολλοί προτιμούν δομές που είναι εύκολα προσβάσιμες. Τέλος, η ανθρώπινη προσέγγιση και η εξυπηρέτηση με ενσυναίσθηση προσελκύουν τους πολίτες, ενώ παρόλο που το κόστος παραμένει σημαντικός παράγοντας, δεν αποτελεί για τους περισσότερους τον καθοριστικό λόγο επιλογής.
Υπάρχουν σημεία στην έρευνα που αναδεικνύουν τη σχέση δημόσιου με ιδιωτικό τομέα;
Η έρευνα αναδεικνύει την κρίσιμη σχέση μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην υγειονομική περίθαλψη, με τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα να παίζουν έναν σημαντικό ρόλο στη συμπλήρωση και ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας. Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα λειτουργούν ως «διευκολυντές» στο σύστημα υγείας, καλύπτοντας ελλείψεις και κενά του δημόσιου συστήματος υγείας, ειδικά όσον αφορά στην πρωτοβάθμια περίθαλψη και τις απλούστερες ιατρικές διαδικασίες. Η συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι ζωτικής σημασίας και μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη διείσδυση των τεχνολογικών καινοτομιών στις κοινότητες, αλλά και στη δημιουργία μιας ισχυρότερης κουλτούρας πρόληψης, αναπτύσσοντας τελικά την ποιότητα της υγειονομικής φροντίδας για την κοινωνία συνολικά.
Είναι ο Έλληνας εξεταζόμενος, ένας καλά εκπαιδευμένος εξεταζόμενος, όσον αφορά στα δικαιώματά του, αλλά και στις μελλοντικές του ανάγκες αναφορικά με την πρόληψη; Και ποιος είναι ο ρόλος της Ενημέρωσης και Επικοινωνίας στην αλλαγή κουλτούρας;
Η στάση των Ελλήνων απέναντι στην πρόληψη στην υγεία επηρεάζεται σημαντικά από πολιτισμικούς παράγοντες και βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Παρά το γεγονός ότι 8 στους 10 αναγνωρίζουν την υγεία ως το υπέρτατο αγαθό, 1 στους 2 αποφεύγει τακτικούς ελέγχους και επισκέψεις σε ιατρούς, κυρίως λόγω του φόβου.
Για να προωθηθεί μια ισχυρή κουλτούρα πρόληψης, είναι κρίσιμη η καλλιέργεια ενσυναίσθησης από πλευράς των επαγγελματιών υγείας, με έμφαση στην ψυχολογική υποστήριξη και την εμπιστοσύνη, ώστε κάθε εξεταζόμενος να νιώθει ασφάλεια και σεβασμό. Παράλληλα, η υιοθέτηση μιας ολιστικής προσέγγισης που ενσωματώνει τη σωματική, ψυχική και κοινωνική ευημερία θα ενισχύσει την κατανόηση της πρόληψης, πέρα από τη διάγνωση και τη θεραπεία.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Affidea Ελλάδος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της πρόληψης, με στόχο την εξοικείωση του κοινού με τα οφέλη των προληπτικών ελέγχων και τη βελτίωση του αλφαβητισμού σε θέματα υγείας (health literacy). Η στρατηγική μας περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:
- Εκπαίδευση και ενημέρωση: Μέσα από καμπάνιες ευαισθητοποίησης για κρίσιμα θέματα υγείας και κινδύνους συμπεριφοράς, κυρίως γύρω από παγκόσμιες ημέρες υγείας, στοχεύει να εκπαιδεύσει και να κινητοποιήσει το ηλικιακό κοινό 35-55, που αποτελεί κρίσιμη ομάδα-στόχο για την πρόληψη
- Έγκαιρη ανίχνευση: Με παροχή δωρεάν ή προνομιακών προληπτικών ελέγχων και τεστ, δίνεται στους πολίτες η δυνατότητα έγκαιρης διάγνωσης
- Ψηφιακά εργαλεία: Η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και η ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων επιτρέπουν στους εξεταζόμενους να διαχειρίζονται ενεργά την υγεία τους και να λαμβάνουν ατομικές αποφάσεις πρόληψης
- Συνεργασία με επιχειρήσεις και οργανισμούς: Η δημιουργία tailor-made προγραμμάτων πρόληψης και η διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων στοχεύουν στη διεύρυνση της πρόληψης και την υποστήριξη κοινοτήτων και οργανισμών
Ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης ώστε να υποστηρίξουν ικανοποιητικά τις ιατρικές και ασφαλιστικές ανάγκες του ασθενούς στο σήμερα και στο μέλλον;
Η έρευνα δείχνει ότι οι ψηφιακές καινοτομίες έχουν αναβαθμίσει σημαντικά το δημόσιο σύστημα υγείας, διευκολύνοντας την αλληλεπίδραση των πολιτών με αυτό μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών, όπως η συνταγογράφηση ή ο ψηφιακός φάκελος υγείας. Επιπλέον, η τεχνολογία και ιδιαίτερα η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αναδιαμορφώνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην υγεία, προσφέροντας πιο ακριβείς διαγνώσεις, εξατομικευμένη φροντίδα, αυτοματοποίηση διαδικασιών και ανάλυση ιατρικών δεδομένων.
Η AI διευκολύνει την προληπτική ιατρική και προβλέπει ασθένειες πριν την πλήρη εκδήλωσή τους μέσω ανάλυσης γονιδιωματικών και ιστορικών δεδομένων, γεγονός που μπορεί να μειώσει μακροπρόθεσμα το κόστος περίθαλψης και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των ασθενών. Να σημειώσω, ωστόσο, ότι η εφαρμογή της AI φέρνει ηθικές προκλήσεις, κυρίως γύρω από την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων, και απαιτεί την ανανέωση της εταιρικής κουλτούρας και εκπαίδευση του προσωπικού, ώστε οι οργανισμοί υγείας να αξιοποιήσουν πλήρως αυτές τις τεχνολογίες και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός ανταγωνιστικού και τεχνολογικά εξελιγμένου κλάδου.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες που διαγράφονται για τον κλάδο και τι ρόλο μπορεί να παίξει η Affidea σε αυτό;
Οι δυνατότητες που αναδύονται για το οικοσύστημα υγείας μέσα από την έρευνα αποτελούν κρίσιμες ευκαιρίες για την εδραίωση μιας πιο βιώσιμης, ανταγωνιστικής και ανθρωποκεντρικής υγειονομικής φροντίδας.
Αρχικά, οι στρατηγικές συνεργασίες θα συμβάλλουν στη δημιουργία προσιτών και ποιοτικών προγραμμάτων υγείας, ενώ η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας θα προωθήσει ουσιαστικά την πρόληψη, μειώνοντας το μακροπρόθεσμο κόστος περίθαλψης.
Η εισαγωγή τεχνολογίας αιχμής και τεχνητής νοημοσύνης θα αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για τον κλάδο, βελτιώνοντας τη διάγνωση και περίθαλψη. Παράλληλα, όμως, ζωτικής σημασίας είναι η φροντίδα με ενσυναίσθηση, που ενισχύει τη σχέση εμπιστοσύνης και την εμπειρία των εξεταζόμενων.
Τέλος, η προώθηση της κουλτούρας πρόληψης μέσα από συστηματικές καμπάνιες ευαισθητοποίησης και συνεργασίες με φορείς, όπως τα μέσα ενημέρωσης και καθοδηγητές γνώμης (opinion leaders) ή οι ενώσεις ασθενών, αποτελεί κομβικό βήμα για τη μετάβαση από την αντιδραστική στην προληπτική φροντίδα, ενισχύοντας την υγειονομική παιδεία.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω, η Affidea Ελλάδος πρωτοπορεί στον χώρο της υγείας, επενδύοντας σε τεχνολογίες αιχμής και καινοτόμες διαγνωστικές λύσεις. Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση, που διαπνέει όλα τα στάδια της φροντίδας, αντικατοπτρίζει τη δέσμευσή της στην κλινική αριστεία και την υψηλή ποιότητα εξυπηρέτησης. Με αυτήν τη στρατηγική, η Affidea δημιουργεί ένα πιο ασφαλές και εξελιγμένο περιβάλλον υγείας, ικανό να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις των εξεταζόμενων και συνεργατών της.
Ποιο είναι το στίγμα και το αποτύπωμα που θέλει να αφήσει ο Όμιλος Affidea στη δημόσια υγεία και την κοινωνία;
Στην Affidea οραματιζόμαστε έναν κόσμο στον οποίο η πρόληψη είναι το βασικό στοιχείο της υγειονομικής φροντίδας και η υγεία προσεγγίζεται ολιστικά, με τον άνθρωπο στο επίκεντρο.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Όμιλος επενδύει συστηματικά στην αναβάθμιση της εμπειρίας και του customer journey, μειώνοντας εμπόδια και σημεία δυσκολίας (pain points) που ενδέχεται να δυσχεραίνουν την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Μέσα από την ανάπτυξη προηγμένων ψηφιακών λύσεων και την ενσωμάτωση σύγχρονης τεχνολογίας, καθιστά τα τελευταία ιατρικά επιτεύγματα προσιτά σε όλους, προσφέροντας υψηλής ποιότητας διάγνωση και φροντίδα.
Με πρωτοβουλίες, όπως η συγκεκριμένη έρευνα καταναλωτή, αλλά και η συνεχής επαφή και ζύμωση με θεσμικούς φορείς και οργανισμούς υγείας, στην Affidea αποβλέπουμε στο να κατανοούμε σε βάθος τις ανάγκες και τις προσδοκίες των εξεταζόμενων. Αυτή η προσέγγιση μας επιτρέπει να βρισκόμαστε κοντά στις κοινωνικές προτεραιότητες, προσαρμόζοντας την στρατηγική Go-To-Market και τις υπηρεσίες σε πραγματικά δεδομένα και ανάγκες.
Η υγειονομική φροντίδα άλλωστε αποτελεί θεμέλιο για την ευημερία και την ανάπτυξη κάθε κοινωνίας. Με τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας, η Affidea επιδιώκει να δημιουργήσει έναν εποικοδομητικό διάλογο με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, με τα ευρήματα αυτά να μετατρέπονται σε πλάνο δράσης προς όφελος όλων. Με κάθε βήμα, ο Όμιλος Affidea θέτει τα θεμέλια για μια πιο σύγχρονη και ανθρωποκεντρική υγειονομική φροντίδα, ενισχύοντας την κοινωνία συνολικά.