ΕΛΛΑΔΑ

Αίγινα: η ορατότητα, οι κανόνες ναυσιπλοϊας και η εκπαίδευση των χειριστών

Αίγινα: η ορατότητα, οι κανόνες ναυσιπλοϊας και η εκπαίδευση των χειριστών
EUROKINISSI

Μεσημέρι 16ης Αυγούστου, το ταχύπλοο «DUENDE» συγκρούεται με το τουριστικό σκάφος «Αντωνία».

Η ταχύτητα του ταχύπλοου εκείνη την ώρα, σύμφωνα με την κατάθεση του 77χρονου χειριστή, ήταν 21 κόμβοι.

Όπως λένε στο CNN Greece έμπειροι πραγματογνώμονες, αυτή η ταχύτητα επιτρέπει στα σκάφη αυτού είδους να πλανάρουν, να πλεύσουν δηλαδή πάνω από την θάλασσα.

Συγκεκριμένα, τέτοια ταχύπλοα μπορούν να πλανάρουν από τους 21 έως τους 35 κόμβους.

Ορατότητα

Άραγε, τι ορατότητα έχει ο χειριστής ενός ταχύπλοου με ταχύτητα 21 κόμβους;

«Όταν ένα σκάφος πλανάρει η πλώρη του είναι χαμηλά. Όταν ένα σκάφος είναι σταματημένο η πλώρη του είναι χαμηλά, είναι κάτω. Όταν βάζουμε γκάζι πολύ και προσπαθούμε ν' αυξήσουμε την ταχύτητα μας σε ένα ταχύπλοο, αρχικά η πλώρη αρχίζει και σηκώνεται πολύ. Όταν πιάσουμε το όριο πλαναρίσματος πέφτει η πλώρη και το σκάφος γίνεται παράλληλο με την θάλασσα», μας εξηγεί ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτών Χειριστών Ταχύπλοων Σκαφών, Κώστας Πετρίδης.

«Δεν το είδε! Ή δεν ήταν σε θέση να το δει από φυσική κατάσταση ή ήταν αλλού στραμμένη η προσοχή του ή δεν ήταν καν στο τιμόνι» συμπληρώνει ο έμπειρος εκπαιδευτής.

«Κράτει» οι μηχανές

Ο 77χρονος χειριστής υποστηρίζει πως όταν είδε το τουριστικό σκάφος τράβηξε τα χειριστήρια των μηχανών στη θέση «κράτει».

Πραγματογνώμονες και εκπαιδευτές λένε στο CNN Greece ότι αν ένας χειριστής κάνει «κράτει» τις μηχανές και το σκάφος εκείνη την ώρα πηγαίνει με 21 κόμβους θέλει 40 με 50 μέτρα για να σταματήσει, δεν μπορεί να σταματήσει ακαριαία.

Προτεραιότητα

Σύμφωνα με τον διεθνή κανονισμό ναυσιπλοΐας όταν δυο σκάφη μηχανοκίνητα διασταυρώνονται, προτεραιότητα έχει αυτό που είναι στα δεξιά.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι απ' τη στιγμή που το ταχύπλοο -σύμφωνα με την κατάθεση του 77χρονου χειριστή- ήταν από βορρά προς νότο και το άλλο σκάφος είχε κατεύθυνση από την Αίγινα προς τη Μονή, το τουριστικό σκάφος έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στο ταχύπλοο και να περάσει από την πρύμνη του.

Βέβαια οι διεθνείς κανονισμοί ναυσιπλοΐας προβλέπουν ότι ακόμη και στην περίπτωση που ένα σκάφος έχει προτεραιότητα, ο χειριστής του θα πρέπει ν' αλλάξει πορεία αν διαπιστώσει ότι υπάρχει κίνδυνος πρόσκρουσης με άλλο σκάφος.

Δίπλωμα

Το δίπλωμα ενός χειριστή ταχυπλόου ισχύει μέχρι τα 65 έτη αν δεν έχει προκύψει σοβαρό πρόβλημα υγείας.

Από αυτό το όριο ηλικίας και επάνω θα πρέπει να ανανεώνει την άδεια του, ανά τρία έτη, προσκομίζοντας κάθε φορά ιατρικές βεβαιώσεις από οφθαλμίατρο και παθολόγο.

Επίσης μπορεί να προσκομίσει κάποιος στο λιμεναρχείο και αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης αυτοκίνητου, αρκεί να το έχει ανανεώσει πρόσφατα.

Μέχρι πότε μπορεί κανείς να οδηγεί ταχύπλοο; Για όσα χρόνια, οι γιατροί κρίνουν ότι είναι σε θέση και του χορηγούν ιατρικές βεβαιώσεις.

Εκπαίδευση

Υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων σε σχολή χειριστών ταχυπλόων σκαφών.

Το πακέτο περιλαμβάνει 9 ώρες μάθημα -εκ των οποίων οι 6 είναι θεωρία και οι 3 μαθήματα πρακτικής στη θάλασσα από 60' το καθένα.

Η εκπαίδευση γίνεται συνήθως με σκάφη 4 μέτρων αλλά με την απόκτηση του διπλώματος μπορείς να οδηγήσεις και σκάφος πάνω από 20 μέτρα.

Γεγονός που όλοι οι εκπαιδευτές θεωρούν λάθος και υποστηρίζουν ότι πρέπει ν' αλλάξει ο νόμος και να υπάρξουν διαβαθμίσεις στα διπλώματα .

Επίσης αν ένα ταχύπλοο έχει ιπποδύναμη κάτω από 30 ίππους ο χειριστής δεν χρειάζεται δίπλωμα! Ακόμη ένα σημείο που θα πρέπει να αλλάξει στο νόμο, όπως λένε στο CNN Greece.

Βέβαια η κατάσταση έχει βελτιωθεί, αν σκεφτεί κανείς ότι μέχρι το 2014 δεν χρειαζόταν ο υποψήφιος χειριστής ταχύπλοου να κάνει πρακτική στη θάλασσα για να πάρει δίπλωμα.

Σχολές χειριστών ταχυπλόων σκαφών υπάρχουν 100 σε όλη την Ελλάδα, με τις 34 εξ αυτών να είναι στην Αττική.