77χρονος: Είδα το «Αντωνία» ξαφνικά μπροστά μου...
Τι πραγματικά συνέβη, πριν και μετά, τη σύγκρουση των δυο σκαφών ανοιχτά της Αίγινας την περασμένη Τρίτη επιχειρεί να εξηγήσει στις δικαστικές αρχές ο 77χρονος που φέρεται να ήταν στο τιμόνι του μοιραίου ταχύπλοου τη στιγμή που εμβόλισε τη μικρή βάρκα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι, μεταξύ των οποίων ένα 5χρονο κορίτσι.
Ο 77χρονος, που φέρεται να ήταν στο τιμόνι του ταχύπλοου τη στιγμή της τραγωδίας, έφθασε το μεσημέρι υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας στα δικαστήρια Πειραιά, προκειμένου να απολογηθεί ενώπιον του ανακριτή, έχοντας νέο συνήγορο στο πλευρό του μετά την παραίτηση του Αλέξανδρου Λυκουρέζου από την υπόθεση λόγω της συγγένειάς τους .
Στην απολογία του ο 77χρονος ανέφερε, σύμφωνα με το Βήμα: «Η πορεία μου ήταν σταθερή, χωρίς να έχω τον οποιοδήποτε λόγο να πραγματοποιήσω τον οποιοδήποτε αιφνίδιο ελιγμό».
Επίσης αρνείται τις αναφορές σε καταθέσεις μαρτύρων ότι έκανε επικίνδυνους ελιγμούς και ότι είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι «η ταχύτητα με την οποία ταξίδευε το «DUENDE» κατά τη στιγμή προ της προσκρούσεως ήταν 21 ν.κ., ήταν δηλαδή ταχύτητα, με την οποία πραγματοποιείτο ασφαλής πλους, αφού με αυτή το σκάφος «πλάναρε», δηλ. ερχόταν σε οριζόντια θέση σε σχέση με την θάλασσα. Άλλωστε το συγκεκριμένο σκάφος, με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά του και την ισχύ των εγκατεστημένων σε αυτό προωστηρίων μηχανών, την κατάσταση στην οποία βρισκόταν (γάστρα και έλικες ήταν ήδη καλυμμένες με θαλάσσιους οργανισμούς λόγω της πολυήμερης ακινησίας) και τις συνθήκες φορτώσεως της συγκεκριμένης ημέρας (επιβάτες, συμπληρωμένη δεξαμενή καυσίμων, πλήρεις δεξαμενές πόσιμου νερού, εφόδια, εξοπλισμός κλπ), δεν θα μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη των 28 ν.μ. Ούτε ο ίδιος ανέπτυσσα ποτέ ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτή που το συγκεκριμένο σκάφος πλάναρε, ήτοι τα 21 ν.κ., διότι, τότε το «DUENDE» πραγματοποιούσε ασφαλείς και άνετους πλόες, τόσο για εμένα ως κυβερνήτη, όσο και για τους επιβαίνοντες σε αυτό και ήταν η συνήθης ταχύτητα, η οποία προβλέπεται για πλου κρουαζιέρας».
Αναφορικά με τη μη παραμονή του στο σημείο του ναυαγίου επικαλείται, σύμφωνα με το Βήμα, το γεγονός ότι «είχε δημιουργηθεί ρήγμα και στο δικό του σκάφος και υπήρχε κίνδυνος να βυθισθεί».
«Ήθελα να βοηθήσω τους ναυαγούς που βρίσκονταν στη θάλασσα αλλά αυτό ήταν αδύνατο», είπε.
«Το σκάφος ΑΝΤΩΝΙΑ ευρίσκετο αριστερά της πορείας μου, ενώ το σκάφος ΑΝΤΩΝΙΑ με έβλεπε προς τη δεξιά του πλευρά. Σύμφωνα με τον κανονισμό 15 του Διεθνή Κανονισμού για την Αποφυγή Συγκρούσεων στη Θάλασσα (ΔΚΑΣ) «Όταν δύο μηχανοκίνητα πλοία διασταυρώνουν τις πορείες τους κατά τρόπο ώστε να υπάρχει κίνδυνος συγκρούσεως, το πλοίο που βλέπει το άλλο προς τη δεξιά του πλευρά, οφείλει να φυλάξει το άλλο, δηλαδή να απομακρυνθεί από την πορεία του άλλου. Εφόσον οι συνθήκες για τη συγκεκριμένη περίπτωση το επιτρέπουν, πρέπει να αποφεύγει να περνά από την πλώρη του άλλου πλοίου». Δια τούτο ο ίδιος είχα τεταμένη την προσοχή μου κυρίως προς τα δεξιά σε περίπτωση που διασταυρωθώ με σκάφος που κινείται από την νησίδα Μονή προς την Πέρδικα και το οποίο όφειλα να φυλάξω ο ίδιος. Ενώ, λοιπόν, το πλοίο μου βρισκόταν κοντά στην παράλλαξη για την σπηλιά της Φώκιας αντιλήφθηκα ξαφνικά την παρουσία ακριβώς λίγα μέτρα μπροστά από την πλώρη 6 την ύπαρξη άλλου σκάφους, το οποίο διασταύρωνε την πορεία μου από τα αριστερά προς τα δεξιά. Η αιφνίδια (κατά την αντίληψη μου) εμφάνιση του σκάφους ΑΝΤΩΝΙΑ αποτέλεσε και την αιτία της προσκρούσεως», τόνισε στην απολογία του ο 77χρονος.
Ένα από τα σημαντικότερα ερωτήματα στα οποία καλείται να βρει την απάντηση ο ανακριτής είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει το μοιραίο σκάφος, ενώ έπλεε στο στενό μεταξύ της Μονής και της Αίγινας, με πληροφορίες να κάνουν λόγο για 21 μίλια την ώρα.
Ιδιαίτερα κρίσιμο είναι και το ερώτημα σχετικά με τη φυσική ικανότητα του 77χρονου να οδηγήσει με ασφάλεια το ταχύπλοο και μάλιστα με την ταχύτητα των 21 μιλίων (δλδ 38 χλμ/ώρα). Ένα από τα πρώτα πράγματα που ο ίδιος υποστήριξε στους άνδρες του Λιμενικού κατά τη σύλληψή του, ήταν ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας.
Πηγή: Eurokinissi-ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
Αναπάντητο παραμένει-για την ώρα- και το ερώτημα γιατί αφού χτύπησε τη βάρκα δεν σταμάτησε το ταχύπλοο προκειμένου να βοηθήσει τους ανθρώπους που αναπάντεχα βρέθηκαν στη θάλασσα. Μητέρα δύο παιδιών που επέβαιναν στη μοιραία λάντζα κατήγγειλε στον ρεπόρτερ του CNN Greece, Λευτέρη Σουχάιμπ, ότι ο χειριστής του σκάφους τους εγκατέλειψε χωρίς καν να τους πετάξει σωσίβια. Υπενθυμίζεται ότι άλλα μικρά σκάφη έσπευσαν για να διασώσουν τους ανθρώπους που πάλευαν στη θάλασσα μετά την σύγκρουση των δύο σκαφών.
Αντιθέτως, ο 77χρονος είχε την ψυχραιμία να καλέσει προς βοήθεια έναν δύτη και τον ναύτη μιας θαλαμηγού ώστε οι υπόλοιποι επιβαίνοντες του ταχύπλοου να μεταφερθούν σε άλλο σημείο.
Πηγή: Eurokinissi-ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
Την ώρα που ο 77χρονος βρίσκονταν ενώπιον του ανακριτή, στο Κοιμητήριο του Σχιστού γινόταν σε κλίμα οδύνης η κηδεία του 5χρονου κοριτσιού και του πατέρα της που έχασαν τη ζωή τους στην τραγωδία της Αίγινας. Τραγικές φιγούρες η μητέρα και ο αδελφός της 5χρονης, αλλά και οι υπόλοιποι συγγενείς και φίλοι που είπαν το τελευταίο αντίο στα αγαπημένα τους πρόσωπα στην τελευταία πράξη του δράματος της οικογένειας που έχασε δύο μέλη της στο στενό μεταξύ Μονής και Αίγινας.
Πηγή: EUROKINISSI-ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
Πολιτικές αναταράξεις με φόντο την τραγωδία της Αίγινας
Η υπόθεση έχει λάβει πάντως και πολιτικές προεκτάσεις με αφορμή και τις φημολογίες που συνέδεαν κυβερνητικά στελέχη με την τραγωδία της Αίγινας, αλλά και τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για εξωθεσμική παρέμβαση στο έργο της δικαιοσύνης.
Για άθλια πολιτική εκμετάλλευση, όχι μόνο από περιθωριακά έντυπα και ιστοσελίδες αλλά από δήθεν έγκριτους δημοσιογράφους και ΜΜΕ, κάνουν λόγο κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου, σημειώνοντας ο «αυτοεξευτελισμός είναι δικαίωμά τους και δεν θα τους το στερήσουμε».
Στην έντονη φημολογία περί σχέσης κυβερνητικών στελεχών με την τραγωδία της Αίγινας αναφέρθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, ο οποίος σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σημείωσε πως «η ανευθυνότητα, η γελοιότητα, η εκμετάλλευση τόσο τραγικών γεγονότων έχει ξεπεράσει κάθε όριο».
«Ανακαλύπτουν 48 ώρες μετά ανύπαρκτα πράγματα για να παρέμβουν σε ένα ζήτημα που δεν χωράει τέτοιες παρεμβάσεις. Η κυβέρνηση σεβάστηκε απόλυτα όλους τους κανόνες. Και σεβάστηκε πάνω από όλα τον πόνο των ανθρώπων. Δεν έχει καμιά βασιμότητα οτιδήποτε απ' ότι έχει λεχθεί. Πρόκειται για κατασκευασμένες ειδήσεις από γνωστά ή άγνωστα κέντρα με απίθανους ισχυρισμούς, κυριολεκτικά απίθανους, απολύτως ανυπόστατους», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Ο κ. Δρίτσας σημειώνει ότι «ζήτησα από τον λιμενάρχη και τον υποναύαρχο - διευθυντή της λιμενικής περιφέρειας Αττικής που είχε φτάσει στην Αίγινα, να με ενημερώσουν για την εξέλιξη των ανακρίσεων, δηλαδή ότι έχει πράγματι τεθεί στην διάθεση των αρχών ο κυβερνήτης του σκάφους, ότι έχει αρχίσει η διαδικασία λήψης καταθέσεων. Η μόνη μου "παρέμβαση", αν είναι δυνατόν να θεωρηθεί παρέμβαση, ήταν να μη μείνει καμιά πτυχή αυτής της υπόθεσης ανεξερεύνητη. Πολύ περισσότερο που είχαν αρχίσει να τίθενται από μεριά δημοσιογράφων διάφορα ερωτήματα και διάφορες φήμες να κυκλοφορούν ότι άλλος ήταν ο κυβερνήτης του σκάφους».
Πρόσθεσε ακόμα ότι «οι δικές μου "παρεμβάσεις" ήταν ακριβώς μόνο αυτές. Ζήτησα από τον κ. λιμενάρχη, που προΐσταντο των ανακρίσεων και από τον υποναύαρχο, να μην μείνει καμία πτυχή ανεξερεύνητη, να τεθούν τα ερωτήματα και να αναζητηθούν οι πραγματικές απαντήσεις. Κι αυτό έγινε με σχολαστικό τρόπο, όλη τη νύχτα, και τιμά το λιμενικό σώμα ο τρόπος με τον οποίο ενήργησαν όλη νύχτα και όλες τις επόμενες ώρες».
Πηγή: EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
Ερωτηθείς για τις κατηγορίες του ΠΑΣΟΚ για «θεσμικά ανεπίτρεπτη» στάση του υπουργού Ναυτιλίας, ο κ. Δρίτσας κάνει λόγο για δήλωση «απίστευτης ανευθυνότητας και ευρηματικότητας». Όπως τονίζει ο υπουργός Ναυτιλίας, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, απαντώντας σε ερωτήσεις για το ποιες εγγυήσεις δίνει το σύστημα ελέγχου χορήγησης των αδειών διακυβέρνησης σκαφών, «είπα ότι αυτό είναι πράγματι ένα ζήτημα που το διερευνούμε έτσι κι αλλιώς εδώ και μήνες στο υπουργείο, ανεξάρτητα από το τραγικό συμβάν, έχουμε κινήσει μια διαδικασία διπλή: από τη μια μελετάμε όλα τα κενά του νομικού πλαισίου εδώ και μήνες και είμαστε σε μια διαδικασία αξιολόγησης των κατευθύνσεων που πρέπει να προχωρήσουμε σε βελτιώσεις και από την άλλη έχουμε φτιάξει μια βάση δεδομένων που την εμπλουτίζουμε διαρκώς και από τα λιμεναρχεία, για την ασφάλεια παραλιών για τους κανόνες που τηρούνται για τις αδειοδοτήσεις για τα θαλάσσια σπορ».
«Αυτή η διαδικασία», επισήμανε ο κ. Δρίτσας, «είναι σε εξέλιξη και τα στοιχεία που συλλέγονται, καταχωρούνται σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα αξιοποιηθούν συστηματικά το επόμενο διάστημα, οπότε θα υπογραφεί και ένα συμφωνητικό συνεργασίας. Αυτά ήταν οι πρωτοβουλίες που ανέφερα και σχολίασα, αυτή είναι η αφορμή για την οποία παρενέβη το ΠΑΣΟΚ. Μη έχοντας τι άλλο να πει το ΠΑΣΟΚ λέει κυριολεκτικά ανόητα πράγματα».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την πρόταση του επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρου Θεοδωράκη, να αρθεί το απόρρητο των τηλεφωνικών συνομιλιών ο κ. Δρίτσας απάντησε ότι αυτό θα το διατάξει ο αρμόδιος εισαγγελέας, εφόσον το κρίνει απαραίτητο.
«Ας το ζητήσει από τον εισαγγελέα. Ας το ζητήσει από τον ανακριτή. Η άρση του απορρήτου των τηλεφωνικών συνομιλιών είναι κατ' εξοχήν ζήτημα της δικαιοσύνης και όχι της πολιτείας, της πολιτικής ηγεσίας και δεν ξέρω κι εκείνος πώς το σκέφτηκε αυτό το ευφάνταστο εύρημα να ζητήσει αυτό το πράγμα. Για ποιον λόγο δηλαδή, αλλά εν πάση περιπτώσει κάποιο λόγο θα έχει, κάτι θα σκέφθηκε. Αυτό που σκέφθηκε ας το απευθύνει στον εισαγγελέα. Ας τελειώνουμε με τους εντυπωσιασμούς και τις ανοησίες από κάθε πλευρά. Εάν ο εισαγγελέας κρίνει ότι πρέπει να κάνει άρση του τηλεφωνικού απορρήτου θα το κάνει».