ΕΛΛΑΔΑ

Τα τρία «βήματα» που αλλάζουν την εκπαίδευση

Τα τρία «βήματα» που αλλάζουν την εκπαίδευση

Στη σύγχρονη εποχή, ο πρωταρχικός στόχος της παγκόσμιας εκπαίδευσης είναι να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας με τα νέα, σύγχρονα εργαλεία ώστε να επιτευχθούν τα καλύτερα αποτελέσματα, με κεντρικό άξονα πάντα τον φοιτητή.

Έτσι, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει αναδειχθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, ενσωματώνοντας τεχνολογικά μέσα που διευκολύνουν ουσιαστικά τη μάθηση και συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό της.

Αναμφίβολα, η τεχνολογική εξέλιξη και οι ατελείωτες δυνατότητες που προσφέρει καθημερινά παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτήν τη διαδικασία. Άλλωστε, ο τεχνολογικός εξοπλισμός δεν είναι πλέον απλώς βοηθητικός στη μαθησιακή διαδικασία, αλλά κρίσιμης σημασίας και κύρια συμβολή για την υλοποίησή της. Και σε αυτό, σημαντικό ρόλο παίζουν τρεις βασικές αλλαγές στην εκπαίδευση, οι οποίες θα διαμορφώσουν καθοριστικά το άμεσο εκπαιδευτικό μέλλον.

Microlearning–Εξατομικευμένη μάθηση

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και τα προγράμματα διαδικτυακής εκπαίδευσης που χρησιμοποιούνται δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές και καθηγητές να εντοπίζουν τυχόν δυσκολίες που συναντά κάθε μαθητής/φοιτητητής και να εργάζονται επισταμένως πάνω σε αυτές. Για παράδειγμα, οι μαθητές και φοιτητές έχουν πρόσβαση ανά πάσα στιγμή σε όλο το υλικό του μαθήματος που «έχει ανεβάσει» ο καθηγητής, ενώ οι καθηγητές μπορούν να εστιάσουν καλύτερα και αποτελεσματικότερα σε περιοχές γνώσεων που χρειάζονται οι πρώτοι. Με σύντομα μαθήματα, ακόμα και μέσα από κοινωνικά δίκτυα, εικονικές τάξεις κλπ. μπορούν να εμβαθύνουν άμεσα όπου χρειάζεται. Για τον σκοπό αυτό μάλιστα, χρησιμοποιούν εργαλεία όπως γραφικά, βίντεο, infographics που, μέχρι τώρα, δεν ήταν συνηθισμένα.

Εκπαίδευση μέσω βίντεο

Από το προνήπιο μέχρι το τελευταίο έτος των σπουδών, τα εκπαιδευτικά βίντεο που προβάλλονται στο πλαίσιο του μαθήματος ήρθαν για να μείνουν. Είναι φανερό πως αποτελούν «όπλα» στη φαρέτρα των εκπαιδευτικών, διότι βοηθούν τον σπουδαστή να αντιληφθεί τη γενική εικόνα και να εμβαθύνει στα σημαντικά σημεία της. Μην ξεχνάμε πως είμαστε οπτικά όντα που αναγνωρίζουν τη δύναμη της εικόνας και η αξιοποίησή της στο πλαίσιο της εκπαίδευσης είναι «θέμα χρόνου». Η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία βοήθησε ώστε αυτό να γίνεται πλέον σε καθημερινή βάση και αυτή η πρακτική δεν πρόκειται να εγκαταλειφθεί -όχι, τουλάχιστον, άμεσα.

Social learning–Διδασκαλία μέσω ηλεκτρονικής κοινωνικοποίησης

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν συχνά δεχτεί κριτική, αλλά είναι καιρός να αναγνωρίσουμε ότι μπορούν να λειτουργήσουν και ως εργαλεία μάθησης. Οι ειδικοί διαπίστωσαν πως όχι μόνο προωθούν τη μάθηση αλλά δημιουργούν και μια σύνδεση μεταξύ των συμμετεχόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πολλοί εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο έχουν ενσωματώσει τα social media στα μαθήματά τους χρησιμοποιώντας τα ως εργαλεία μέσω των οποίων οι σπουδαστές ανταλλάσσουν εκπαιδευτικό υλικό με ευκολία και αμεσότητα. Παράλληλα, οι σπουδαστές μπορούν να συζητούν σε ομάδες και να σχολιάζουν τις δημοσιεύσεις των άλλων σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα για την Εκπαίδευση ΕΔΩ