ΕΛΛΑΔΑ

Δρέττα (Marketing Greece): Δεν θα έχεις ικανοποιημένους τουρίστες χωρίς ικανοποιημένους κατοίκους

Ιωάννα Δρέττα, πρόεδρος Marketing Greece

Το ημερολόγιο δείχνει 15 Ιουλίου, γεγονός το οποίο σηματοδοτεί τη high season του φετινού καλοκαιριού. Μιας σεζόν η οποία, μέχρι αυτή τη στιγμή, με διαφοροποιήσεις ανά την επικράτεια, «εξελίσσεται με θετικό πρόσημο», όπως σχολιάζει η Ιωάννα Δρέττα, πρόεδρος της Marketing Greece, σε συνέντευξή της στο CNN Greece.

Αν και συνήθως η συζήτηση για τον τουρισμό της χώρας μας περιστρέφεται γύρω από αριθμούς, ακόμα και ρεκόρ, η κ. Δρέττα υπογραμμίζει ότι πρέπει να επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, στο πώς θα ενσωματωθούν βιώσιμες πρακτικές και πώς θα εφαρμοστούν οι αρχές του υπεύθυνου τουρισμού. Στην τελική, η συζήτηση οφείλει να εστιάζει «στο πώς ο ελληνικός τουρισμός και το brand "Ελλάδα" θα διατηρηθεί στη θέση που βρίσκεται σήμερα».

Μιας και η high season συνεπάγεται αυξημένες ροές ανθρώπων μέσα σε λίγες εβδομάδες και, συνήθως, σε συγκεκριμένους προορισμούς, η συζήτηση έφτασε σε ένα από τα μεγάλα ζητήματα του ελληνικού τουρισμού: την υπερτουριστικοποίηση. Για την πρόεδρο της Marketing Greece, ο τουρισμός αποτελεί προέκταση της ζωής των κατοίκων και ξεκαθαρίζει πως «δεν μπορείς να έχεις ικανοποιημένους τουρίστες αν δεν έχεις ικανοποιημένους κατοίκους».

Όσο για το τι χρειάζεται να γίνει με στόχο την καλύτερη διαχείριση προορισμών, η ίδια προκρίνει τη δημιουργία τόσο νέων υποδομών από το κράτος όσο και νέων προϊόντων από τον ιδιωτικό τομέα, που θα συμβάλουν στη χρονική και χωρική διάχυση των ροών, τη συνεργασία με στόχο την επανατοποθέτηση των προορισμών όπου χρειάζεται, καθώς και την υιοθέτηση των αξιών της βιώσιμης ανάπτυξης. Δηλαδή, ζητήματα που «δεν είναι εύκολα στην αντιμετώπισή τους, απαιτούν υψηλή τεχνογνωσία και αποφάσεις που βασίζονται σε στοιχεία και μελέτες, και όχι σε εντυπώσεις».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με την Ιωάννα Δρέττα, πρόεδρο της Marketing Greece:

Ας ξεκινήσουμε με την κλασική ερώτηση. Το 2023 «έκλεισε» με ρεκόρ για τον τουρισμό της χώρας μας, τόσο από πλευράς αφίξεων όσο και εσόδων. Καθώς οδεύουμε στη high season, πώς βλέπετε τις φετινές τουριστικές προοπτικές;

Οι προβλέψεις και για τη φετινή χρονιά είναι αισιόδοξες και φαίνεται πως, μέχρι στιγμής, η σεζόν, με διαφοροποιήσεις ανά τη χώρα, εξελίσσεται με θετικό πρόσημο. Κρατάμε πάντα στο μυαλό μας ότι μία σειρά γεγονότων επηρεάζουν τον τουρισμό -αυτό διδαχθήκαμε πολύ έντονα τα προηγούμενα χρόνια. Η συζήτηση, όμως, δεν θα πρέπει εστιάζει στα ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού αλλά στο πώς ο ελληνικός τουρισμός και το brand «Ελλάδα» θα διατηρηθεί στη θέση που βρίσκεται σήμερα. Πώς θα εντάξουμε βιώσιμες πρακτικές, πώς θα υιοθετήσουμε τις έννοιες του υπεύθυνου τουρισμού και πώς θα κάνουμε πράξη το όραμα όλων όσοι δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, που δεν είναι άλλο από το να παρέχουμε ένα σύγχρονο, ανταγωνιστικό και βιώσιμο τουριστικό προϊόν αντάξιο της χώρας μας.

Ειδικά από πέρσι, γίνεται αρκετά έντονη συζήτηση σχετικά με την υπερτουριστικοποίηση καθώς καταγράφονται ιδιαίτερα αυξημένες ροές ανθρώπων σε συγκεκριμένους προορισμούς, σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος;

Ξεκινώντας από το ότι ο τουρισμός είναι προέκταση της ζωής των κατοίκων και ότι δεν μπορείς να έχεις ικανοποιημένους τουρίστες αν δεν έχεις ικανοποιημένους κατοίκους, η διαχείριση των προορισμών είναι πρώτο θέμα στην ατζέντα μας εδώ και χρόνια. Η ανάγκη δημιουργίας νέων υποδομών από το κράτος, η ανάγκη δημιουργίας νέων προϊόντων από τον ιδιωτικό τομέα, που θα συμβάλουν στη χρονική και χωρική διάχυση των ροών, η συνεργασία όλων για την επανατοποθέτηση των προορισμών όπου χρειάζεται, και η ενσωμάτωση των αξιών της βιώσιμης ανάπτυξης είναι στο επίκεντρο. Τα ζητήματα αυτά δεν είναι εύκολα στην αντιμετώπισή τους, απαιτούν υψηλή τεχνογνωσία και αποφάσεις που βασίζονται σε στοιχεία και μελέτες, και όχι σε εντυπώσεις. Δεν υπάρχει, όμως, εναλλακτικός δρόμος. Ταυτόχρονα, η δημόσια συζήτηση πρέπει να γίνεται με βάση τεκμηριωμένες θέσεις. Έχουμε ευθύνη όλοι έναντι του λαϊκισμού που μπορεί να οδηγήσει σε αποφάσεις που εντέλει θα ζημιώσουν τους προορισμούς και τη χώρα.

Η Marketing Greece προσπαθεί, μεταξύ άλλων, να προωθήσει και νέους, πιο «αφανείς» προορισμούς. Από την εμπειρία σας, υπάρχουν κάποιες αγορές που ενδιαφέρονται παραπάνω γι’ αυτούς;

Δεν θα εστίαζα στις αγορές αλλά στην επιθυμία των ταξιδιωτών οι οποίοι, ανεξαρτήτως εθνικότητας, αναζητούν αυτό που αποκαλούμε «αυθεντική Ελλάδα». Η θέληση να ζήσουν τον προορισμό, να έρθουν σε επαφή με τους κατοίκους, να γνωρίσουν ήθη και έθιμα, να εμπνευστούν από τον πολιτισμό και τις ιστορίες του τόπου είναι αυτό που τους οδηγεί στην ανακάλυψη νέων προορισμών. Και στην Ελλάδα έχουμε ακόμα αρκετούς προορισμούς που μπορούν να συγκινήσουν και να εγείρουν θετικά συναισθήματα στον επισκέπτη τους. Για εμάς στη Marketing Greece, είναι ζητούμενο όχι απλά να τους αναδείξουμε αλλά να θέσουμε, μέσα από τις δράσεις μας, και τη βιώσιμη ανάπτυξή τους σε πρώτο πλάνο.

Η ενίσχυση της βιωσιμότητας του ελληνικού τουρισμού αποτελεί κεντρικό άξονα της στρατηγικής της Marketing Greece. Πώς μπορεί να επιτευχθεί;

Για τη Marketing Greece, η βιωσιμότητα δεν είναι μια νέα έννοια. Είναι μια στρατηγική που η εταιρεία έχει υιοθετήσει από την αρχή της δραστηριοποίησής της, βασισμένη στον σεβασμό, την προστασία αλλά και την κατανόηση των αναγκών όλων των μερών που αγγίζει η τουριστική δραστηριότητα. Από την επικοινωνιακή κατεύθυνση στις συμπράξεις και τα έργα που σχεδιάζονται και υλοποιούνται, από τις εκδηλώσεις και τους πυλώνες που αναλύει και φέρνει σε δημόσιο διάλογο η εταιρεία έως την πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ ΜΕΤRΟΝ Sustainable Tourism by SETE. Μέσω της τελευταίας, και με τη συνεργασία του ΙΝΣΕΤΕ και της Marketing Greece, δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, ελέγχου, εκπαίδευσης, συμμόρφωσης, αυτοδέσμευσης και στοχοθέτησης, επαναξιολόγησης και πιστοποίησης των επιχειρήσεων.

Τέλος, από την εμπειρία σας, πώς πιστεύετε ότι μπορούμε να ενισχύσουμε περαιτέρω το τουριστικό μας προϊόν, με σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες και το περιβάλλον;

Δεν υπάρχει μυστική «συνταγή», αλλά αυτό που είναι προαπαιτούμενο είναι σαφώς η ύπαρξη της έννοιας της ενσυναίσθησης προς και από όλες τις κατευθύνσεις. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, σε ό,τι σχεδιάζουμε, οραματιζόμαστε και επιδιώκουμε να κάνουμε πράξη, να έχουμε ως οδηγό την ανάπτυξη δράσεων και έργων που ενισχύουν τον υπεύθυνο τουρισμό. Οφείλουμε όλοι μας να βλέπουμε αλλά και να προβλέπουμε σε πραγματικό βάθος χρόνου το αποτύπωμα των πράξεων μας, έτσι ώστε οι επιλογές μας να λειτουργούν προς όφελος όλων. Η δε ανάπτυξη συνεργειών και συνένωση δυνάμεων με όλους είναι βέβαιο ότι έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει -αλλά και να αναβαθμίσει- το τουριστικό μας προϊόν.

Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα του CNN Greece για τον τουρισμό ΕΔΩ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης