ΕΛΛΑΔΑ

Βιώσιμο μέλλον: Το μεγάλο «στοίχημα» που καλούμαστε να κερδίσουμε

Βιώσιμο μέλλον: Το μεγάλο «στοίχημα» που καλούμαστε να κερδίσουμε
COCA COLA

Τα τελευταία χρόνια, η κλιματική κρίση έχει βρει τη θέση της, σχεδόν καθημερινά, στον δημόσιο λόγο. Το γεγονός, άλλωστε, ότι δεν χρησιμοποιείται πλέον σπάνια, η φράση «κλιματική αλλαγή», αντανακλά ξεκάθαρα το γεγονός, πως δεν πρόκειται για μια μακρινή απειλή αλλά για μια πραγματικότητα με βαθιές επιπτώσεις που είναι ορατές σήμερα.

Στην Ελλάδα, μάλιστα, οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης εκδηλώνονται με ακραία καιρικά φαινόμενα όπως ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες και ξηρασίες για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα, άνοδο της στάθμης της θάλασσας, αλλά και απώλεια της -κάποτε εξαιρετικά πλούσιας- βιοποικιλότητας. Τα δε επιστημονικά δεδομένα των τελευταίων ετών, υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για άμεση και αποφασιστική δράση από την πλευρά της κυβέρνησης, των πολιτών καθώς και των επιχειρήσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Coca-Cola Hellas, μέσα από περιβαλλοντικές δράσεις και πρωτοβουλίες, δίνει δυναμικό «παρών» στην προσπάθεια για τον οικολογικό μετασχηματισμό της χώρας, μιας και η βιωσιμότητα αποτελεί για εκείνη αναπόσπαστο τμήμα της επιχειρησιακής της στρατηγικής.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα «σπάνε» κάθε ρεκόρ

Είναι αλήθεια πως εδώ και χρόνια, στη χώρα μας, καταγράφεται μία αξιοσημείωτη αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την Υπηρεσία Copernicus αλλά και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό (WMO), ο περσινός Ιούλιος ήταν ο θερμότερος μήνας που έχει καταγραφεί ποτέ παγκοσμίως, ενώ βάσει του κλιματικού αρχείου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ήταν και ο πιο θερμός μήνας που έχει καταγραφεί για την Αθήνα, τουλάχιστον τα τελευταία 160 χρόνια για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα. Πρόκειται φυσικά για ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία έχουν ως αποτέλεσμα, όχι μόνο να καταπονούν τον ανθρώπινο οργανισμό και τα συστήματα δημόσιας υγείας, αλλά και να επιβαρύνουν το περιβάλλον, καθώς απαιτείται ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση ενέργειας για ψύξη των κτηρίων.

Στο «ντόμινο» της κλιματικής αλλαγής, με τη σειρά τους, έρχονται να προστεθούν και οι σφοδρές καταιγίδες και πλημμύρες, οι οποίες έχουν γίνει επίσης πιο συχνές. Ενδεικτικά, μόνο η Θεσσαλία έχει πληγεί την τελευταία τετραετία από τον κυκλώνα Ιανό τον Σεπτέμβριο του 2020 και την κακοκαιρία Daniel τον περασμένο Σεπτέμβριο.

coca cola

Γενικότερα, ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης, το οποίο συνδέεται άμεσα τόσο με την αγροτική παραγωγή όσο και με την εμφάνιση πυρκαγιών, είναι η ξηρασία. Συγκεκριμένα, το 2023 ήταν από τα σχετικά ξηρά έτη των τελευταίων 30 ετών, με το ύψος βροχής σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας να είναι χαμηλότερο από τη μέση τιμή της 30ετίας 1992-2020. Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί πως, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το πιο ξηρό έτος ήταν το 2000.

Άνοδος της στάθμης της θάλασσας

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας αποτελεί σημαντική απειλή για την εκτεταμένη ακτογραμμή της Ελλάδας, αλλά και ολόκληρο τον κόσμο. Σύμφωνα με αναφορά της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC, 2021), η άνοδος της θαλάσσιας στάθμης κατά τη διάρκεια της μεσο-παγετώδους περιόδου την οποία διανύουμε έχει αυξηθεί σε 3 χιλιοστά/έτος σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ η φυσιολογική άνοδος δεν είναι μεγαλύτερη από 1 χιλιοστό/έτος.

Γενικά, με τη στάθμη της θάλασσας να συνεχίζει να αυξάνεται, ειδικά οι παραθαλάσσιες περιοχές φαίνεται πως θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μια σειρά προκλήσεων, οι οποίες συνδέονται με τη διατάραξη των τοπικών οικονομιών, ειδικά όσων εξαρτώνται σημαντικά από τον τουρισμό, την καταστροφή υποδομών ακόμα και τις μετακινήσεις ανθρώπων.

coca cola

Η βιοποικιλότητα της χώρας απειλείται

Η απώλεια της βιοποικιλότητας και η κατάρρευση των οικοσυστημάτων είναι ένας από τους τέσσερις σοβαρότερους κινδύνους, τους οποίους πρόκειται να αντιμετωπίσει ο πλανήτης την επόμενη δεκαετία, γεγονός που σχετίζεται φυσικά, με την κλιματική κρίση.

Το γεγονός αυτό μάλιστα, είναι κάτι που ήδη παρατηρείται στη χώρα μας. Εντός του Μαΐου δημοσιεύθηκε από τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) ο Κόκκινος Κατάλογος των Απειλούμενων Ειδών της Ελλάδας. Τα νέα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για τη χώρα μας καθώς, έπειτα από αξιολόγηση περισσότερων από 11.000 ειδών ζώων, φυτών και μυκήτων, περίπου το 21,5% αξιολογήθηκαν ως απειλούμενα. Πιο συγκεκριμένα, 1.213 είδη χαρακτηρίστηκαν Τρωτά, 775 Κινδυνεύοντα και 453 Κρισίμως Κινδυνεύοντα.

Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Τα επιστημονικά στοιχεία είναι ξεκάθαρα. Η Ελλάδα, όπως και όλος ο κόσμος, αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές επιπτώσεις από την κλιματική κρίση, οι οποίες θα γίνουν πιο έντονες εάν δεν ληφθούν επείγοντα μέτρα. Αυτή η κρίση απαιτεί συλλογική «απάντηση» από όλους τους τομείς της κοινωνίας.

Οι κυβερνήσεις και οι φορείς χάραξης πολιτικής έχουν στα χέρια τους το «κλειδί» για την προώθηση και την εφαρμογή μεγάλων αλλαγών. Γι’ αυτό και είναι επιτακτική ανάγκη να εφαρμοστούν και να επιβληθούν πολιτικές που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προστατεύουν τους οικοτόπους και προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μάλιστα, οι επενδύσεις σε υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, βελτιωμένα συστήματα διαχείρισης υδάτων και ολοκληρωμένα σχέδια ετοιμότητας για καταστροφές αποτελούν μερικά ουσιαστικά «βήματα» για τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Οι πολίτες με τη σειρά τους, μπορούν να διαδραματίσουν κομβικό ρόλο υιοθετώντας έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής. Απλές ενέργειες όπως, μεταξύ άλλων, η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, η ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων και η υποστήριξη φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, μπορούν συλλογικά να κάνουν σημαντική διαφορά.

COCA COLA

Τέλος, οι επιχειρήσεις οφείλουν να δώσουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα ενσωματώνοντας φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές στις δραστηριότητές τους. Αυτό περιλαμβάνει, ανάμεσα σε άλλα, την εξοικονόμηση ενέργειας και υδατικών πόρων, την επένδυση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος και την προώθηση βιώσιμων αλυσίδων εφοδιασμού.

Το ενθαρρυντικό είναι πως υπάρχουν ήδη εταιρείες, όπως η Coca-Cola Hellas, για τις οποίες η βιωσιμότητα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της επιχειρησιακής τους στρατηγικής. Στόχος, ένα καλύτερο, πιο «πράσινο» αύριο για όλες και όλους.