ΕΛΛΑΔΑ

Χατζής (πρόεδρος ΠΟΞ): Ποιότητα δεν σημαίνει μόνο τετράστερα ή πεντάστερα ξενοδοχεία

Γιάννης Χατζής, πρόεδρος ΠΟΞ

Έπειτα από την πρόσφατη ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), ο πρόεδρος Γιάννης Χατζής παραχωρεί συνέντευξη στο CNN Greece μιλώντας για σημαντικά θέματα που αφορούν στον κλάδο του τουρισμού.

Καθώς το καλοκαίρι πλησιάζει, ο κ. Χατζής παρατηρεί πως οι ενδείξεις για τη φετινή τουριστική περίοδο είναι ενθαρρυντικές καθώς, σύμφωνα με τις ενδείξεις, οι προκρατήσεις φαίνεται να καταγράφουν ήπια αύξηση σε σύγκριση με τη χρονιά-ρεκόρ του 2023.

Στη συνέχεια, στέκεται στο φαινόμενο του υπερτουρισμού υπογραμμίζοντας πως απορρέει από τη χωρίς έλεγχο επέκταση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με τους ξενοδόχους να αναδεικνύουν τις αρνητικές κοινωνικές συνέπειες του φαινομένου, καθώς και την ανάγκη εφαρμογής προδιαγραφών και κανόνων. Όμως, για τον ίδιο, το πραγματικό πρόβλημα είναι το η έλλειψη υποδομών στην Ελλάδα, ενώ «είναι κόντρα στην κοινή λογική να συζητάμε για τον περιορισμό της ζήτησης αντί να συζητήσουμε σοβαρά την αναβάθμιση της προσφοράς».

Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αναβαθμιστεί η ελληνική φιλοξενία, ο κ. Χατζής ξεχωρίζει την ποιότητα ως το στοιχείο που δίνει ώθηση στον ελληνικό τουρισμό να συμβάλλει περισσότερο στον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας μας. Ποια ξενοδοχεία, όμως, αφορά η ποιότητα; «Ποιότητα δεν σημαίνει μόνον τετράστερα ή πεντάστερα ξενοδοχεία. Ποιοτικά πρέπει να είναι και τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών και οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος του δυναμικού μας», τονίζει.

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη με τον κ. Γιάννη Χατζή, πρόεδρο της ΠΟΞ:

Το 2023 ήταν μια χρονιά που έκλεισε με ρεκόρ για τον τουρισμό της χώρας μας, από πλευράς αφίξεων και εσόδων. Πώς εκτιμάτε την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου;

Οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές, οι προκρατήσεις φαίνονται να κινούνται σε ήπια αύξηση σε σχέση με το 2023 και ευελπιστούμε σε μια ακόμη χρονιά με καλό αποτέλεσμα όχι μόνο για τα ξενοδοχεία, αλλά για το σύνολο της οικονομίας. Ο τουρισμός ήταν και παραμένει στρατηγικός πυλώνας για την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας. Είχαμε μια τεράστια συνεισφορά στην ανάπτυξη 2% που πέτυχε το 2023 η χώρα μας μέσα σε μια στάσιμη Ευρωζώνη, την ίδια στιγμή που αυξάνουμε σταθερά τις θέσεις εργασίας. Κι αξίζει εδώ να σημειώσουμε πως είμαστε πάντα πρωτοπόροι στις αυξήσεις προς τους εργαζόμενους, με ένα επιπλέον 5% από 1.1.2024, δίνοντας πρώτοι το θετικό παράδειγμα, για να ακολουθήσει το κράτος με την αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου. Η φιλοξενία είναι πάνω απ’ όλα ανθρωποκεντρική εμπειρία και αναγνωρίζουμε πως οι άνθρωποί μας κάνουν τη μεγάλη διαφορά.

Ειδικά πέρσι, έγινε αρκετά έντονη συζήτηση σχετικά με την ύπαρξη υπερτουρισμού σε συγκεκριμένα νησιά και άλλες περιοχές. Πώς κρίνετε αυτή την άποψη;

Καλό είναι να βλέπουμε τα πράγματα στη σωστή διάστασή τους. Είναι κατανοητό όταν κάποιος δεν βρίσκει σπίτι να μείνει, όταν τα ενοίκια εκτοξεύονται στα ύψη και όταν το σπίτι του γείτονα μετατρέπεται σε ένα τύπου τουριστικό κατάλυμα, να δυσανασχετεί με την τουριστική κίνηση. Ωστόσο, αυτό είναι αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης επέκτασης της βραχυχρόνιας μίσθωσης που μετατρέπει ολόκληρες πολυκατοικίες σε παραξενοδοχεία. Εδώ και χρόνια, οι ξενοδόχοι είμαστε αυτοί που το επισημαίνουμε και αναδεικνύουμε τις αρνητικές κοινωνικές συνέπειες του φαινομένου και την ανάγκη εφαρμογής προδιαγραφών και κανόνων. Από κει και πέρα, όμως, είναι σε λάθος κατεύθυνση μία συζήτηση που υφαίνει την «κουρτίνα» του υπερτουρισμού για να κρύψει το πραγματικό πρόβλημα. Η χώρα έχει θέμα υποδομών. Οι παλιές υποδομές φθίνουν όλο και περισσότερο ως προς την απόδοσή τους και δεν έχουν δημιουργηθεί οι νέες που απαιτούνται για μια αποτελεσματική διαχείριση της καθημερινότητας, πρωτίστως για τους ίδιους τους πολίτες και ασφαλώς για τους επισκέπτες μας. Όπως τόνισα και στην πρόσφατη, εξαιρετικά μαζική και γεμάτη παλμό, Γενική Συνέλευση της ΠΟΞ, είναι κόντρα στην κοινή λογική να συζητάμε για τον περιορισμό της ζήτησης αντί να συζητήσουμε σοβαρά την αναβάθμιση της προσφοράς, ώστε να είναι σε θέση οι προορισμοί να διαχειριστούν σωστά την καθημερινότητά τους. Δεν μπορούμε να αποφεύγουμε αυτή τη συζήτηση αντιστρέφοντας την πραγματικότητα και προβάλλοντας το αποτέλεσμα ως αιτία. Δεν θα κερδηθεί έτσι το μέλλον και γι’ αυτό θα πρέπει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν απέναντι στην οικονομία και την κοινωνία.

Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί η αναβάθμιση της ελληνικής φιλοξενίας;

Η ποιότητα είναι το κλειδί που «ξεκλειδώνει» τις δυνατότητες του ελληνικού τουρισμού να δώσει τα πολλά περισσότερα που μπορεί για τον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Με έμφαση στα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας μπορούμε πραγματικά να πετύχουμε τη μεγάλη στροφή σε μια οικονομία δυναμική, εξωστρεφή, ανταγωνιστική και βιώσιμη. Σε αυτή την κατεύθυνση, μπορεί και πρέπει να συμβάλλει το σύνολο του ξενοδοχειακού αποθέματος της χώρας. Με διαρκή τεχνολογική αναβάθμιση και σταθερή δέσμευση σε ένα πράσινο και βιώσιμο τουρισμό. Γι’ αυτό και με κάθε ευκαιρία τονίζουμε πως στα χρηματοδοτούμενα προγράμματα δεν πρέπει να υπάρχουν εξαιρέσεις και αποκλεισμοί. Ποιότητα δεν σημαίνει μόνο τετράστερα ή πεντάστερα ξενοδοχεία. Ποιοτικά πρέπει να είναι και τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών και οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος του δυναμικού μας. Οι διαθέσιμοι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο ΕΣΠΑ πρέπει να πιάσουν τόπο σε αυτή την κατεύθυνση και να δώσουν έτσι μετρήσιμα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα. Με λιγότερη γραφειοκρατία, με λιγότερες καθυστερήσεις στην απορρόφηση και με περισσότερη εμπιστοσύνη στο ελληνικό ξενοδοχείο, το οποίο έχει αποδείξει διαχρονικά την προσφορά του.

Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μεγαλύτερο «στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;

Ζούμε σε μια μεταβατική εποχή. Η πανδημία άλλαξε πολλά από τα δεδομένα. Κι ακολούθως οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως και οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον. Το μεγάλο ζήτημα λοιπόν είναι να συμφωνήσουμε ποια θέλουμε να είναι η Ελλάδα της «επόμενης μέρας». Αν θέλουμε μια Ελλάδα να ηγείται και να πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο τουρισμό, τότε δεν είναι δυνατόν να θεωρείται κάθε φορά το ελληνικό ξενοδοχείο ως η εύκολη λύση για εισπρακτικά μέτρα. Τα λόγια πρέπει να επιβεβαιώνονται και να μην διαψεύδονται από τις πράξεις, όπως ατυχώς συνέβη και με το Τέλος Ανθεκτικότητας και με την πρόσφατη παράλογη επιβολή υποχρεωτικής ποσόστωσης στο ρεπερτόριο της μουσικής. Έτσι κλονίζεται η εμπιστοσύνη. Κι αυτό είναι, σε τελική ανάλυση, το πιο μεγάλο «στοίχημα». Ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να βγει δυναμικά μπροστά, αρκεί να κοιτάμε όλοι προς την ίδια κατεύθυνση.

Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα του CNN Greece για τον τουρισμό ΕΔΩ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης