Η πρώτη θετική εικόνα για τον ελληνικό τουρισμό το 2024
Αισιόδοξα μηνύματα που περιλαμβάνουν νέο ρεκόρ αφίξεων, αλλά και επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στον ελληνικό τουρισμό, φέρνουν οι πρώτοι μήνες του 2024. Την ίδια στιγμή, όμως, η εκτίναξη στον αριθμό των τουριστών αλλά και των νέων καταλυμάτων εντείνει τον προβληματισμό, για το κατά πόσο οι υπάρχουσες υποδομές αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες μιας βιώσιμης τουριστικής βιομηχανίας.
Ήδη οι πρόδρομοι δείκτες για τη σεζόν που ξεκινά δημιουργούν τις συνθήκες για ένα ακόμα ρεκόρ σε αριθμό επισκεπτών αλλά και εσόδων, σε συνέχεια αυτού που καταγράφηκε το 2023.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού, σε συνεργασία με την GBR Consulting, ο Ιανουάριος 2024 «έκλεισε» με μέση πληρότητα 52,8% (έναντι 51,2% το 2023). Ήδη, δηλαδή, κατά τον πρώτο μήνα του χρόνου παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 3,1%, όπως επισημαίνει ο νέος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής.
Μάλιστα, ο ίδιος εκτιμά πως η Ελλάδα φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος στη διεθνή τουριστική αγορά, καθώς οι αυξήσεις στις προ-κρατήσεις πλησιάζουν ακόμα και το 10% σε κάποιες περιοχές. Ως προς τη συνολική εικόνα της χρονιάς, ο πρόεδρος της ΠΟΞ εκτιμά ότι το 2024 θα χαρακτηριστεί από ήπια ανάπτυξη σε σχέση με το 2023, συνεχίζοντας τη σταδιακή ανοδική πορεία του κλάδου μετά την πανδημία.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και από το μέτωπο των αεροπορικών αφίξεων καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, το 2023 η επιβατική κίνηση από και προς το εξωτερικό σημείωσε άνοδο κατά 6,5% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, και κατά 14,14% έναντι του 2019.
Σε απόλυτους αριθμούς, το 2023 καταγράφηκαν 26.535.378 διεθνείς αφίξεις στα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece, έναντι 24.920.400 το 2022 και 23.247.951 το 2019.
Θετικά μηνύματα από το εξωτερικό
Παράλληλα, τα μηνύματα που λαμβάνει η Ελλάδα και από τις διεθνείς εκθέσεις είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα, θέτοντας τις βάσεις για μια πολύ «δυνατή» τουριστική σεζόν. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, τα μηνύματα από τη διεθνή τουριστική έκθεση ΙΤΒ 2024 ήταν εξαιρετικά θετικά, επιβεβαιώνοντας την υψηλή ζήτηση που έχει η Ελλάδα και φέτος από τις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς και την πολύ ικανοποιητική ροή κρατήσεων για το επόμενο διάστημα στους δημοφιλείς προορισμούς μας.
«Είμαι αισιόδοξος για το 2024 και θεωρώ ότι με την καλή δουλειά που γίνεται από όλους τους εμπλεκόμενους στον τουριστικό κλάδο, έχουμε βάλει στέρεες βάσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού μας και τα επόμενα χρόνια», τονίζει χαρακτηριστικά ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ και προσθέτει ότι «Στις συναντήσεις μας με τις αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators είχαμε επιπλέον την ευκαιρία να διαπιστώσουμε ότι η σεζόν ξεκινάει νωρίς, ενώ όλα δείχνουν ότι θα πετύχουμε την επιμήκυνσή της και το φθινόπωρο».
Μπαράζ επενδύσεων
Η σημαντική άνοδος στις αφίξεις τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και οι θετικές προοπτικές του κλάδου, δεν αφήνουν αδιάφορους τους επενδυτές -μικρού και μεγάλου βεληνεκούς- που τοποθετούνται στην ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Απόδειξη του μεγάλου και έμπρακτου ενδιαφέροντος είναι πως, σύμφωνα με στοιχεία της Enterprise Greece, μέσα στο 2023, από τα περίπου 7 δισ. ευρώ των άμεσων ξένων επενδύσεων που ήρθαν στην Ελλάδα, τα 2 δισ. ευρώ αφορούσαν το real estate -και κυρίως τον τουρισμό υψηλών προδιαγραφών.
Ταυτόχρονα, μια σειρά από μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού είτε εμφανίζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας είτε «βολιδοσκοπούν» την είσοδό τους, τόσο αυτόνομα όσο και σε συνεργασία με μεγάλα εγχώρια ή διεθνή επενδυτικά funds. Είτε στην Αθήνα είτε σε δημοφιλή νησιά, οι επενδύσεις έχουν πάρει μορφή χιονοστιβάδας.
Παράλληλα, στο «παιχνίδι» έχουν μπει και μικρότερου βεληνεκούς μονάδες. Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρει ο κ. Γιάννης Χατζής, ακόμα και τα χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία μπορούν να προσελκύσουν πιο ποιοτικό τουρισμό εφόσον διαθέτουν αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις. Αξιοποιούν, μάλιστα, για τον σκοπό αυτό κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εξειδικευμένες δράσεις του ΕΣΠΑ, προκειμένου να αντλήσουν επιδοτήσεις, αλλά και εξαιρετικά χαμηλότοκη χρηματοδότηση.
Νέες τάσεις και το στοίχημα της βιωσιμότητας
Την ίδια στιγμή, πάντως, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στο τουριστικό τοπίο, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. Ο προσωποποιημένος αλλά και, ταυτόχρονα, βιωματικός τουρισμός είναι η βασική τάση για τη σεζόν που ξεκινά, καθώς οι ταξιδιώτες «γυρίζουν την πλάτη» στις μαζικές εμπειρίες και στρέφονται σε πιο «εξατομικευμένες» επιλογές. Χωρίς αυτό, βέβαια, να σημαίνει ότι αποστρέφονται την πολυτέλεια και ρίχνουν τα στάνταρ τους. Αυτό σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία, αλλά και ολόκληρο το οικοσύστημα παροχής τουριστικών υπηρεσιών, καλούνται να επαναδιαμορφώσουν το προϊόν τους ώστε να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα.
Και, βέβαια, όλα τα παραπάνω -συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων- καλούνται να γίνουν πράξη με γνώμονα την εξασφάλιση και τη διατήρηση της βιωσιμότητας, τόσο σε σχέση με τις ίδιες τις επενδύσεις όσο και με τις απαραίτητες υποδομές, οι οποίες και πρέπει να αναβαθμιστούν ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην εξαιρετικά αυξημένη ζήτηση.
Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα του CNN Greece για τον τουρισμό ΕΔΩ