ΕΛΛΑΔΑ

Ιερά Σύνοδος: Ομόφωνο «όχι» στον γάμο ομοφύλων και την τεκνοθεσία

Ιερά Σύνοδος: Ομόφωνο «όχι» στον γάμο ομοφύλων και την τεκνοθεσία
Eurokinissi

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η μαραθώνια συνεδρίαση της διαρκούς Ιεράς Συνόδου για το θέμα του γάμου ομόφυλων ζευγαριών με τους ιεράρχες να εκφράζουν στο σύνολό τους την αντίθεσή τους στο προωθούμενο νομοσχέδιο.  

Την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου θα αναγνωστεί στους ναούς το κείμενο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος που θα ενημερώνει το ποίμνιο για τη θέση της σχετικά με τον λεγόμενο «γάμο ομόφυλων ζευγαριών».

Στην επίσημη ανακοίνωση των ιεραρχών τονίστηκε ότι είναι στην δικαιοδοσία του κάθε Μητροπολίτη για την ευαισθητοποίηση των πολιτών για το συγκεκριμένο θέμα, ενώ θα είναι «ευθύνη των πολιτικών αν επισημοποιήσουν τον γάμο και την τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο μητροπολίτης Παροναξίας Καλλίνικος, σύμφωνα με το ekklisiaonline.gr οι ιεράρχες ομόφωνα αποφάσισαν να εκφράσουν τη διαφωνία τους για το γάμο ομόφυλων και την τεκνοθεσία προς το λαό, με κείμενο που θα διαβαστεί στους ναούς - κατά πληροφορίες - στις 4 Φεβρουάριου και όπως είπε η καθυστέρηση λίγων ημερών οφείλεται στο να προετοιμαστεί κατάλληλα αυτό το μήνυμα της Εκκλησίας προς τους πιστούς.

«Κάθε ανατροπὴ της ηθικής αποδομεί την αξία του ανθρώπου», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος κατά τη σημερινή του εισήγηση (23/01) στην Ιερά Σύνοδο, αναφορικά με το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια και την τεκνοθεσία.

Στο ανακοινωθέν που διαβάστηκε μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων πως «η Εκκλησία είναι κάθετα αντίθετη στο νομοσχέδιο», ενώ «η Ιεραρχία της Εκκλησίας ηγείται και δεν άγεται».

Σημειώνεται πως η τριμελής επιτροπή που συστάθηκε για τη σύνταξη του κειμένου όπου ανακοινώθηκαν οι βασικές αρχές της Εκκλησίας σχετικά με το θέμα των ομόφυλων ζευγαριών αποτελούνταν από τους μητροπολίτες Ναυπάκτου, Φθιώτιδος και Κομοτηνής.

Κεντρικός εισηγητής επί του θέματος ήταν ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Νικόλαος ενώ πραγματοποιήθηκε και συζήτηση μεταξύ των 82 Μητροπολιτών, οι οποίοι μετείχαν στην Ιερά Σύνοδο. Μάλιστα, λόγω της μεγάλης συμμετοχής ομιλητών, η συνεδρίαση διήρκεσε περισσότερο με τις εκτιμήσεις και ολοκληρώθηκε λίγο πριν τις 14:30 έχοντας ξεκινήσει λίγο μετά τις 09:00.

Η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου:

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΓΙΑ «ΟΜΟΦΥΛΟ ΓΑΜΟ» - «ΟΜΟΦΥΛΗ ΓΟΝΕΪΚΟΤΗΤΑ»

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας (Ι.Σ.Ι.) της Εκκλησίας της Ελλάδος συνήλθε σε έκτακτη συνεδρίαση, σήμερα Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, με μοναδικό θέμα την εξαγγελθείσα νομοθέτηση γάμου και «τεκνοθεσίας» υπέρ ζευγαριών του ιδίου φύλου.
Μετά την καθιερωμένη προσευχή, η Ι.Σ.Ι. άκουσε την εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, επί της οποίας ακολούθησε διάλογος, και εκφράζει ομόφωνα τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος επί του θέματος, ως εξής:

1. Η θεολογία της Εκκλησίας για τον γάμο απορρέει από την Αγία Γραφή, τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και τη διάταξη του Μυστηρίου του Γάμου και φαίνεται καθαρά στην Ακολουθία του Μυστηρίου αυτού. Ο σκοπός του χριστιανικού γάμου είναι η δημιουργία καλής συζυγίας και οικογένειας, η ανάπτυξη παιδιών ως καρπών της εν Χριστώ αγάπης των δύο συζύγων και η σύνδεσή τους με την εκκλησιαστική ζωή.

Η Εκκλησία αποδέχεται για τη σχέση άνδρα-γυναίκας και παιδιών ότι:

α) η δυαδικότητα των φύλων και η συμπληρωματικότητά τους δεν αποτελούν κοινωνικές επινοήσεις, αλλά προέρχονται από τον Θεό («... καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν, ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς. καὶ εὐλόγησεν αὐτοὺς ὁ Θεός, λέγων· αὐξάνεσθε καὶ πληθύνεσθε...», Γένεσις 1, 27-28),

β) η ιερότητα της ένωσης άνδρα και γυναίκας παραπέμπει στη σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας («... ὁ ἀγαπῶν τὴν ἑαυτοῦ γυναῖκα ἑαυτὸν ἀγαπᾷ... τό μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγὼ δὲ λέγω εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν», Απ. Παύλου, Προς Εφεσίους 5, 28),

γ) ο χριστιανικός γάμος δεν είναι απλή συμφωνία συμβίωσης, αλλά Ιερό Μυστήριο, μέσω του οποίου παρέχεται η χάρη του Θεού στη σχέση κοινωνίας άνδρα και γυναίκας με στόχο την κοινή τους πορεία προς τη θέωση –και αυτή η ευλογημένη πορεία αφορά όλα τα ζεύγη με ή χωρίς παιδιά,

δ) ο πατέρας και η μητέρα είναι συστατικά στοιχεία της παιδικής και της ενήλικης ζωής («Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου»,Έξοδος 20, 12).

2. Προφανώς η Πολιτεία νομοθετεί, αλλά αυτή η παράμετρος ούτε στερεί την ελευθερία του λόγου από την Εκκλησία ούτε απαλλάσσει την Εκκλησία από το καθήκον ενημέρωσης του πιστού λαού ούτε μπορεί να της υποδείξει σε τι συνίσταται η αμαρτία. Η Εκκλησία δεν νομοθετεί και δεν φέρει ευθύνη για τους νόμους. Αν σιωπήσει, όμως, φέρει βαρύτατη ευθύνη και αυτοκαταργείται.

3. Από το 2015 το σύμφωνο συμβίωσης παρέχει σε ζευγάρια του ιδίου φύλου όλα τα δικαιώματα και τις δυνατότητες του γάμου με κύρια εξαίρεση τη δυνατότητα απόκτησης παιδιών με υιοθεσία ή παρένθετη κύηση. Το σύνθημα της «ισότητας στον γάμο» αποβλέπει σε ένα στόχο, στην απόκτηση παιδιών από «ομόφυλα ζευγάρια».

4. Ανακοινώθηκε ότι θα επιτρέπεται ο «ομόφυλος γάμος» και η «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας και (με διάφορες διόδους) μέσω παρένθετης κύησης. Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και οι συνευδοκούντες σε αυτό προωθούν την κατάργηση της πατρότητας και της μητρότητας και τη μετατροπή τους σε ουδέτερη γονεϊκότητα, την εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων μέσα στην οικογένεια και θέτουν πάνω από τα συμφέροντα των μελλοντικών παιδιών τις σεξουαλικές επιλογές των ομοφυλόφιλων ενηλίκων. Με βάση το νομοσχέδιο, ομοφυλόφιλοι μονογονείς θα μπορούν να επιβάλουν στο παιδί τους τον σύντροφό τους ως «πατέρα 2» ή ως «μητέρα 2».

5. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καταδικάζει μελλοντικά παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων. Η μονογονεϊκή οικογένεια είναι διαφορετική περίπτωση. Προκαλεί στέρηση του ενός γονέα, αλλά όχι σύγχυση των ρόλων των γονέων. Αντίθετα, η ομοφυλοφιλική συμβίωση προξενεί και τα δύο. Επιπλέον, τα παιδιά αυτά συχνά δεν θα έχουν δυνατότητα γνωριμίας με τον άλλο βιολογικό γονέα τους. Δεν θα έχουν επίσης το προσωπικό βίωμα της παρουσίας του άλλου φύλου (αντίθετου των «ομόφυλων γονέων» τους) μέσα σε μία ετερόφυλη σχέση. Τα παιδιά με πατέρες 1 και 2 ή με μητέρες 1 και 2 (ή και παραπάνω) θα είναι τα θύματα ενός αφύσικου μηχανισμού τεκνοθεσιών.

6. Δημοσιοποιήθηκε ότι: α) θα επιτρέπεται στα «ομόφυλα ζευγάρια» η από κοινού υιοθεσία και η υιοθεσία από τον «ομόφυλο σύζυγο» του γονέα (θα ισχύσει και για τα σημερινά παιδιά από παρένθετη κύηση), β) δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η παρένθετη κύηση υπέρ «ομόφυλου ζευγαριού», αλλά αυτή θα αναγνωρίζεται, αν έγινε νόμιμα σε άλλο κράτος. Οι ρυθμίσεις αυτές θα αποτελέσουν κίνητρα για την εκμετάλλευση ευάλωτων γυναικών.

Εάν τα προαναφερθέντα ισχύσουν, πρόκειται για ένα ναρκοθετημένο νομοσχέδιο με αντιφάσεις και τρόπους παράκαμψης των απαγορεύσεών του (μέσω κυήσεων στο εξωτερικό) και είναι πιθανή η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λόγω διακρίσεων, οπότε η χώρα θα αναγκασθεί να νομοθετήσει και στο έδαφός της την παρένθετη κύηση.

7. Το νομοσχέδιο καταργεί όχι μόνο κανόνες βιοηθικής, χριστιανικές αξίες και την ελληνική οικογενειακή παράδοση, αλλά ανατρέπει τα δικαιώματα μελλοντικών παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας –και αυτό αφορά τον καθένα, έστω και αν δεν αποδέχεται τη χριστιανική ηθική. Το ερώτημα που αιωρείται αναπάντητο είναι τελικά: Ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος αυτής της απόφασης που αλλάζει συνολικά και άρδην τον θεσμό του γάμου και την ιδιότητα του γονέα και γιατί προωθείται με τόση επιμονή;

8. Η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνωρίζει μόνο το Ιερό Μυστήριο του χριστιανικού γάμου και απορρίπτει τον πολιτικό γάμο ασχέτως φύλου. Εν προκειμένω τάσσεται κατά του πολιτικού γάμου «ομόφυλων ζευγαριών» για τον πρόσθετο λόγο ότι αυτός οδηγεί αναπόδραστα σε «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας ή παρένθετης κύησης. Η νομοθέτηση αυτή συγκρούεται τόσο με τη χριστιανική ανθρωπολογία, όσο και με το καθήκον της κοινωνίας να εξασφαλίζει στα παιδιά ευημερία και σωστή ανατροφή, αλλά και με το δικαίωμα των παιδιών να έχουν πατρική και μητρική παρουσία και φροντίδα. Για όλους τους προηγούμενους λόγους και με αίσθημα ποιμαντικής ευθύνης και αγάπης, η Αγία Εκκλησία μας είναι κάθετα αντίθετη προς το προωθούμενο νομοσχέδιο.

9. Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε: α) τη σύνταξη σχετικής επιστολής με τις θέσεις της προς τα αξιότιμα μέλη της Βουλής των Ελλήνων, β) την ανακοίνωση των θέσεών της στους Ιερούς Ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024 και τη διάθεση σχετικού φυλλαδίου «Προς τον Λαό» μέσω των Ιερών Ναών και της ιστοσελίδας της, γ) την παροχή εξουσιοδότησης προς κάθε Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη να προχωρήσει, εντός της επαρχίας του και κατά την έμφρονα ποιμαντική κρίση του, σε πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης ως προς την επικείμενη νομοθέτηση και τον θεσμό της οικογένειας.

Ιερώνυμος: Νέα πραγματικότητα που αλλοιώνει την κοινωνική συνοχή της πατρίδας μας

Σημειώνεται, ότι κατά την έναρξη της συνεδρίασης, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στη σύντομη προσφώνησή του, αναφέρθηκε στον λόγο της απόφασής του να συγκαλέσει το Σώμα της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος σε έκτακτη Συνεδρία και σχολιάζοντας τον προς κατάθεση νόμο, τόνισε ότι «πρόκειται για μια νέα πραγματικότητα, που στόχο έχει μόνο να αλλοιώσει την κοινωνική συνοχή της πατρίδος μας, αλλά και να εισαγάγει ‘’νέες μορφές οικογένειας’’, καθώς και να κανονικοποιήσει τη σχέση μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου. Παράλληλα δημιουργούνται πολλές προκλήσεις του ιερού και ‘’μεγάλου’’ μυστηρίου του γάμου, θίγονται τα παραδοσιακά πρότυπα του πατέρα και της μητέρας, ενώ επιχειρείται αλλαγή στις διατάξεις του οικογενειακού δικαίου, με κεντρική βεβαίως αυτήν του θεσμού της οικογενείας».

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, ως Αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας, αντιφώνησε εκ μέρους των Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών. Κατόπιν, σύμφωνα με την Ημερήσια Διάταξη, ανέγνωσε την Εισήγησή του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, με θέμα: «Εκκλησία και “θέσπιση γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου”». Στην Εισήγηση αναπτύχθηκαν οι ακόλουθες υποενότητες: Η σημερινή πραγματικότητα, ελληνική επικαιρότητα, δικαίωμα και υποχρέωση της Ιεράς Συνόδου, βιολογικό υπόβαθρο του φύλου, τι είναι ο Γάμος – Αγιασμός του φύλου, εκτροπές από τη φυσιολογία, η αξία του ανθρώπου, συνέπειες του προτεινόμενου νόμου, νομική διάσταση, γενικές σκέψεις – συνοπτικά σχόλια, σχόλιο στους χειρισμούς της Κυβέρνησης, καταληκτικές σκέψεις.

Το παρασκήνιο της «έκρηξης»

Το ραντεβού Μητσοτάκη - Ιερώνυμου στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών στις 8 Ιανουαρίου, κρατήθηκε κρυφό για δέκα ολόκληρες ημέρες. Μια πληροφορία όμως, που μεταδόθηκε από δελτία ειδήσεων και αποκάλυψε το τετ-α-τετ, θεωρήθηκε αρχικά… αθέτηση «συμφωνίας κυρίων» από εκκλησιαστικούς κύκλους, στη συνέχεια προκάλεσε πολλά νεύρα σε όσους κάλυπταν και διέψευδαν μέχρι τελευταία στιγμή τη συνάντηση. Αποτέλεσμα ήταν να βγει μέσα σε λίγα λεπτά ανακοίνωση για την Έκτακτη Συνεδρίαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας.

Στο υπουργικό, -πιθανότατα αύριο Τετάρτη- θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια, ενώ καθόλου τυχαία δεν ήταν η ξαφνική παρέμβαση Ιερώνυμου, ενώπιον δεκάδων τηλεοπτικών συνεργείων, ο οποίος έφτασε μέχρι το σημείο να ρίξει στο τραπέζι ακόμη και την ιδέα ενός δημοψηφίσματος…

Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece, στο προ ημερών ραντεβού με τον Πρωθυπουργό, ο Αρχιεπίσκοπος επανέλαβε την πάγια θέση της Εκκλησίας και την αντίθεση των ιεραρχών, τον ενημέρωσε πως θα συγκαλέσει την Ιεραρχία, αλλά δεν είπε τίποτα για δημοψήφισμα. Δεν είναι λίγα άλλωστε τα κυβερνητικά στελέχη τα οποία ερμηνεύουν το σχόλιο του Αρχιεπισκόπου, ως μία δήλωση «μεσοβέζικη», αντίδραση στις πιέσεις πολλών Ιεραρχών οι οποίοι βρίσκονται στα «κάγκελα» για το νομοσχέδιο.

Ο «κόκκινος συναγερμός» στο Μαξίμου

Πάντως η πρόταση Ιερώνυμου για δημοψήφισμα, δεν πέρασε απαρατήρητη, καθώς στο Μαξίμου ήχησε «κόκκινος συναγερμός» το πρωί της Παρασκευής και οργανώθηκε άμεση παρέμβαση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου σε ραδιοσταθμό. Το μήνυμα ήταν σαφές, δημοψήφισμα δεν πρόκειται να υπάρξει, οι πολίτες επέλεξαν στις εκλογές την Κυβέρνηση η οποία είχε το συγκεκριμένο ζήτημα στο πρόγραμμά της, ένα πρόγραμμα το οποίο εγκρίθηκε με μεγάλη πλειοψηφία.

Απαρατήρητη δεν πέρασε όμως και η δήλωση Ιερώνυμου πως η Εκκλησία «δεν θα πάρει τα όπλα, αλλά έχει καθήκον να ενημερώσει τον κόσμο», και ερμηνεύεται ως μια συγκρατημένη στάση του Αρχιεπισκόπου.