ΕΛΛΑΔΑ

Πρώην πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για Τέμπη: «Καθοριστικός ο ανθρώπινος παράγοντας»

Πρώην πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για Τέμπη: «Καθοριστικός ο ανθρώπινος παράγοντας»
Το σημείο της σύγκρουσης στα Τέμπη ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI

Την καθοριστική σημασία του ανθρώπινου παράγοντα για τη λειτουργία του σιδηρόδρομου επεσήμανε στην κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος.

«Και τα συστήματα να έχεις, εάν αυτά αστοχήσουν, πρέπει να έχεις τον άνθρωπο», είπε χαρακτηριστικά σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο τι «έλειπε» στα Τέμπη, ανέφερε πως άλλαξε η λειτουργία του Κέντρου Παρακολούθησης Κυκλοφορίας.

Παράλληλα, ερωτώμενος εάν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, έθεσε τον προβληματισμό «για το ποιος θα έκανε τη χάραξη του δρομολογίου, πάνω σε αυτό το σύστημα που θα υπήρχε.. Εάν ήταν ο ίδιος ο σταθμάρχης, δεν θα είχε αποφευχθεί.. (Για κάθε σύστημα) πρέπει να έχεις πάντα και ανθρώπους καλά εκπαιδευμένους για να σου κάνουν τη δουλειά».

«Δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε τον άνθρωπο από ένα τέτοιο σύστημα γιατί ο άνθρωπος είναι αυτός τελικά, είτε είναι ρυθμιστής, είτε σταθμάρχης, είτε μηχανοδηγός, είτε είναι προϊστάμενος αμαξοστοιχίας. Πρέπει να έχει την κατάλληλη εκπαίδευση να χρησιμοποιεί και να κατανοεί τα συστήματα» εξήγησε.

Επεσήμανε, μεταξύ άλλων, την σημασία τήρησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, τον οποίο χαρακτήρισε «σχεδόν στρατιωτικό έγγραφο, που επιβάλλει απόλυτη πειθαρχία».

Μιλώντας, για την επικοινωνία μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών την ημέρα του δυστυχήματος, όπως αυτή είδε το φως της δημοσιότητας, είπε ότι «δεν χρησιμοποιήθηκε σιδηροδρομική γλώσσα. Ήταν σαν καφενείο. Σαν να συζητούσαν».

Καταλήγοντας, αναφερόμενος στην κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όταν την ανέλαβε το 2010, τόνισε ότι ήταν χρεοκοπημένη και υπήρχε η απαίτηση να κλείσει. Τα έσοδά της ήταν ετησίως 110 εκ. ευρώ, τα έξοδα 350 εκατομμύρια ευρώ και «έμπαινε μέσα» 240 εκ. ευρώ. Την ίδια ώρα, το 2010 η εταιρεία είχε 1.700 εργαζόμενους, και έως το 2011 είχαν πέσει στους 850 λόγω μετατάξεων, χωρίς ωστόσο να επηρεαστεί η ασφάλεια, καθώς είχαν περικοπεί σχεδόν τα μισά δρομολόγια. Ειδικά για τους μηχανοδηγούς, είπε ότι «είχαμε 570 και μετατάξαμε μόνο 120, ως επί το πλείστον μεγάλης ηλικίας ή με θέματα με υγείας. Είχαμε υπεραρκετούς», σημείωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος