ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΒΟΥΡΛΙΩΤΗ ΕΛΛΑΔΑ

Τα πολλά πρόσωπα των απατεώνων: Οι επτά τεχνικές εξαπάτησης των πολιτών

Τα πολλά πρόσωπα των απατεώνων: Οι επτά τεχνικές εξαπάτησης των πολιτών
Pixabay (Φωτογραφία αρχείου)

Επτά πρακτικές εξαπάτησης των πολιτών από δράστες που προσποιούνται, είτε τον «λογιστή», είτε τον «εκπρόσωπο δημοσίου φορέα», είτε τον «τεχνικό» και έχουν ως αποτέλεσμα την οικονομική ζημία τους κατέγραψε η Α’ Μονάδα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Για το λόγο αυτό ο επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος , επί τιμή αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, εφιστά την προσοχή των πολιτών, ενόψει μάλιστα και των εορτών των Χριστουγέννων, προειδοποιώντας για τις πρακτικές εξαπάτησής τους, που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο έτος στη χώρα μας.

Ειδικότερα, κατόπιν συντονισμένων ερευνών που διεξήγαγε η Α’ Μονάδα της Αρχής, ως απόρροια επεξεργασίας αναφορών υπόπτων συναλλαγών, αποσαφηνίστηκαν και καταγράφηκαν οι πρακτικές που ακολουθούν οι δράστες προκειμένου να πείσουν τα θύματά τους και να αποκομίσουν από αυτά παράνομο περιουσιακό όφελος.

Όπως διαπιστώθηκε, αυτές οι πρακτικές παράστασης ψευδών γεγονότων ως αληθινών στα θύματα, διαφοροποιούνται, κυρίως, ανάλογα με τη συγκυρία (π.χ. περίοδος έκδοσης επιδόματος θέρμανσης, market pass, έκδοση οφειλών/προσδιορισμός φόρου από Δημόσια Αρχή, αύξηση των τιμών των κρυπτονομισμάτων κτλ.) και την εκάστοτε χρησιμοποιούμενη τεχνολογία (π.χ. χρήση e-mail, τηλεφωνικής επικοινωνίας κλπ).

Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι προκειμένου να ολοκληρωθεί η απάτη και να μεταφερθούν τα χρηματικά ποσά σε λογαριασμούς που ελέγχουν οι δράστες απαιτούνται αποκλειστικές ενέργειες του θύματος.

Βάσει των ερευνών πρόεκυψε ότι οι δράστες χρησιμοποιούν τις εξής πρακτικές:

Περίπτωση 1η «Λογιστής»

Ο δράστης προσποιείται ότι καλεί από το λογιστικό γραφείο, με το οποίο συνεργάζεται το θύμα, με πρόσχημα αφενός την ενημέρωση, αφετέρουτην παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών επιδομάτων ή οφειλόμενων ποσών, που υποτίθεται ότι δικαιούται το θύμα. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα επιδόματα «Market Pass», θέρμανσης, ηλεκτρικού ρεύματος καθώς και οι γεωργικές επιδοτήσεις. Στη συνέχεια οδράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό για να προβείστις εν λόγω διευθετήσεις και να ολοκληρωθεί η καταβολή των επιδομάτων/επιδοτήσεων.

Περίπτωση 2η «Τεχνικός Microsoft»

Ο δράστης προσποιείται τον τεχνικό της εταιρείας Microsoft, μεπρόσχημα την επίλυση προβλήματος παραβίασης της ασφάλειας του ηλεκτρονικού υπολογιστή του θύματος. Με αυτόν τον τρόπο, το θύμα πείθεται να παραχωρήσει στον δράστη απομακρυσμένη πρόσβαση στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα στοιχεία πρόσβασης του στην εφαρμογή ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) καινα ακολουθήσει η υφαρπαγή χρηματικών ποσών.

Περίπτωση 3η «Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα»

Ο δράστης προσποιείται τον εκπρόσωπο δημόσιου φορέα, επίπαραδείγματι Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., Ε.Φ.Κ.Α., Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Μεταφορών, Περιφέρειες, Δήμοι, ΜΕΡ. ΥΠ. (Μεραρχία Υποστήριξης) Στρατού, με πρόφαση την ενημέρωση και παροχή βοήθειας επί τηςδιαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών οφειλόμενων ποσών. Στησυνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό γιανα προβεί στις εν λόγω διευθετήσεις.

Περίπτωση 4η «Απατηλές Ηλεκτρονικές Αγγελίες»

Ο δράστης αναρτά απατηλή αγγελία σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών ήστα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την οποία το θύμα εκδηλώνει τηλεφωνικά ενδιαφέρον. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ιστοσελίδες«www.car.gr» και «Marketplace» της εφαρμογής «Facebook». Ενσυνεχεία, ο δράστης με διάφορες προφάσεις, όπως το αυξημένο ενδιαφέρον για το προς πώληση αγαθό ή την ορθή λογιστική τακτοποίηση της συναλλαγής, πείθει και καθοδηγεί το θύμα να προβεί στη μεταφορά μέρους ή ολόκληρου του αντίτιμου της πώλησης, χωρίςνα υπάρχει προηγουμένως οποιαδήποτε εξασφάλιση. Παραλλαγή της προαναφερόμενης μεθόδου, είναι αυτή κατά την οποίαο δράστης εκδηλώνει ο ίδιος ενδιαφέρον σε αγγελία του θύματος, οπότε κατά τη διαδικασία της πληρωμής καταφέρνει, με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών, να του αποσπάσει χρηματικό ποσό.

Περίπτωση 5η «Εκπρόσωπος εταιρίας κρυπτονομισμάτων»

Ο δράστης προσποιείται τον υπάλληλο εταιρείας επενδύσεωνκρυπτονομισμάτων, με πρόσχημα είτε την καταβολή της απόδοσηςυποτιθέμενης προγενέστερης επένδυσης του παθόντος, είτε τηντοποθέτηση κεφαλαίων σε νέα επένδυση. Λόγω της ταχύτατης ανάπτυξηςτου συγκεκριμένου είδους επενδύσεων, τα θύματα δελεάζονται καιπροβαίνουν στη μεταφορά χρημάτων, χωρίς να έχουν εξετάσειπροηγουμένως την ταυτότητα του συνομιλητή τους.

Περίπτωση 6η «Αποστολή απατηλού υπερσυνδέσμου (Hyperlink)»

Σε αυτή την περίπτωση το θύμα λαμβάνει είτε μέσω του e-mail του,είτε στην τηλεφωνική ηλεκτρονική εφαρμογή «Viber», απατηλό μήνυμα με πρόσχημα υποτιθέμενη παραβίαση ασφαλείας του τραπεζικού του λογαριασμού. Συνήθως στο κείμενο του μηνύματοςυπάρχει απατηλός υπερσύνδεσμος, ο οποίος οδηγεί σε σελίδα η οποία προσομοιάζει με εκείνη της τράπεζας, με την οποίασυνεργάζεται το θύμα. Ως αποτέλεσμα, το θύμα καταχωρεί τα στοιχεία πρόσβασής του, επιτρέποντας στον δράστη την πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό.

Περίπτωση 7η «Πελάτης»

Η περίπτωση αυτή αφορά απάτη εις βάρος είτε νομικώνπροσώπων, είτε φυσικών προσώπων στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Ο δράστης παρουσιάζεται ως υπάρχων ή νέος πελάτης, με πρόσχημα τη διευθέτηση εκκρεμούσας συναλλαγής ή νέα συναλλαγή.

Εν συνεχεία, με απατηλή καθοδήγηση καταφέρνει να αποσπάσει χρηματικό ποσόαπό εταιρικούς/επαγγελματικούς λογαριασμούς.

Σε ορισμένες περιπτώσεις έχει διαπιστωθεί ο δράστης να χρησιμοποιεί ελαφρά παραλλαγμένη διεύθυνση ηλεκτρονικούταχυδρομείου υπάρχοντος πελάτη της εταιρίας προκειμένου να ξεκινήσει επικοινωνία και να παραπλανήσει την εταιρία.

Μεταφορά Χρηματικών Ποσών

Στο σύνολο των παραπάνω περιπτώσεων απάτης, μετά την παράσταση των ψευδώνγεγονότων ως αληθινών, η μεταφορά των χρηματικών ποσών, που συνιστούν το προϊόν του εγκλήματος, πραγματοποιείται από τους δράστες με έναν από τουςπαρακάτω τρόπους:

Α) Το θύμα με την απατηλή καθοδήγηση του δράστη πραγματοποιεί σταδιακά ο ίδιος τη μεταφορά των χρημάτων είτε μέσω ΑΤΜ, είτε με έμβασμα μέσω e-banking(περιπτώσεις: «Λογιστή», «Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα», «Εκπρόσωπος εταιρίαςκρυπτονομισμάτων», «Απατηλές ηλεκτρονικές αγγελίες» και «Πελάτης»).

Β) Το θύμα εκχωρεί στον δράστη απομακρυσμένη πρόσβαση στον ηλεκτρονικό τουυπολογιστή, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα στοιχεία πρόσβασής του στην εφαρμογή ηλεκτρονικής τραπεζικής (περίπτωση «Τεχνικός Microsoft»).

Γ) Το θύμα ακολουθεί απατηλό υπερσύνδεσμο που του έχει αποστείλει ο δράστης, με αποτέλεσμα να του εμφανίζεται εικονική ηλεκτρονική σελίδα που παρομοιάζει εκείνητης τράπεζας. Ως εκ τούτου, ο παθών καταχωρεί και εκχωρεί τα στοιχεία πρόσβασής του (περίπτωση «Αποστολή απατηλού υπερσυνδέσμου») θεωρώντας ότι επικοινωνεί με την πραγματική τράπεζά του.