Αντιτορπιλικό «Βέλος»: Εικόνες από την επιχείρηση ρυμούλκησης
Ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Κυριακής (19/11) στη Θεσσαλονίκη η επιχείρηση ρυμούλκησης του αντιτορπιλικού «Βέλος» που υπέστη ρήγμα στην πρήμνη από την θαλασσοταραχή.
Το ιστορικό αντιτορπιλικό, ρυμουλκήθηκε στον προβλήτα 2 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, εκεί όπου δένουν τα κρουαζιερόπλοια.
Στο σημείο αυτό σύμφωνα με την τοπική ιστοσελίδα voria.gr θα γίνει η καταγραφή των ζημιιών, η πλήρης απάντληση των υδάτων που εισέρρευσαν και να γίνουν εργασίες αποκατάστασης σε ένα προστατευόμενο από τους ανέμους σημείο.
Νωρίτερα την Κυριακή γερανός και δύτης βρίσκονταν στο σημείο όπου ήταν αγκυροβολημένο το αντιτορπιλικό, στο ύψος του Μεγάρου Μουσικής, προκειμένου να τοποθετήσουν τις προστατευτικές μπάλες ανάμεσα στο ντεκ και στο πλοίο, οι οποίες είχαν απομακρυνθεί λόγω των ισχυρών ανέμων.
Με την βοήθεια του γερανού τοποθετήθηκε και σκάλα προκειμένου το πλήρωμα του πλοίου να μπορέσει να κατέβει από αυτό, σύμφωνα με την τοπική ιιστοσελίδα thestival.gr.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από την ΕΡΤ, στην επιχείρηση ρυμούλκησης συνέδραμαν δύο ρυμουλκά σκάφη.
Στην πρύμνη του αντιτορπιλικού, που είναι πλωτό μουσείο έχει σημειωθεί ρήγμα και σήμερα γινονταν από το πρωί προσπάθειες από τους αρμόδιους μηχανικούς να αποκαταστήσουν ό,τι μπορούν, καταγράφοντας το μέγεθος των φθορών που έχει υποστεί το ιστορικό πλοίο, που αποτελεί ένα πλωτό μουσείο.
Το ρυμουλκό πλοίο «Dionysos Z» σύμφωνα με το voria.gr προσπάθησε να πετύχει την ανύψωση του. Στην προσπάθεια συμμετείχε και ένας δύτης, ο οποίος τοποθέτησε τον γερανό στο πολεμικό πλοίο προκειμένου να γίνει η ανύψωση.
Ο γερανός επανατοποθέτησε τις προστατευτικές μπάλες ανάμεσα από το πλοίο και το ντεκ της παραλίας, προκειμένου να μη συνεχιστούν τα χτυπήματα του αγκυροβολημένου πλοίου σε αυτό.
Παράλληλα, ο γερανός αφαίρεσε κομμάτι της πρύμνης του πλοίου που εφθάρη και αποκολλήθηκε από το χτύπημα του Σαββάτου (19/11) επάνω στο τσιμεντένιο κρηπίδωμα αλλά και στο ξύλινο ντεκ της Νέας Παραλίας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα τεράστιο ρήγμα.
Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη ρωγμή στην πρύμνη του Βέλους είχε προκληθεί και τον περασμένο Μάρτιο, και πάλι σε θαλασσοταραχή, ενώ είχαν προκληθεί και τότε ζημίες στο ξύλινο ντεκ.
Σήμερα οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή είναι σαφώς βελτιωμένες και οι άνεμοι αν και παραμένουν ισχυροί, έχουν εξασθενήσει σε σχέση με χθες, που έφτασαν ακόμη και τα 10 μποφόρ.
Ο Ευάγγελος Αποστολάκης, με δήλωσή του ζητεί να διερευνηθούν τα αίτια του γεγονότος. Ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι «είναι επιτακτική η ανάγκη να μεταφερθεί το Βέλος στο πλησιέστερο λιμάνι προκειμένου να προστατευθεί, αλλά και να γίνουν άμεσα οι απαιτούμενες εργασίες για να αποκατασταθούν οι βλάβες που έχουν προκληθεί». Επιπλέον, σημειώνει ότι «είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διαφυλάξει το ιστορικό αυτό πλοίο, σύμβολο του αγώνα ενάντια στη δικτατορία και να μεριμνήσει για τη μεταφορά του στη θέση που ανήκει, δηλαδή στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης».
Το ιστορικό πλοίο
Το «Βέλος» που ναυπηγήθηκε στην Βοστώνη των ΗΠΑ και έλαβε την ονομασία USS «CHARRETTE» DD 581, καθελκύστηκε στις 3 Ιουνίου του 1942 και υπηρέτησε επί 32 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό της της Ελλάδας σε αποστολές και ασκήσεις. Είναι ένα πλοίο με πλούσια ιστορία αφού πέρα από την υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας είναι και βετεράνος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου καθώς αποτέλεσε μάχιμο πλοίο που πολέμησε στις ναυτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Σε αυτές τις επιχειρήσεις του Αμερικάνικου Ναυτικού κατά των Ιαπώνων στα νερά του Ειρηνικού Ωκεανού το, τότε, USS «CHARRETTE» DD 581 έδρασε ως πλοίο υποστηρίξεως αεροπλανοφόρων, πλοίο ανθυποβρυχιακής και αντιαεροπορικής προστασίας νηοπομπών ενώ βύθισε ένα ιαπωνικό υποβρύχιο όπως και έτερο πλοίο των Ιαπώνων.
Του απονεμήθηκαν δεκατρείς σταυροί μάχης όπως και άλλα παράσημα στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1958 το πλοίο παραχωρήθηκε στο τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό αφού εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία Long Beach της Καλιφόρνιας μαζί με τρία ίδιου τύπου, μια παραχώρηση που είχε γίνει στο πλαίσιο αμοιβαίας βοήθειας ΗΠΑ - Ελλάδας.
Το πλοίο που χτίστηκε από 3.050 τόνους ατσάλι πέρα από τον μακρινό Ειρηνικό Ωκεανό αποτέλεσα ένα σημαντικό πλοίο για το ΠΝ στο σκληρό ελληνικό Αιγαίο.
Παροπλίσθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1991 ενώ ήταν το 1994 όταν χαρακτηρίστηκε ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (Μ.Α.Α). Σήμερα υπάρχουν μόλις τέσσερα πλοία του τύπου από τα 175 του τύπου που είχαν ναυπηγηθεί σε όλο τον κόσμο.
Το αντιτορπιλικό «Βέλος» είχε δέσει στο ανατολικό τμήμα της παραλίας της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριου του 2019 και η υποδοχή των πολιτών είχε επίσημα ξεκινήσει Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου ενώ μέχρι σήμερα ο αριθμός των επισκεπτών που δέχτηκε στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τους 250.000.