Κυριάκος Μαμιδάκης: Πώς ήρθε το τέλος
Με μια σφαίρα στον αριστερό κρόταφο έδωσε τέλος στη ζωή του ο συνιδρυτής και ιδιοκτήτης της Jet Oil Κυριάκος Μαμιδάκης, το μεσημέρι της Κυριακής 2 Ιουλίου και η είδηση της αυτοκτονίας του συγκλόνισε τον επιχειρηματικό κόσμο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο 84χρονος επιχειρηματίας φέρεται να ήταν αποφασισμένος, καθώς καθισμένος στην καρέκλα του γραφείου του, πάτησε μία φορά τη σκανδάλη του περίστροφου που κατείχε νόμιμα, για να δει αν λειτουργεί -εξ αυτού του λόγου και η σφαίρα που βρέθηκε στον τοίχο- και αμέσως μετά έστρεψε την κάννη στο κεφάλι του.
Μπροστά του, πάνω στο γραφείο του, βρέθηκε ένα στυλό και ένα λευκό χαρτί, στο οποίο όμως δεν είχε γράψει ούτε μια λέξη. Τον 84χρονο επιχειρηματία βρήκε ο Φιλιππινέζος οικιακός βοηθός του, ο οποίος έσπευσε στο δωμάτιο μόλις άκουσε τους δύο πυροβολισμούς και αμέσως ειδοποίησε τον γαμπρό του επιχειρηματία, ο οποίος βρισκόταν στον κάτω όροφο του σπιτιού.
Οι αστυνομικοί που έφτασαν στο σπίτι του Κυριάκου Μαμιδάκη, στο Διόνυσο πήραν καταθέσεις από όλους όσοι ήταν εκεί την επίμαχη ώρα. Το πόρισμα της ιατροδικαστικής εξέτασης, ωστόσο, ήταν ξεκάθαρο, καθώς αποκλείεται το ενδεχόμενο της εγκληματικής ενέργειας και επιβεβαιώνεται η εκδοχή της αυτοκτονίας. Το τελευταίο πρόσωπο με το οποίο μίλησε τηλεφωνικά λίγο πριν από το τέλος, ήταν ο αδελφός του.
Η εταιρεία Mamidoil Jetoil, συμφερόντων της οικογένειας Μαμιδάκη, είχε καταθέσει στις 9 Ιουνίου αίτηση για την υπαγωγή της στην προπτωχευτική διαδικασία του άρθρου 99 στο Πρωτοδικείο Αθηνών, η συζήτηση της οποίας ορίστηκε να πραγματοποιηθεί την 1η Νοεμβρίου το 2016. Πριν από δύο ημέρες η Mamidoil Jetoil κατέθεσε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές.
Ωστόσο, στην αγορά πετρελαιοειδών τα προβλήματα της Μαμιδάκης ήταν γνωστά εδώ και δυο χρόνια και μάλιστα εδώ και έναν χρόνο μεγάλες εταιρείες είχαν περιορίσει τις συναλλαγές τους με την εν λόγω εταιρεία.
Ο επιχειρηματίας γεννήθηκε πριν από 84 χρόνια σ' ένα χωριό της Κρήτης που δεν μετρά περισσότερους από δέκα κατοίκους, την Ανώσκελη. Ξεκίνησε το φλερτ με το εμπόριο πουλώντας ροδέλαιο και σκαρφάλωσε απότομα στην κορυφή ιδρύοντας, μετά την Κατοχή, την εταιρία που αποτέλεσε την αρχή του ομίλου Mamidoil-Jetoil.
Η ευφυΐα του, οι καλές σχέσεις με τη Ρωσία και η διορατικότητά του, τον βοήθησαν να γιγαντωθεί όπως και οι δραστηριότητές του στο εξωτερικό -κυρίως στη Μέση Ανατολή. Στο εσωτερικό, η εταιρία έφτασε να αποτελεί τρίτη δύναμη και να μετρά περίπου 600 πρατήρια. Σταδιακά, η οικογένεια Μαμιδάκη άρχισε να δραστηριοποιείται, με επιτυχία μάλιστα, και στα πολυτελή ξενοδοχεία, τη ναυτιλία, τους πολυχώρους, την εμπορία αυτοκινήτων, την παραγωγή και τυποποίηση κρασιού και ελαιολάδου.
Ο Κυριάκος Μαμιδάκης είχε πάντα συμπαίκτες τα αδέλφια του στην πλούσια αυτή επιχειρηματική δράση -με τον ίδιο και τον Νίκο επικεφαλής. Μαζί με αυτόν προσπαθούσε μέχρι την τελευταία στιγμή να σώσει την εταιρεία του, ωστόσο, τα συσσωρευμένα προβλήματα φαίνεται πως δεν μπόρεσαν να ξεπεραστούν.
Ποιος ήταν ο Κυριάκος Μαμιδάκης
Γεννήθηκε στο χωριό Ανώσκελη της επαρχίας Κισσάμου του νομού Χανίων Κρήτης το 1932, από τους Αλέξανδρο και Ειρήνη Μαμιδάκη.
Τελείωσε την Εμπορική Σχολή το 1951 και παρακολούθησε δι’ αλληλογραφίας και ολοκλήρωσε τον κύκλο σπουδών του Κολλεγιακού School of Career του LSE. Ξεκίνησε να εργάζεται το 1952 δίπλα στον θείο του Γ. Ι. Μαμιδάκη στην Εμπορία Πετρελαιοειδών.
Το Νοέμβριο του 1968 μαζί με τα αδέρφια του Γιώργο και Νίκο προχώρησαν σε δικές τους δραστηριότητες ιδρύοντας τη JETOIL
Τα προβλήματα της Mamidoil Jetoil
Πριν από τον θάνατο Μαμιδάκη η Jet Oil είχε καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99. Η εταιρεία Jet Oil του ομίλου Μαμιδάκη είχε καταθέσει αίτηση προστασίας από τους πιστωτές, βάσει του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα.
Αναφερόμενη στους λόγους που την οδήγησαν στην κατάθεση της αίτησης, η εταιρεία τόνισε την ανάγκη προστασίας από τους πιστωτές της προκειμένου να υλοποιήσει σχέδιο εξυγίανσης.
Αποδίδει τα προβλήματα και τη συσσώρευση συνολικών υποχρεώσεων ύψους 314,5 εκατ. ευρώ προς πιστωτές στην ύφεση της ελληνικής οικονομίας αλλά και στην επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας διεθνώς, που επηρέασε τη ζήτηση στον κλάδο πετρελαιοειδών, καθώς και στη δυστοκία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητές της κυρίως μέσω της παροχής εγγυήσεων για την πραγματοποίηση εισαγωγών.
Από τις συνολικές υποχρεώσεις της Jetοil ύψους 314,5 εκατ. ευρώ, τα 184 εκατ. είναι προς τις τράπεζες, 87 εκατ. προς προμηθευτές, 2,5 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό Δημόσιο, 650.000 ευρώ προς ασφαλιστικά ταμεία, 920.000 ευρώ προς τους εργαζομένους, κ.ά.
Τα προβλήματά της ήταν γνωστά στην αγορά εδώ και πολύ καιρό και αποδίδονται τόσο στην ύφεση που έχει αφαιρέσει από την αγορά το 30% του τζίρου της, όσο και σε λανθασμένες διαχρονικά εμπορικές επιλογές της διοίκησης της εταιρείας, οι οποίες βεβαίως μπορεί να μην οδηγούσαν στο ίδιο αποτέλεσμα εάν δεν μεσολαβούσε η κρίση.
Είναι γνωστό για παράδειγμα ότι μεσούσης της κρίσης το 2010, η Jet Oil προχώρησε στην εξαγορά των εταιρειών Dracoil και El Petrol, διευρύνοντας το δίκτυο πρατηρίων της, φορτώθηκε όμως και τα ανοίγματα και τις επισφάλειες των δύο εταιρειών.
Σήμερα η δραστηριότητά της στη λιανική είναι σχεδόν μηδενική, με τα 600 πρατήριά της να έχουν αλλάξει εμπορικό σήμα, ενώ σταδιακά περιορίστηκαν τους τελευταίους μήνες και οι εξαγωγές στις χώρες των Βαλκανίων. Στο διάστημα του τελευταίου έτους μεσολάβησαν προσπάθειες της διοίκησης για αναζήτηση επενδυτή, οι οποίες όμως δεν τελεσφόρησαν. Η αγορά πετρελαιοειδών θεωρούσε εδώ και μήνες την κατάσταση της εταιρείας εξαιρετικά δύσκολη, καθώς οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά δεν άφηναν μεγάλα περιθώρια για βελτίωση.