Το στοίχημα της επίλυσης του κυκλοφοριακού στην Αττική - Ποιοι δρόμοι θα υπογειοποιηθούν
Ανανεώθηκε:
Αλλάζει ο «χάρτης» του οδικού δικτύου στο λεκανοπέδιο Αττικής με τον σχεδιασμό έργων που -ορισμένα έχουν ήδη ξεκινήσει ενώ άλλα αναμένεται να δρομολογηθούν προσεχώς, και αφορούν την υπογειοποίηση δρόμων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται στην πρωτεύουσα, κυρίως σε ώρες αιχμής.
«Επιπλέον, σκοπός είναι η οδική ασφάλεια, η αναβάθμιση των περιοχών αυτών και τέλος, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων», λέει στο CNN Greece o κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και Πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).
Με την υλοποίηση των έργων αυτών, πολλοί δρόμοι σχεδόν θα «εξαφανιστούν» από τον οδικό χάρτη όπως είναι για παράδειγμα, η λεωφόρος Ποσειδώνος που θα υπογειοποιηθεί και θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα. Ομοίως και με την ανάπλαση του Δέλτα Φαλήρου που εκτιμάται πως θα συμβάλλει περαιτέρω στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
«Οι υπογειοποιήσεις δρόμων, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και κατ ‘επέκταση του χρόνου διαδρομής των μετακινούμενων τόσο με το ΙΧ όσο και με τα ΜΜΜ, βελτίωση οδικής ασφάλειας καθώς μειώνονται οι εμπλοκές συγκριτικά με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο πριν την υπογειοποίηση, ενώ υπάρχει και σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος τόσο σε επίπεδο ατμοσφαιρικών ρύπων όσο και θορύβου», λέει o κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου.
«Η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος θα βελτιώσει σημαντικά την κυκλοφορία καθώς θα μειωθεί ο χρόνος διαδρομής από το κέντρο της Αθήνας προς τα νότια προάστια και το αντίστροφο. Αυτό θα συμβεί γιατί το τμήμα υπογειοποίησης θα είναι χωρίς φωτεινούς σηματοδότες. Ας μην ξεχνάμε ότι το τμήμα της λεωφόρου Ποσειδώνος από το Ελληνικό μέχρι και τον Άλιμο είναι ένα από τα πιο σημαντικά τμήματα όσον αφορά την κίνηση», εξηγεί στο CNN Greece o Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, κ. Κίμωνας Λογοθέτης.
Το έργο που αφορά την υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσεδώνος, βρίσκεται σε στρατηγική θέση του λεκανοπεδίου, καθώς θα διευκολύνει την πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας, προς το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και προς τον νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Αντίστοιχο μεγάλο έργο αποτελεί και η σήραγγα της Ηλιουπόλεως με ταχύτερη πρόσβαση προς το Ελληνικό η οποία θα συνδέσει την Περιφερειακή Υμηττού με τη Λ. Βουλιαγμένης με το μήκος της να φτάνει στα τρία περίπου χιλιόμετρα. Θα ξεκινά από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης.
Επίσης, η υπογειοποίηση της οδού «Μελίνας Μερκούρη» στο Ηράκλειο Αττικής, εκτός από το γεγονός ότι θα συμβάλλει στην περαιτέρω οδική ασφάλεια, θα μειώσει και την ταλαιπωρία των οδηγών και των πεζών.
Διαβάστε τη συνέντευξη του Παναγιώτη Παπαντωνίου, Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και Προέδρου Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) στο CNN Greece.
Πώς θα συμβάλλει στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, οδών του Ηρακλείου Αττικής αλλά και η υπόγεια σήραγγα Ηλιούπολης;
Οι υπογειοποιήσεις δρόμων, αν και υψηλού συνήθως κόστους έργα υποδομής, αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών και όχι μόνο συνθηκών, στις περιοχές που πραγματοποιούνται.
Πιο συγκεκριμένα οι συνέπειες στους οδικούς άξονες αλλά και στο ευρύτερο δίκτυο της περιοχής παρέμβασης είναι πολλαπλές και περιλαμβάνουν:
- μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης
- μείωση του χρόνου διαδρομής των μετακινούμενων τόσο με το ΙΧ όσο και με τα ΜΜΜ
- περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας σε περιοχές ιδιαίτερα επιβαρυμένες από μετακινήσεις ΙΧ
- βελτίωση οδικής ασφάλειας καθώς μειώνονται οι εμπλοκές συγκριτικά με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο πριν την υπογειοποίηση
- σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος τόσο σε επίπεδο ατμοσφαιρικών ρύπων όσο και θορύβου
Επομένως οι υπογειοποίησεις μπορούν να αλλάξουν σημαντικά τα χαρακτηριστικά σε μια περιοχή προς όφελος της κυκλοφορίας, της ασφάλειας και του περιβάλλοντος, αναβαθμίζοντας συνολικά την ευρύτερη περιοχή και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών.
Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκαν αυτοί οι δρόμοι; Υπάρχουν άλλα σημεία του οδικού δικτύου στο οποίο η πολιτεία πρέπει να παρέμβει με αντίστοιχα έργα;
Η επιλογή για υπογειοποίηση ενός δρόμου είναι μια σύνθετη διαδικασία η οποία λαμβάνει υπόψιν μια σειρά κυκλοφοριακών, τοπογραφικών, γεωλογικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών παραμέτρων οι οποίες πρέπει να εξασφαλίσουν αφενός τη βιωσιμότητα του έργου αφετέρου να αναδείξουν τα οφέλη συγκριτικά με τα κόστη.
Πιο συγκεκριμένα, υπογειοποιήσεις πραγματοποιούνται σε οδικές αρτηρίες με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα ώστε αλλάζοντας τα κυκλοφοριακά δεδομένα και παρέχοντας νέες διαδρομές να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα (λεωφόρος Ποσειδώνος, Ηράκλειο), σε περιοχές με δύσκολη τοπογραφία και έντονα φαινόμενα διαμπερούς κυκλοφορίας (Ηλιούπολη) αλλά και περιοχές με προβλήματα οδικής ασφάλεια και ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την κυκλοφορία.
Σε άλλα σημεία του λεκανοπεδίου της Αττικής που θα μπορούσαν να εξεταστούν πιθανά υπογειοποιήσεις είναι εξαιρετικά σημαντική η οικονομική βιωσιμότητα και πρέπει να λαμβάνει υπόψιν όλες τις κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις του έργου ενώ σημαντική είναι και η γνώμη της τοπικής κοινωνίας η οποία θα επηρεαστεί από ένα τέτοιου μεγέθους έργο.
Είναι αλήθεια ότι με την υπογειοποίηση τμημάτων και τα έργα του ΜΕΤΡΟ θα αλλάξει ο οδικός χάρτης της Αθήνας και θα «εξαφανιστούν» δρόμοι;
Οι υποδομές πράγματι θα δώσουν μια σημαντική ανάσα στην κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο της Αττικής τα επόμενα χρόνια τόσο με τις νέες γραμμές του Μετρό όσο και με τις υπογιοποιήσεις στις οποίες αναφερόμαστε.
Ωστόσο τα εν λόγω έργα θα αλλάξουν/βελτιώσουν τα κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά στις περιοχές που υλοποιούνται αλλά δε θα λύσουν το πρόβλημα της κυκλοφορίας συνολικά στο λεκανοπέδιο της Αττικής αν δεν συνδυάζονται από στρατηγικές και λύσεις διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να δοθεί οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα όλης της πρωτεύουσας;
Αναμφισβήτητα το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα το οποίο οδηγεί σε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών στα μεγάλα αστικά κέντρα τόσο της Αττικής όσο και της Θεσσαλονίκης. Ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής (οι οποίες διευρύνονται συνεχώς) οι κύριοι άλλοι νευραλγικοί οδικοί άξονες παρουσιάζουν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τα οποία αποκτούν τεράστιες διαστάσεις όταν συνδέονται με έκτακτες συνθήκες (οδικό ατύχημα, βλάβη οχήματος, απεργία, πορεία διαμαρτυρίας κτλ.).
Οι βασικοί άξονες δράσεων οι οποίοι θα πρέπει άμεσα να εξεταστούν από τους αρμόδιους φορείς περιλαμβάνουν:
- Συνεχή ενδυνάμωση των μέσων μαζικής μεταφοράς
- Αλλαγές στους χρόνους φωτεινών σηματοδοτών σε κόμβους που εμφανίζονται προβλήματα
- Εντονότερη αστυνόμευση ειδικά σε οδικούς άξονες όπου παράνομα σταθμευμένα οχήματα επηρεάζουν την κυκλοφορία
- αντιμετώπιση ωρών αιχμής με στοχευμένα μέτρα (αύξηση τηλεργασίας, κυλιόμενο ωράριο)
- Διείσδυση εφαρμογών συνεπιβατισμού που θα αυξήσουν τη μέση πληρότητα ανά όχημα
- Δημιουργία Φορέα για τις Μεταφορές στην Αττική ο ρόλος του οποίου θα είναι να συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να καταγράφει και να παρακολουθεί τις κυκλοφοριακές συνθήκες και να θεσμοθετεί τις απαραίτητες παρεμβάσεις.