Χατζητέγας στο CNN Greece: Άνοδος βάσεων στα «ρετιρέ» και χιλιάδες κενές θέσεις στα ΑΕΙ
Άνοδο των βάσεων στις σχολές - «ρετιρέ» και χιλιάδες κενές θέσεις ακόμα και σε κεντρικά πανεπιστήμια της χώρας προβλέπει ο πεπειραμένος εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας με κάνοντας έναν γενικότερο απολογισμό της φετινής διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων με αφορμή των ανακοίνωση των βάσεων την ερχόμενη εβδομάδα.
Ένα ακόμη στοιχείο της φετινής διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων, όπως εκτιμά ο κ. Χατζητέγας, είναι ότι ειδικά φέτος οι επιτυχόντες θα θυσιάσουν μια επιλογή σε σχολή που βρίσκεται μακριά από τον τόπο διαμονής τους, για μια άλλη κοντά στα σπίτια τους λόγω αυξημένου κόστους διαβίωσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Χατζητέγα, άνοδος των βάσεων αναμένεται στις νομικές και τις σχολές ψυχολογίας στα περιζήτητα κεντρικά πολυτεχνεία και σε όλο το φάσμα σχολών οικονομίας και πληροφορικής «γιατί εκεί έχει συγκεντρωθεί ο μεγαλύτερος - περίπου το 37% - των υποψηφίων», όπως αναφέρει μιλώντας στο CNN Greece.
«Οι επιδόσεις των υποψηφίων και η ζήτηση συγκεκριμένων σπουδών σε περιζήτητα τμήματα αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική άνοδο στις σχολές με την αυξημένη ζήτηση του 1ου πεδίου, δηλαδή, νομικές και ψυχολογίας που θα κινηθούν ανοδικά και ίσως να ξεπεράσει σε ορισμένες περιπτώσεις τα 500 μόρια. Ανάλογες αυξήσεις των βάσεων θα έχουμε και στα κεντρικά πολυτεχνεία της τάξης των 250 μορίων και στα τα περιζήτητα τμήματα των οικονομικών σχολών της τάξης των 200-250 μορίων», τονίζει ο κ. Χατζητέγας.
«Πολλές ευκαιρίες καλών σπουδών και πτωτικές τάσεις των βάσεων θα έχουμε σε σχολές - με μοναδική εξαίρεση το 4ο επιστημονικό πεδίο - για όσους κινούνται από 9.000 μέχρι τα 16.000 μόρια. Σε τέτοιες σχολές θα υπάρξει πτώση έως 150 μόρια».
«Πτωτικές τάσεις αναμένονται στο 1ο πεδίο σε σχολές που σχετίζονται με τις φιλολογίες, αρχαιολογία, στο 2ο πεδίο σε σπουδές που σχετίζονται με τα μαθηματικά, τη φυσική, στο 3ο πεδίο οι σπουδές που σχετίζονται με τα γεωπονικά».
«Εκεί που δεν θα έχουμε πτώσεις, αλλά άνοδο σε όλη την κλίμακα λόγω αυξημένου αριθμού υποψηφίων, θα είναι το 4ο επιστημονικό πεδίο, οικονομίας και πληροφορικής. Ωστόσο η άνοδος αυτή δεν θα υπερβαίνει τα 250 μόρια», εξηγεί, επαναλαμβάνοντας ότι φέτος «θα επαναληφθεί το φαινόμενο, το 1/3 των υποψηφίων του γενικού λυκείου ναα βρεθεί εκτός τριτοβάθμιας» εκπαίδευσης.
Χιλιάδες κενές θέσεις στα ΑΕΙ
«Θα παρατηρηθουν για τριτη συνεχόμενη χρονιά κενές θέσεις ακόμα και σε κεντρικά πανεπιστήμια, που θα είναι περισσότερες από κάθε άλλη φορά γιατί είναι το επακόλουθο της ΕΒΕ, η οποία έχει δημιουργήσει μετανάστευση υποψηφίων από το 2ο επιστημονικό πεδίο θετικών σπουδών προς το 4ο επιστημονικό πεδίο, οικονομίας και πληροφορικής», εκτιμά ο εκπαιδευτικός.
«Αυτό είναι ένα πρόβλημα δεδομένου ότι το 2ο επιστημονικό πεδίο των θετικών σπουδών, πολυτεχνικές, τεχνολογικές σπουδές, γεωπονικές, φυσικομαθηματικές, πληροφορικής είναι το μεγαλύτερο αριθμητικά με τις περισσότερες θέσεις εισακτέων και το οποίο αυτή τη στιγμή, έχει το μικρότερο αριθμό υποψηφίων, περίπου το 18% των διαγωνισθέντων στις πανελλαδικές.
«Καταλαβαίνουμε ότι εκεί θα υπάρχουν πάρα πολλές κενές θέσεις, ακόμα και σε κεντρικά πανεπιστήμια στην Αθήνα και την επαρχία. Για παράδειγμα στο Μαθηματικό της Αθήνας θα έχουμε πάρα πολλές κενές θέσεις. Το ίδιο θα συμβεί και σε ορισμένα τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου, των ανθρωπιστικών σπουδων, που το είδαμε και πέρυσι. Στα τμήματα αρχαιολογίας, και φιλολογίας στην Αθήνα για πρώτη φορά είχαμε για πρώτη φορά στα χρονικά, κενές θέσεις. Αυτό το φαινόμενο θα επαναληφθεί και φέτος».
«Τίθεται ένα θέμα ηθικής, και συνέπειας. Είναι δυνατό να υπάρχουν κενές θέσεις στα ελληνικά πανεπιστήμια και από την άλλη πλευρά αυτά τα παιδιά που δεν θα περάσουν θα υποχρεωθούν να αναζητήσουν εντός και εκτός της χώρας άλλες λύσεις τριτοβάθμιας, όπως τα κολλέγια; Θα πρέπει να το δει το υπουργείο Παιδείας γιατί με την ΕΒΕ έτσι όπως υλοποιήθηκε ενώ κατάφερε να αποτρέψει την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο με πολύ μικρές βαθμολογίες, ωστόσο δεν απέτρεψε αδικίες που αφορούν μερικές χιλιάδες υποψηφίους ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν χιλιάδες κενές θέσεις», επισημαίνει.
«Ανοίγει το θέμα του εθνικού απολυτηρίου»
Παράλληλα ο κ. Χατζητέγας εκτιμά ότι ανοίγει και η υπόθεση ενός εθνικού απολυτηρίου γιατί όπως μας λέει «το Λύκειο είναι αποδιοργανώμενο καθώς δεν προσμετράται τίποτα από την βαθμολογική επίδοση των μαθητών κατά συνέπεια δεν υπάρχει κίνητρο μελέτης. Το Λύκειο χρειάζεται να αναδιοργανωθεί, να προσμετράται με ένα τρόπο η επίδοση των μαθητών στη λυκιακή βαθμίδα ως ένα διαβατήριο για την επόμενη βαθμίδα, όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες. Μόνο στον τρίτο κόσμο έχουμε συστήματα πανελλαδικών εξετάσεων που ουσιαστικά αγνοείται το σχολείο».
Επιπλέον, θεωρεί ότι τα φετινά αποτελέσματα, θα επαναξιολογήσουν το μέτρο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
«Ενδεχμένως να το διαφοροποιήσουν με χαμηλότερους συντελεστές», επισημαίνει.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι «ξαναμπαίνει στη συζήτηση το ζήτημα της οργάνωσης της λυκιακής βαθμίδας και της αξιοπιστίας του απολυτηρίου γιατί έχουμε απολυτήρια με βαθμούς 19 και 20 που συντρίβονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, άρα κάτι δεν μετράμε σωστά στο Λύκειο», και επισημαίνει ότι οι κενές θέσεις στα ΑΕΙ «εκ των πραγμάτων θα οδηγήσουν και σε μία αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας επκαίδευσης».
«Στο μαθηματικό της Σάμου για παράδειγμα, οι ενεργοί φοιτητές κατά την τρέχουσα περίοδο είναι μονοψήφιος αριθμός», καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.