ΕΛΛΑΔΑ

Πέντε trends στην Εκπαίδευση που όλοι θέλουμε να γνωρίζουμε

Πέντε trends στην Εκπαίδευση που όλοι θέλουμε να γνωρίζουμε

Αν κάνουμε μία σύντομη αναδρομή στον χώρο της εκπαίδευσης, πολύ γρήγορα θα αντιληφθούμε πως τα τελευταία κυρίως χρόνια, έχει αλλάξει άρδην το περιεχόμενο και η μεθοδολογία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τι σημαίνει αυτό; Πως ο τρόπος διδασκαλίας των προηγούμενων ετών, δεν θυμίζει σε τίποτα τον σημερινό. Φυσικά, στο πλαίσιο αυτό, διαμορφώνονται διεθνώς νέες τάσεις στην εκπαίδευση, που επηρεάζουν αναπόδραστα και τη χώρα μας. Φτάνοντας στο σήμερα λοιπόν, αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση κυριαρχούν πέντε νέες τάσεις, που είναι σημαντικό να γνωρίζουμε.

Η τεχνολογία στην εκπαίδευση

Με συνεχώς πιο έντονους ρυθμούς εντάσσεται η τεχνολογία και οι λύσεις της στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, εφόσον γίνεται με τα κατάλληλα μέσα και σύγχρονο εξοπλισμό, θεωρείται πλέον «εντός» προγράμματος, διευκολύνοντας την πρόσβαση στη γνώση σε μια σειρά από περιπτώσεις που υπερπηδούν το εμπόδιο της απόστασης. Από την άλλη, ειδικοί παγκοσμίως επισημαίνουν πως δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην τεχνολογία να «αφήσει πίσω» τις λεγόμενες μαλακές ή οριζόντιες δεξιότητες (softskills) που αναπτύσσονται με την επαφή με το εκπαιδευτικό περιβάλλον και έχουν σπουδαία σημασία στη μετέπειτα επαγγελματική πορεία.

Οι οριζόντιες δεξιότητες – SoftSkills

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σταθούμε λίγο περισσότερο, καθώς παγκοσμίως διαπιστώνεται μία αδυναμία των νέων υποψηφίων στις λεγόμενες οριζόντιες δεξιότητες. Κάθε σύγχρονος οργανισμός όμως, από μία μεγάλη εταιρεία έως μία μικρή επιχείρηση, αναζητά νέους συνεργάτες που να μπορούν να αποδίδουν εντός της ομάδας. Να μπορούν να συνεργάζονται και να εξελίσσονται διά μέσου της ομάδας, συμπεριφερόμενοι σε κάθε περίπτωση με τον κατάλληλο τρόπο. Πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν δίνουν βάση μέχρι τώρα στην ανάπτυξη softskills των σπουδαστών τους, με αποτέλεσμα αυτό να καταγράφεται ως αδυναμία ή μειονέκτημα κατά την επαφή τους με την αγορά. Εν τούτοις, όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που δίνουν βάση τόσο στον τομέα hardskills όσο και των softskills, με εμπεριστατωμένα σεμινάρια ή και ως course μαθημάτων εντός του προγράμματος σπουδών.

Η μείωση της συγκέντρωσης των σπουδαστών

Ακόμα μία τάση που καταγράφεται παγκοσμίως και σχετίζεται με την πρόοδο της τεχνολογίας και τα επιτεύγματά της, είναι η μείωση του χρόνου συγκέντρωσης και προσοχής που δίνουν οι σπουδαστές στο αντικείμενο που έχουν μπροστά τους. Το οπτικό περιβάλλον και τυχόν οπτικά εφέ διαδραματίζουν κομβικό ρόλο ως προς το εάν θα κερδίσει το αντικείμενο το ενδιαφέρον των σπουδαστών, ενώ σαφώς ρόλο παίζει και η ίδια η αφήγηση. Εντούτοις, σύμφωνα με τις έρευνες επί του θέματος, η γενιά των Millennials και όσες ακολουθούν χρειάζονται πολύ περισσότερη προσπάθεια για να καταφέρουν να συνδεθούν με το αντικείμενο.

Οι αλλαγές στη μάθηση και τη διδασκαλία

Σήμερα, οι νέοι έχουν στα χέρια τους διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή κάθε γνώση και πληροφορία που τυχόν θα αναζητήσουν. Το γεγονός αυτό έχει κομβική σημασία για τον τρόπο διδασκαλίας και μάθησης που επιλέγει κάθε οργανισμός προς τους σπουδαστές του. Παραδοσιακές μέθοδοι συχνά αντικαθίστανται πλήρως και μία σύγχρονη «τάξη», ειδικά όσον αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν μοιάζει σε τίποτα με εκείνη προ δεκαετίας. Η βασική διαφορά, όπως την εντοπίζουν οι ειδικοί, είναι πως σήμερα ο δάσκαλος οφείλει να μεταδίδει στον σπουδαστή του πρωτίστως τον τρόπο μάθησης και ακολούθως την ίδια τη γνώση.

Η διά βίου μάθηση

Η διά βίου μάθηση ήταν ζητούμενο εδώ και πολλά χρόνια, τελευταία όμως έχει μετατραπεί σε τάση. Άνθρωποι που θέλουν να σπουδάσουν, το κάνουν, θέτοντας εκτός σκέψης το ηλικιακό όριο που έως τώρα έθεταν οι κοινωνικές συμβάσεις. Νεότεροι ή μεγαλύτεροι αποφασίζουν σήμερα ευκολότερα μία στροφή στη ζωή ή την καριέρα τους και αλλάζουν αντικείμενο σπουδών ή επανεξετάζουν τις επιλογές τους περισσότερο απελευθερωμένοι από στερεότυπα και προκαταλήψεις.

Εάν υπάρχει ένας κλάδος, που οφείλει να ενημερώνεται «κατά γράμμα», για το τι συμβαίνει ανά τον κόσμο και για το προς ποια κατεύθυνση οδηγούνται τα πράγματα, δεν είναι άλλος από εκείνον της εκπαιδευτικής κοινότητας. Διότι η εκπαίδευση πρέπει να είναι κάθε εποχή ένα «βήμα» μπροστά από τις εξελίξεις.