ΕΛΛΑΔΑ

MICE Tourism: Τι είναι και πώς μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης

Με τον όρο «MICE» είναι γνωστός ο συνεδριακός τουρισμός, που περιλαμβάνει όμως ένα ευρύτερο πεδίο επαγγελματικών ταξιδιών.

Πρόκειται για αρκτικόλεξο των λέξεων «Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions» («Συναντήσεις, Κίνητρα, Συνέδρια & Εκθέσεις») και αφορά σε ταξίδια καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, που μπορούν να πραγματοποιούνται σε προορισμούς εκτός των πλέον δημοφιλών και τα οποία αποδίδουν τόσο άμεσα όσο και έμμεσα οφέλη για τον τουρισμό και την οικονομία της χώρας.

Στην Ελλάδα, η έμφαση δίνεται κατά κύριο λόγο στον συνεδριακό τουρισμό – δηλαδή σε ένα μόνο κομμάτι του MICE Tourism. Εν τούτοις, δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι, ειδικά στον μεταπανδημικό κόσμο, ιδιαίτερη άνθιση αναμένεται να καταγραφεί στα επαγγελματικά ταξίδια και τα ταξίδια κινήτρων (Incentive and Corporate), καθώς επανερχόμαστε στην «κανονικότητα» του προ-κόβιντ τουρισμού.

Οι ταξιδιώτες αυτοί επισκέπτονται ένα μέρος στο πλαίσιο business ταξιδιού, που πιθανότατα διοργάνωσε κάποιος άλλος γι’ αυτούς, τον γνωρίζουν και είτε επιλέγουν να επανέλθουν για ιδιωτική επίσκεψη με την οικογένεια και τους φίλους τους, είτε μιλούν γι’ αυτόν στον κύκλο τους, δημιουργώντας τις βάσεις της πιο αυθεντικής και επιδραστικής διαφήμισης.

Το ενδιαφέρον με τον MICE Tourism και όσα μπορεί να προσφέρει στη χώρα μας είναι πως μπορεί να αποτελέσει «μοχλό ανάπτυξης» ιδιαίτερα για προορισμούς κατά την off season περίοδο ή για εκείνους που δεν συγκεντρώνουν την πλειονότητα των επιλογών κατά την high season περίοδο. Ενδεικτικά, πόλεις όπως τα Γιάννενα ή η Καβάλα, καλύπτουν αυτού του είδους τις προδιαγραφές: Διαθέτουν τις ξενοδοχειακές υποδομές αλλά και τους άξονες τουριστικού ενδιαφέροντος (αξιοθέατα, μουσεία, κλπ) για να αποτελέσουν διαχρονικούς MICE Tourism προορισμούς επισκεπτών από όλο τον κόσμο. Αντίστοιχο ενδιαφέρον έχουν πόλεις όπως η Καλαμάτα, η Ρόδος, η Αλεξανδρούπολη, τα Τρίκαλα, ο Βόλος.

Μικροί νησιωτικοί προορισμοί και MICE Tourism

Η χώρα μας εν τούτοις έχει την ιδιαιτερότητα των πολλών νησιωτικών προορισμών, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του συνεδριακού τουρισμού. Στο πλαίσιο του MICE Tourism όμως, δεν πρέπει να παραβλέπουμε το κομμάτι που αφορά στα ταξίδια κινήτρων και τα επαγγελματικά ταξίδια που επικεντρώνονται στο «δέσιμο» της ομάδας. Κατά βάση, αυτά αφορούν σε μικρότερες ομάδες ταξιδιωτών, από 20 άτομα (ή και λιγότερα) μέχρι περίπου 200, τα οποία ταξιδεύουν ομαδικά, θέλουν να γνωρίσουν τον προορισμό και μέσω δραστηριοτήτων σε αυτών να επιτύχουν τους εταιρικούς στόχους που έχουν τεθεί εκ των προτέρων για το ταξίδι αυτό. Ενδεχομένως, δηλαδή να μιλάμε για εταιρικές συναντήσεις που καλύπτουν ένα μέρος της ημέρας, ενώ το υπόλοιπο αφιερώνεται σε δραστηριότητες στον προορισμό, στη φύση κυρίως, με στόχο το bonding.

Είναι σαφές ότι οι μικρότεροι προορισμοί όπου οι αποστάσεις εκμηδενίζονται, διευκολύνουν αυτού του είδους τα ταξίδια, ειδικά μάλιστα κατά τις περιόδους γύρω από τη high season, την άνοιξη αλλά και το φθινόπωρο. Διότι, για τέτοιου είδους ταξίδια, συνήθως, δεν απαιτείται ειδικός εξοπλισμός και εγκαταστάσεις εκ μέρους των ξενοδοχειακών μονάδων, θεωρείται ευκολότερο να τα υποστηρίξουν και μικρά ξενοδοχεία σε μικρούς προορισμούς.

Αυτού του τύπου τα ταξίδια επίσης έχουν συνήθως υψηλό μπάτζετ, καθώς απευθύνονται συχνά σε υψηλόβαθμα και διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, μπορεί μια τράπεζα κάποιας χώρας του εξωτερικού να προχωρήσει στην πραγματοποίηση ενός τέτοιου ταξιδιού για τους διευθυντές των υποκαταστημάτων της. Όπως είναι σαφές, απαιτείται ποιότητα που αποτυπώνεται και στα έσοδα του ξενοδόχου εν πρώτοις, αλλά και του προορισμού εν γένει.

Η ελληνική αγορά στέκεται ακόμα διστακτικά απέναντι σε αυτή την ταξιδιωτική τάση, για την οποία όμως οι ειδικοί πιστεύουν πως θα διογκωθεί το επόμενο διάστημα. Με την ανάπτυξη της εξωστρέφειας, οι ελληνικοί προορισμοί μπορούν να κερδίσουν ένα μερίδιο της συγκεκριμένης αγοράς, που στηρίζεται σε ταξίδια μικρής διάρκειας, με μπάτζετ που υπολογίζονται στα 2.000 με 2.500 ευρώ το άτομο.

Η «βιομηχανία των συναντήσεων», όπως ενίοτε αναφέρεται ο MICE τουρισμός, είναι από τις πλέον προσοδοφόρες μορφές – αρκεί να σημειώσουμε ότι για κάθε συνέδριο υπολογίζεται ότι δραστηριοποιούνται περίπου 60 διαφορετικά επαγγέλματα, μόνο για να καλύψουν τις ανάγκες του συνεδρίου και των συνέδρων: Μέσα μεταφοράς, διαμονή, εστίαση, φωτογράφιση, τυπογραφείο, εταιρείες τεχνολογίας κλπ. Το μεγαλύτερο όμως και μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα που δίνει ο συνεδριακός τουρισμός στον προορισμό που τον υποδέχεται είναι πως όσοι συμμετέχουν σε αυτόν, όπως έχει διαπιστωθεί πολλάκις, θα επιστρέψουν για τις δικές τους διακοπές με την οικογένεια και τους αγαπημένους τους!

Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στον Τουρισμό 2023 εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης