Έρχονται αποφάσεις για τα νέα Ελικόπτερα των ΕΔ - Στο «στόχαστρο» τα Black Hawk
Αμέσως μετά τις εκλογές αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την κατάρτιση ενός διακλαδικού προγράμματος προμήθειας ελικοπτέρων Black Hawk που θα καλύψουν τις ανάγκες του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το ελληνικό ενδιαφέρον για τον συγκεκριμένο τύπο έχει εκφραστεί εγγράφως εδώ και καιρό, με την αμερικανική πλευρά να ανταποκρίνεται θετικά, ενημερώνοντας την Αθήνα πως αν προχωρήσει σε παραγγελία εντός του 2023, θα αποκτήσει τα ελικόπτερα με τιμή μονάδας κοντά στα 20 εκατομμύρια δολάρια (Multiyear 10) και αυτό που απομένει πλέον είναι η αποστολή LoR για LoA.
Ένα για όλους
Το θρυλικό UH-60 Black Hawk έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 50 εκατομμύρια ώρες πτήσης (flight hours) και 4 εκατομμύρια ώρες σε περιβάλλον μάχης (combat hours). Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια πλατφόρμα που έχει αποδείξει την αξία της στις δεκαετίες που βρίσκεται σε υπηρεσία.
Το ελληνικό Επιτελείο εκδήλωσε ενδιαφέρον για την απόκτηση 20 Black Hawk για τις ανάγκες του Στρατού Ξηράς και 10 για την Πολεμική Αεροπορία. Το Πολεμικό Ναυτικό άλλωστε, διαθέτει ήδη σε υπηρεσία τα S-70Β Aegean Hawk και μέχρι το τέλος του χρόνου θα παραλάβει τα πρώτα τρία MH-60 Romeo, τα πιο προηγμένα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα στον κόσμο, τα οποία θα αποτελούν και τα οργανικά ελικόπτερα των νέων Φρεγατών FDI Belharra. Μάλιστα, στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκονται από τις αρχές Μαρτίου στο West Palm Beach της Φλόριντα όπου εκπαιδεύονται στο πτητικό σκέλος αλλά και στον χειρισμό των ανθυποβρυχιακών συστημάτων ενώ εντός Απριλίου θα μεταβούν και οι τεχνικοί που θα αναλάβουν την υποστήριξη των ελικοπτέρων.
Τα 30 νέα Black Hawk θα βγουν από τη γραμμή παραγωγής στην έκδοση M, και ανάλογα με τις απαιτήσεις των Επιτελείων θα διαμορφωθούν σε ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού με βάσεις πολυβόλων και σύστημα αυτοπροστασίας για τον Στρατό Ξηράς, Ειδικών Επιχειρήσεων για τη ΔΕΠ με θέσεις για ρουκέτες, πολυβόλα και πυραύλους Hellfire και Έρευνας και Διάσωσης για την Πολεμική Αεροπορία.
Στόχος, ειδικά για την Πολεμική Αεροπορία, είναι να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με τη διαθεσιμότητα των Super Puma, τα οποία βρίσκονται κατά κύριο λόγο στα νησιά ενώ τα ΑΒ-212 που διαθέτουν τα περισσότερα αεροδρόμια δεν έχουν τη δυνατότητα νυχτερινών επιχειρήσεων, όπως φάνηκε και στο τραγικό δυστύχημα με την απώλεια του Phantom που στοίχισε τη ζωή του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη και του Υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, όπου τις έρευνες μετά τη δύση του ηλίου ανέλαβε Super Puma που απογειώθηκε από την Ελευσίνα.
Ομοιοτυπία
Βασική επιδίωξη του ΓΕΕΘΑ και των τριών Επιτελείων είναι η επίτευξη ομοιοτυπίας ώστε αφενός να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα με τις χαμηλές διαθεσιμότητες και αφετέρου, οι Ένοπλες Δυνάμεις να ωφεληθούν από την οικονομία κλίμακος, κρατώντας χαμηλά το κόστος υποστήριξης και λειτουργίας.
Τα Black Hawk των τριών Κλάδων θα έχουν τα περισσότερα συστήματα κοινά, κάποιες εξαιρέσεις ισχύουν για τα ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ μοιράζονται τους ίδιους κινητήρες και με τα Επιθετικά Ελικόπτερα Apache. Κοινή θα είναι ακόμη, η εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και η εκπαίδευση των πληρωμάτων ενώ, όπως και στην περίπτωση της υποστήριξης των S-70, έργο θα αναλάβουν και εταιρείες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας υπό την επίβλεψη του Αμερικανικού Ναυτικού.
Το Πολεμικό Ναυτικό έχει δοκιμάσει ένα μοντέλο συνεργασίας μέσω διακρατικής σύμβασης που του επιτρέπει να μεγιστοποιεί τα οφέλη από τη συνεργασία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Μέσω της διακρατικής σύμβασης με το αμερικανικό Ναυτικό, έχει αναπτυχθεί ένα πρόγραμμα με ανάδοχο την κατασκευάστρια εταιρεία, για την συντήρηση των ελικοπτέρων.
Οι εργασίες γίνονται σε ελληνική εταιρεία με την επίβλεψη των κατασκευαστών ώστε να εφαρμόζονται τα αυστηρά πρωτόκολλα και οι κανόνες της σύμβασης για διασφάλιση ποιότητας του αμερικανικού Ναυτικού ενώ το Πολεμικό Ναυτικό αναλαμβάνει τις δοκιμές αποδοχής εδάφους και αέρος. Το πρόγραμμα συντήρησης «τρέχει» ήδη 2 χρόνια εξασφαλίζοντας υψηλές διαθεσιμότητες για τα Aegean Hawk, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για την επέκταση της επιχειρησιακής ζωής των συγκεκριμένων ελικοπτέρων πέραν του 2035.