ΕΛΛΑΔΑ

Κορβέτες, C-130 και... Λιβύη στην ατζέντα των συναντήσεων με τον Ιταλό ΥΠΑΜ

Κορβέτες, C-130 και... Λιβύη στην ατζέντα των συναντήσεων με τον Ιταλό ΥΠΑΜ
ΥΠΕΘΑ/ΔΝΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Έντονο γεωπολιτικό και εξοπλιστικό ενδιαφέρον είχε η επίσκεψη του Ιταλού υπουργού Άμυνας, Γκουϊντό Κροσέτο, στην Αθήνα και η συνάντηση του με τον Έλληνα πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ιταλός υπουργός ζήτησε να δει τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχοντας στις «αποσκευές» του μία λίστα από σημαντικά θέματα. Το τελευταίο διάστημα άλλωστε, οι ελληνο-ιταλικές σχέσεις μοιάζουν με σκωτσέζικο ντους. Από τη μία πλευρά, οι μεγάλες εξοπλιστικές ανάγκες της Αθήνας που στρώνουν το έδαφος για την ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας και από την άλλη, η στάση της Ρώμης στο θέμα της Λιβύης που προκάλεσε την ενόχληση της Αθήνας.

Ο γεωπολιτικός παράγοντας

Δεν αποτελεί μυστικό ότι η Αθήνα ήθελε να ρυθμίσει όλα τα ανοιχτά εξοπλιστικά και διπλωματικά ζητήματα με τη Ρώμη υπό τη μορφή μιας συνολικής αμυντικής συμφωνίας, αντίστοιχης με αυτή που υπέγραψε με το Παρίσι. Ωστόσο, η διστακτικότητα των Ιταλών αλλά και οι προτεραιότητες της κυβέρνησης Μελόνι, οι οποίες δεν συμβαδίζουν με τις ελληνικές, δεν επιτρέπουν σε αυτή τη φάση την έναρξη των συζητήσεων.

Η Ρώμη ανακοίνωσε πρόσφατα συμφωνία ύψους 8 δισεκατομμυρίων ευρώ με τη μεταβατική κυβέρνηση της Τρίπολης στον τομέα της ενέργειας, προσφέροντας ταυτόχρονα νομιμοποίηση στον Ντμπεϊμπά, την ώρα που ένα από τα βασικά επιχειρήματα της Αθήνας κατά του τουρκολιβυκού μνημονίου είναι ότι η μεταβατική κυβέρνηση δεν έχει εξουσιοδότηση να υπογράφει διεθνείς συμφωνίες.

Νέα δεδομένα στη Λιβύη

Ωστόσο, η παρουσία του Κροσέτο στην Αθήνα έρχεται να αναθερμάνει το ενδιαφέρον των δύο πλευρών για συνεργασία, σε διαφορετική όμως βάση. Πλέον, στο μικροσκόπιο της ελληνικής πλευράς βρίσκονται οι ραγδαίες εξελίξεις στο εσωτερικό της Λιβύης. Πληροφορίες κάνουν λόγο για «μυστικές» συναντήσεις των δύο αντιμαχόμενων πλευρών, του Στρατάρχη Χαφτάρ και του προσωρινού πρωθυπουργού Ντμπεϊμπά, με σκοπό τον συντονισμό σε θέματα ασφάλειας και στρατιωτικής συνεργασίας ενόψει των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών.

Τις συναντήσεις αυτές φαίνεται πως ενθαρρύνουν τόσο η Αίγυπτος όσο και η Τουρκία μέσω των επαφών που έχουν με τις δύο πλευρές ενώ το θέμα συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνάντηση του Αιγύπτιου ΥΠΕΞ, Σάμεχ Σούκρι με τον Μεβλούτ Τσαβούσογλου.

Η Ελλάδα κινητοποιήθηκε άμεσα ώστε να εκμηδενίσει τα περιθώρια αιφνιδιασμού της και να μη βρεθεί εκτός σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων. Η άποψη που φαίνεται να επικρατεί είναι ότι η Αθήνα εξετάζει την υιοθέτηση μιας πιο ισορροπημένης στάσης ανάμεσα στην ανατολική και δυτική Λιβύη με σκοπό διατηρήσει τα διπλωματικά και γεωπολιτικά κεκτημένα, ενθαρρύνοντας παράλληλα την επίσπευση των εκλογών και την ανάδειξη νόμιμης κυβέρνησης στην αφρικανική χώρα.

Εξοπλιστικό ενδιαφέρον

Στο επίκεντρο της συζήτησης ανάμεσα στον πρωθυπουργό και τον Ιταλό υπουργό Άμυνας, βρέθηκαν και τα εξοπλιστικά και συγκεκριμένα η αναθεωρημένη ιταλική πρόταση για τις Κορβέτες αλλά και τα μεταγωγικά C-130.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Κροσέτο ήρθε στην Αθήνα με νέα – βελτιωμένη – προσφορά για τις Κορβέτες FCX-30 Doha Class της Fincantieri, η οποία συνοδεύεται από μια ολιστική πρόταση συνεργασίας για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Οι Ιταλοί δεν κρύβουν το έντονο ενδιαφέρον τους για το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με νέες Μονάδες Επιφανείας, προσφέροντας καλύτερους οικονομικούς όρους αλλά και το σύστημα μάχης Tacticos και τους πυραύλους Επιφανείας – Επιφανείας ESSM Block II.

Επί τάπητος τέθηκε και το ελληνικό ενδιαφέρον για την αγορά τεσσάρων μεταχειρισμένων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J, τα δύο έως το τέλος του 2023 και τα υπόλοιπα εντός του 2024.

Όπως είχε αποκαλύψει το CNN Greece, η Αθήνα βολιδοσκοπεί εδώ και καιρό την ιταλική αγορά καθώς τα συγκεκριμένα C-130J βρίσκονται σε καλή κατάσταση και είναι άμεσα διαθέσιμα. Το «πακέτο» που εξετάζει η ελληνική πλευρά αφορά στην πώληση και εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών, ένα μοντέλο συμφωνίας αντίστοιχο με των C-27, ώστε να αντιμετωπιστεί οριστικά το φαινόμενο των χαμηλών διαθεσιμοτήτων.