ΕΛΛΑΔΑ

Πρώτη δοκιμή του τουρκικού «στέλθ» μαχητικού - Προβληματισμός στην Αθήνα

SavunmaSanayiST.com

Σημαντικό ορόσημο για το πρόγραμμα ανάπτυξης του τουρκικού μαχητικού 5ης γενιάς αποτελεί η πρώτη δοκιμή τροχοδρόμησης που σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Μαρτίου.

Το πρωτότυπο TF-X προχώρησε σε έναυση κινητήρων και στη συνέχεια κινήθηκε ελεύθερα στον τροχόδρομο, δείχνοντας ότι το φιλόδοξο πρόγραμμα της Τουρκίας, παρά τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις, παίρνει σάρκα και οστά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η διαρροή των φωτογραφιών στον Τύπο αποτελεί μέρος της προεκλογικής στρατηγικής του προέδρου Ερντογάν, εντούτοις, αποτελεί εξέλιξη που οφείλει να προβληματίσει την Αθήνα.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η διαρροή των φωτογραφιών στον Τύπο αποτελεί μέρος της προεκλογικής στρατηγικής του προέδρου ΕρντογάνSavunmaSanayiST.com


Το εθνικό μαχητικό της Τουρκίας

Γνωστό ως MMU (Milli Muharip Ucak) και με την κωδική ονομασία TF-X, το πρωτότυπο μαχητικό 5ης γενιάς αναπτύσσεται από την Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (TUSAS) στην Άγκυρα. Η άτρακτος του αεροπλάνου ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο σε αυτή τοποθετήθηκαν δύο κινητήρες F110 129Ε της General Electric, οι οποίοι κατασκευάζονται επίσης στην Τουρκία με σχετική άδεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες για τις ανάγκες των F-16 Block 50. Στην ανάπτυξη και την κατασκευή του πρωτότυπου αεροσκάφους συμμετέχουν και περίπου 100 μηχανικοί της βρετανικής BAE Systems.Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, το αεροσκάφος θα έχει χαρακτηριστικά «στέλθ», εσωτερικές αποθήκες οπλισμού, ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης τύπου AESA, supercruise που σημαίνει ότι θα μπορεί να πετύχει ταχύτητες κοντά στην ταχύτητα του ήχου χωρίς τη χρήση μετάκαυσης, εξελιγμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, σύγχρονα ηλεκτρο-οπτικά και δυνατότητες σύντηξης δεδομένων. Όλα τα χαρακτηριστικά δηλαδή που έχουν τα μαχητικά 5ης γενιάς, όπως τα F-35 από τα οποία αποπέμφθηκε οριστικά η Τουρκία.

Γνωστό ως MMU (Milli Muharip Ucak) και με την κωδική ονομασία TF-X, το πρωτότυπο μαχητικό 5ης γενιάς αναπτύσσεται από την Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (TUSAS) στην ΆγκυραSavunmaSanayiST.com


Εξέλιξη που προβληματίζει

Ακόμη και αν η δοκιμή της Πέμπτης έγινε για επικοινωνιακούς λόγους, αφού είναι δεδομένο πως το αεροσκάφος έχει μπροστά του αρκετά χρόνια ανάπτυξης μέχρι να ενταχθεί σε υπηρεσία, η Τουρκία απέδειξε κάτι σημαντικό: ότι παρά τα οικονομικά προβλήματα, τις κυρώσεις των δυτικών χωρών και τις εσωτερικές αναταραχές κατάφερε να φτιάξει ένα πρωτότυπο μαχητικό και να το αναπτύξει σε στάδιο που λίγες χώρες έχουν φτάσει.

Το TF-X μπορεί να μην πετάξει ποτέ ή ακόμη και αν πετάξει να μην ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες των κατασκευαστών του. Σε κάθε περίπτωση, η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει τεράστιο κέρδος, αφού αποκτά τεχνογνωσία και αλλάζει «πίστα» μπαίνοντας στα «χωράφια» πολύ πιο εξελιγμένων τεχνολογικά χωρών. Άλλωστε, το TF-X φαίνεται να ακολουθεί το επιτυχημένο παράδειγμα των τουρκικών Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών που τείνουν να εξελιχθούν σε παγκόσμιο best seller αν και η αποτελεσματικότητα τους στο πεδίο των επιχειρήσεων είναι αμφισβητούμενη.Αν μη τι άλλο, η Τουρκία βάζει τα θεμέλια για την περαιτέρω ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας με στόχο τη στρατηγική αυτονομία και την επάρκεια σε μέσα και πυρομαχικά. Τομείς στους οποίους η Ελλάδα διαχρονικά ασθμαίνει.

Στην ανάπτυξη και την κατασκευή του πρωτότυπου αεροσκάφους συμμετέχουν και περίπου 100 μηχανικοί της βρετανικής BAE SystemsSavunmaSanayiST.com


Η ελληνική πραγματικότητα

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ παραδέχθηκε ότι τα προβλήματα στην ΕΑΒ και η έλλειψη συμβάσεων υποστήριξης στα C-130 και τα C-27 που μαστίζουν τις Ένοπλες Δυνάμεις εδώ και δεκαετίες, οδήγησαν στην «κατάρρευση» του Στόλου των μεταγωγικών.

Η διαχρονική απαξίωση των μεγάλων αμυντικών βιομηχανιών της χώρας, πλην ορισμένων λαμπρών εξαιρέσεων, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να μην καταφέρει να αναπτύξει δικά της μέσα αλλά ούτε να υποστηρίζει επαρκώς αυτά που διαθέτει. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η απόδοση της ΤΠΚ ΒΛΑΧΑΚΟΣ με δέκα χρόνια καθυστέρηση, η καθήλωση σχεδόν του συνόλου των αεροσκαφών C-130, οι μεγάλες καθυστερήσεις στα P-3 ORION και οι μέχρι πρότινος χαμηλές διαθεσιμότητες στα Mirage 2000-5 και τα ΝΗ-90.

Από την άλλη πλευρά, οι γείτονες κατασκευάζουν «γερμανικά» Υποβρύχια και ένα ισπανικής σχεδίασης Ελικοπτεροφόρο σε δικά τους ναυπηγεία, αναπτύσσουν Μη Επανδρωμένα και Μαχητικά Αεροσκάφη, Ελικόπτερα και Άρματα Μάχης αλλά διάφορες κατηγορίες πυραυλικών συστημάτων, τα οποία εκτός από δύναμη πυρός στις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις προσφέρουν τεχνογνωσία στη βιομηχανία και σημαντικά κεφάλαια στην οικονομία.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης