Συντετριμμένος στη μαραθώνια απολογία του ο σταθμάρχης Λάρισας - Τι λέει για τις ευθύνες στα Τέμπη
Σε εξέλιξη βρίσκεται από τις 2 το μεσημέρι της Κυριακής (5/3) η απολογία του σταθμάρχη Λάρισας για την τραγωδία των Τεμπών. Ο σταθμάρχης είχε μεταφερθεί νωρίτερα από τις 11 το πρωί στο Δικαστικό Μέγαρο, όμως η διαδικασία διεκόπη πριν ξεκινήσει, λόγω τεχνικού προβλήματος. Στις 14:00 μπήκε στο γραφείο της ανακρίτριας, όπου και παραμένει.
Ο ίδιος φέρεται να βρίσκεται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση και σύμφωνα με τους συνηγόρους του, δηλώνει συντετριμμένος, ενώ από την πρώτη στιγμή έχει αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης στον βαθμό που του αναλογεί. Εξ αρχής, είπε στον συνήγορό του ότι «...έχω στις πλάτες μου τον θάνατο 35 ανθρώπων», όταν αντιλήφθηκε το λάθος του, αλλά παράλληλα οι συνήγοροι του επιδιώκεται να αποδοθούν ευθύνες για παραλείψεις ή λάθη σε όποιον ακόμη αναλογούν.
Από τον πανικό στο «...την πάτησα»
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, συνάδελφος του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος ήταν μαζί του τις ώρες που ακολούθησαν τη σύγκρουση, κάνει λόγο για πανικό που κατέβαλε τον κατηγορούμενο. Σύμφωνα με τον συνάδελφο του σταθμάρχη: «Άρχισε να μπαινοβγαίνει στο σταθμαρχείο εμφανώς αγχωμένος, νευρικός, κάπνιζε μέχρι που άρχισαν να φτάνουν στο σταθμαρχείο της Λάρισας οι πρώτες πληροφορίες για τους νεκρούς. Όσο περνούσε η ώρα αυξάνονταν οι πληροφορίες, αυξάνονταν ο αριθμός των νεκρών, μέχρι που κάποια στιγμή, τις πρώτες πρωινές ώρες, γύρισε και μου είπε ότι ''την πάτησα'' προφανώς αντιλαμβανόμενος ότι έχει κάνει ένα τραγικό λάθος».
Σχετικά με το εάν υπήρχε δεύτερο άτομο στη βάρδια, ο συνάδελφος του σταθμάρχη απάντησε ότι δεν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης και ήταν μόνος του στην υπηρεσία. Ωστόσο ο ίδιος ανέφερε ότι επειδή ήταν άπειρος, ενδεχομένως άλλοι συνάδελφοί του να μπορούσαν λίγο να έχουν και εκείνοι τον νου τους.
Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων και είναι κακουργηματικού χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι το Σάββατο κατατέθηκαν τρεις αγωγές από οικογένεια θύματος και τραυματίες κατά του ΟΣΕ και κατά της εταιρείας.
«Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο»
Όλο και περισσότερες λεπτομέρειες για τις πρώτες στιγμές στο σταθμαρχείο της Λάρισας που εργαζόταν ο 59χρονος σταθμάρχης ο οποίος έχει συλληφθεί ως ένας από τους υπαίτιους για το δυστύχημα στα Τέμπη, έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Όπως αποκαλύπτει το STAR, ο σταθμάρχης μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων μίλησε με το σταθμάρχη των Παλαιοφαρσάλων και του είπε «...έχω σύγκρουση». Εκείνος του αποκρίθηκε «τι έκανες;» με τον κατηγορούμενο σταθμάρχη να απάντά: «Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι».
Ο σταθμάρχης των Παλαιοφαρσάλων, ο οποίος έχει 30 χρόνια εμπειρίας στο επάγγελμα, κοίταξε αμέσως τον πίνακα κι είδε ότι το κλειδί ήταν γυρισμένο κι αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη.
Ένταση έξω από το δικαστικό Μέγαρο Λάρισας
Ένταση επικρατεί έξω από το δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, όπου απολογείται ο σταθμάρχης με την αστυνομία να έχει προχωρήσει σε 4 προσαγωγές.
Ειδικότερα, λίγο μετά τις 16:00 το απόγευμα της Κυριακής, δικηγόρος οικογενειών θυμάτων και τραυματιών του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη διαπληκτίστηκε έξω από το δικαστικό Μέγαρο Λάρισας και απείλησε με μηνύσεις κατά δημοσιογράφων, οι οποίοι και μεταφέρθηκαν από την αστυνομία στο τμήμα μεταγωγών.
Παραμένουν μη ταυτοποιημένοι δύο νεκροί
Παραμένουν με ταυτοποιημένοι δύο σοροί από τις συνολικά 57 από τη φονική σύγκρουση των δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη. Παράλληλα, ένας νεκρός παραμένει ακόμα άγνωστος, καθώς δεν τον έχει αναζητήσει κανείς και δεν υπάρχει συγκριτικό δείγμα για την ταυτοποίηση μέσω DNA.
Εν τω μεταξύ, στα νοσοκομεία παραμένουν 28 άτομα που τραυματίστηκαν στη σύγκρουση, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία, οι επτά από τους επιβάτες του τρένου δεν έχουν διαφύγει τον κίνδυνο και παραμένουν σε ΜΕΘ σε τέσσερα νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για πολυτραυματίες και πολυκαταγματίες ενώ πολλοί υποφέρουν και από σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα, εξαιτίας των μεγάλων ποσοτήτων καπνού που εισέπνευσαν κατά τη διάρκεια της φωτιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Την ίδια στιγμή, συνεχίζονται τα εξιτήρια στους νοσηλευόμενους στις κλινικές, ενώ αυτή τη στιγμή, παραμένουν για νοσηλεία 21 ασθενείς.
Αναλυτικά τα στοιχεία σύμφωνα με την ΠΟΕΔΗΝ:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ: 4 στις ΜΕΘ και 9 στις κλινικές
ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ: 9 στις κλινικές και 1 στη ΜΕΘ (σταθεροποιείται παρ’ ότι είναι πολύ σοβαρά)
ΑΧΕΠΑ: 2 νοσηλεύονται σε κλiνικές
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ: 1 πολύ σοβαρά σε ΜΕΘ
ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ: 1 σε κλινική και 1 σε ΜΕΘ (υποβάλλεται σε χειρουργικές επεμβάσεις αποκατάστασης εγκαυμάτων)
Στις 3.500 ευρώ η δημόσια δαπάνη για την κηδεία κάθε θύματος
Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Εργασίας διέψευσε φήμες περί δήθεν περικοπής της δημόσιας δαπάνης για την κηδεία των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών.
«Οι φήμες αυτές είναι παντελώς ανυπόστατες. Δεν υπάρχει καμία περικοπή!» διευκρινίζει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε ανακοίνωσή του.
Αντίθετα, όπως επισημαίνει, «με Κοινή Υπουργική Απόφαση, που εκδίδεται, το ποσό της δημόσιας δαπάνης για κάθε κηδεία θυμάτων φυσικών καταστροφών ή δυστυχημάτων ορίζεται σε 3.500 ευρώ». Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση θα εκδοθεί αύριο Δευτέρα (05/03).
Ανακοίνωση της Hellenic Train σχετικά με τις αποζημιώσεις
Για πλήρη συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την ικανοποίηση των δικαιωμάτων των συγγενών θανόντων, των τραυματιών και των επιβατών της μοιραίας αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, δεσμεύεται η Hellenic Train με νέα ανακοίνωσή της.
Η εταιρία δηλώνει ότι κινείται με πλήρη σεβασμό στους επιβάτες της αμαξοστοιχίας 62, τους τραυματίες και τους συγγενείς των θανόντων του τραγικού δυστυχήματος και συμμερίζεται το εθνικό πένθος στο οποίο έχει βυθιστεί όλη η χώρα.
Παραπέμπει στον ευρωπαϊκό κανονισμό σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών.
Τα άρθρα 27 και 28 που αφορούν τις αποζημιώσεις σε περιπτώσεις θανάτου και τραυματισμού επιβατών αναφέρουν:
Αποζημίωση σε περίπτωση θανάτου
1. Σε περίπτωση θανάτου του επιβάτη, η αποζημίωση περιλαμβάνει:
α) τα αναγκαία έξοδα που συνεπάγεται ο θάνατος, κυρίως αυτά της μεταφοράς της σορού και της κηδείας.
β) την αποζημίωση που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 28 εάν ο θάνατος δεν επήλθε αμέσως.
2. Εάν, από το θάνατο του επιβάτη, τα πρόσωπα προς τα οποία είχε ή θα είχε στο μέλλον υποχρέωση διατροφής, βάσει του νόμου, στερούνται της στήριξής τους, αυτά πρέπει επίσης να αποζημιωθούν για την απώλεια αυτή. Η αγωγή περί αποζημίωσης προσώπων τα οποία συντηρούσε ο επιβάτης χωρίς να είναι υποχρεωμένος από το νόμο παραμένει υπαγόμενη στο εθνικό δίκαιο.
Αποζημίωση σε περίπτωση τραυματισμών
Σε περίπτωση τραυματισμών ή οποιασδήποτε άλλης προσβολής της φυσικής ή ψυχικής ακεραιότητας του επιβάτη, η αποζημίωση
περιλαμβάνει:
α) τα αναγκαία έξοδα, κυρίως αυτά της θεραπείας και μεταφοράς∙
β) την αποκατάσταση της βλάβης που προκλήθηκε είτε από την ολική ή μερική ανικανότητα προς εργασία, είτε από την αύξηση
των αναγκών.
Για να διαβάσετε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό κανονισμό σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών πατήστε εδώ
Το άρθρο 13 σχετικά με τις προκαταβολές αποζημιώσεων, αναφέρει τα εξής:
«Εάν επιβάτης σκοτωθεί ή τραυματιστεί, η σιδηροδρομική επιχείρηση του άρθρου 26 παράγραφος 5 του παραρτήματος Ι, πρέπει, χωρίς καθυστέρηση και οπωσδήποτε το αργότερο εντός δεκαπέντε ημερών από τον καθορισμό της ταυτότητας του φυσικού
προσώπου που δικαιούται αποζημίωσης, να προκαταβάλει τα ποσά που απαιτούνται για την κάλυψη άμεσων οικονομικών αναγκών ανάλογα με την προκληθείσα ζημία».
Η προκαταβολή δεν είναι κατώτερη των 21.000 ευρώ ανά επιβάτη σε περίπτωση θανάτου.