ΕΛΛΑΔΑ

Πτώση Phantom: Τι δείχνουν τα 800χλμ. και η αδυναμία αντίδρασης - Νέες έρευνες

Ελικόπτερα του Σούπερ Πούμα, της Πολεμικής Αεροπορίας και ελικόπτερα S70 του Πολεμικού Ναυτικού έλαβαν μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του F-4 Phantom EUROKINISSI

Μία ημέρα μετά την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους στη θαλάσσια περιοχή της Ανδραβίδας, εκτός από τα πτητικά μέσα και τα πλωτά του Λιμενικού, τα οποία κυριολεκτικά σκανάρουν το βυθό αναζητώντας τον αγνοούμενο πιλότο του Phantom, σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, πλέον στις έρευνες μετέχει και η 206 Πτέρυγα Αεροπορικής Υποστήριξης.

Το έργο της επιχείρησης δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή, καθώς επικρατεί συννεφιά και ψιλόβροχο. Την ίδια ώρα στην Αθήνα και στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας επικρατεί βαρύ πένθος για τον χαμό 29χρονου Υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα, ενώ κλιμάκιο ψυχολόγων έχει σπεύσει από την πρώτη στιγμή στην οικογένειά του. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η αναζήτηση των αιτιών που οδήγησαν στην τραγωδία, με όλα τα σενάρια να είναι ανοιχτά.

Τι δείχνει η ταχύτητα των 800χλμ./ώρα στην πτώση

Και ενώ η αναζήτηση συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, στην Πολεμική Αεροπορία ψάχνουν και όλα τα πιθανά αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία. Οι πρώτες αναφορές δείχνουν πως στην περιοχή επικρατούσε «θολούρα» και με δεδομένο ότι οι χειριστές πετούσαν σε ύψος μόλις 300 πόδια (100 μέτρα) από την επιφάνεια της θάλασσας δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να έπαθαν vertigo και να μπέρδεψαν ουρανό με θάλασσα. Αυτό είναι και ένα ερώτημα στους αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας που ίσως εξηγεί και το γεγονός ότι το Phantom καρφώθηκε «αφρενάριστο» στη θάλασσα με ταχύτητα 800 χλμ./ώρα.

Η άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας» είναι από τις πλέον απαιτητικές για τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας. Γίνεται με στόχο την εξοικείωση των ιπτάμενων σε δύσκολες συνθήκες και πέταγμα σε χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα, ώστε αν βρεθούν σε αντίστοιχη κατάσταση σε πραγματικές συνθήκες αερομαχίας, οι πιλότοι να ξέρουν πώς να μην εντοπιστούν από εχθρικά ραντάρ.

Οι συνθήκες των πτήσεων είναι πραγματικά δύσκολες γιατί περιλαμβάνουν υψηλές ταχύτητες, μεγάλες κλίσεις και στροφές με πολλά G. Και όλα αυτά σε πολύ χαμηλό ύψος. Επομένως οποιαδήποτε βλάβη στο αεροπλάνο, όπως για παράδειγμα μία βλάβη στο πηδάλιο, τους κινητήρες ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να αποδειχθεί μοιραία, καθώς ο πιλότος δεν έχει καθόλου χρόνο να αντιδράσει.

Υποβρύχιο ρομπότ και ωκεανογραφικό στις έρευνες

Και ενώ η στενοχώρια έχει κυριεύσει εκτός από τις Ένοπλες Δυνάμεις και ολόκλητο το πανελλήνιο, η αγωνία στρέφει το ενδιαφέρον στις έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μοιραίου F-4 Phantom,που συνετρίβη το πρωί της Δευτέρας (30/01) ανοιχτά του Κατακόλου Ηλείας.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στο Κατάκολο όπου εκβράστηκαν συντρίμμια του μαχητικού αεροσκάφους, μεταφέρθηκε και ένα μικρό ρομπότ που ψάχνει σε βάθος μέχρι και 100 μέτρων μήπως εντοπίσουν κάτι στο βυθό της περιοχής.

Επισημαίνεται ότι καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας, C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας έκανε ρίψη φωτοβολίδων, για να βοηθήσει τις έρευνες που συνεχίστηκαν παρά τις δυσκολίες.

Ελικόπτερα του Σούπερ Πούμα, της Πολεμικής Αεροπορίας και ελικόπτερα S70 του Πολεμικού Ναυτικού έλαβαν μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του F-4 Phantom.

Τα σωστικά συνεργεία έχουν εστιάσει τις έρευνές τους σε συγκεκριμένο σημείο και αυτό γιατί έχει να κάνει με το ύψος της πρόσκρουσης στη θάλασσα. Είναι αλλιώς να ψάχνεις ένα αεροσκάφος το οποίο έχει συντριβεί στον αέρα και ψάχνεις σε μια πολύ μεγαλύτερη ακτίνα και αλλιώς όταν πρόκειται για μία πτήση χαμηλής ναυτιλίας που έχει συντριβεί στη θάλασσα.

Οι έρευνες επεκτείνονται γιατί υπάρχουν και τα θαλάσσια ρεύματα και θα συνεχιστούν όπως ακριβώς ορίζει το πρωτόκολλο.

Πτέραρχος ε.α. Αναστασάκης: Εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις

«Αν σου συμβεί μία βλάβη σε χαμηλό ύψος, όπως τα 100 μ., τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα, δεν προλαβαίνεις να αντιδράσεις» είπε ο αντιπτέραρχος ε.α, Ιωάννης Αναστασάκης, με αφορμή τη συντριβή του F-4 Phantom κατά την εκπαιδευτική πτήση πάνω από την Ανδραβίδα που στοίχισε τη ζωή στον 29χρονο συγκυβερνήτη, υποσμηναγό Μάριο – Μιχαήλ Τουρούτσικα.


Ο αντιπτέραρχος, μίλησε στην ΕΡΤ για τις εκπαιδευτικές πτήσεις την ώρα που οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, βρίσκονται σε εξέλιξη.

Οι πτήσεις γίνονται «όπως όταν θα πολεμήσεις. Ήμουν στη Σούδα στα (αεροσκάφη) Α7 και ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης ήταν οι χαμηλές πτήσεις. Γι’ αυτές τις πτήσεις είναι ότι εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι. Δε σημαίνει, βέβαια, ότι πάντα συμβαίνει ένα ατύχημα, πλην όμως αυτό που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι τι το ιδιαίτερο συνέβη», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Αναστασάκης.

Πολύ περιορισμένος ο χρόνος αντίδρασης

Ερωτηθείς για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της χαμηλής εκπαιδευτικής πτήσης των δύο αεροπόρων ο κ. Αναστασάκης διευκρίνισε ότι αυτές οι πτήσεις γίνονται σε χαμηλό ύψος. «Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» είπε επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου.

«Ο χρόνος αντίδρασης είναι πάρα πολύ περιορισμένος όταν συμβαίνει κάτι ξαφνικό» είπε ο κ. Αναστασάκης και πρόσθεσε ότι« την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους (στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου) είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε».

Τέως ΑΓΕΕΘΑ: «Κάθε παιδί που χάνεται είναι και δικό μας παιδί»

Λύγισε στον αέρα της ΕΡΤ αναφερόμενος στους δυο χειριστές του F 4 Φάντομ που κατέπεσε στην Ανδραβίδα, ο κ. Χρήστος Χριστοδούλου, Πτέραρχος ε.α. και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ.

Μιλώντας στην δημόσια τηλεόραση ο κ. Χριστοδούλου και αναφερόμενος στο τραγικό συμβάν στην Ανδραβίδα με την πτώση του F 4 Φάντομ, με έναν υποσμηναγό να έχει χάσει την ζωή του και τον κυβερνήτη να αγνοείται είπε: «Δεν είναι καλή ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία και δεν είναι καλή ημέρα για τις οικογένειες του Στάθη και του Μάριου. Συγγνώμη για το τρέμουλο της φωνής αλλά κάθε παιδί είναι και δικό μας παιδί το οποίο μπαίνει σε ένα κόκπιτ να απογειωθεί. Αυτή την στιγμή σπάω έναν κώδικα σιωπής αρχηγών.

Μέχρι σήμερα αρχηγοί δεν έβγαιναν να μιλήσουν για ένα ατύχημα. Οποιοσδήποτε βγαίνει και κάνει αναλύσεις τις περισσότερες φορές άσχετες και εκ του περισσού και για προσωπική προβολή, δυσχεραίνουν την όλη κατάσταση. Δεν θα μπω στα αίτια, δεν θα απαντήσω στην ερώτησή σας να σας πω τα πιθανά αίτια διότι μόλις χθες δημιουργήθηκε η επιτροπή διερεύνησης. Και όσοι δεν έχουν κάνει επιτροπή ατυχήματος δεν γνωρίζουν άσχετα αν πέρασαν από την αεροπορία, βρέχοντας αστραγάλους, ή γόνατα ή και πιο πάνω τα πόδια».

Συμπλήρωσε πως ότι και να πούμε εμείς περισσεύει. Όλα θα καταγραφούν και ποτέ δεν μπαίνουν αστερίσκοι σε ένα ατύχημα.

Πατέρας υποσμηναγού: «Το αεροσκάφος είχε χαλάσει ξανά προ διμήνου»

Συγκλονίζει ο πατέρας του αδικοχαμένου υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα, ο οποίος μιλώντας στο Action 24, αποκάλυψε ότι ο γιος του είχε αντιμετωπίσει μηχανική βλάβη σε Phantom F-4 προ διμήνου και χρειάστηκε να προχωρήσει σε αναγκαστική προσγείωση στην Κρήτη.

«Προ διμήνου – τριμήνου, γεγονός που με είχε θορυβήσει. Ήταν αυτός κυβερνήτης μετά από κάποια αναχαίτιση γιατί δεν ξέρω και λεπτομέρειες. Μου το ανέφερε 15 μέρες μετά, το αεροπλάνο χάλασε στον αέρα. Πάντα Phantom πετούσε. Του λέω γιατί δεν πήγες στα Rafalle, μου λέει, "δεν είναι ώρα ακόμη"».

Πιο συγκεκριμένα είπε: «Χαλάει το αεροπλάνο πάνω από την Κρήτη, κάνει αναγκαστική προσγείωση στην Κρήτη. Πήγαν το φτιάξαν οι τεχνικοί. Δέκα χρόνια πιλότος, ήταν το πρώτο δείγμα ανησυχητικό, για μένα. Ανησυχούσα. Πετούσε βράδυ, ειδικά τα βραδινά δεν μπορούσα να ησυχάσω. Συνέβη το μοιραίο τώρα».

Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι όλη η οικογένεια βρίσκεται σε σοκ και πόσο δύσκολη είναι η απώλειά του για τα δύο αδέρφια του τα οποία ήταν πολύ αγαπημένα.

«Έχει δύο αδέρφια. Το ένα είναι στην Αμερική. Ήταν πολύ αγαπημένα αδέρφια. Χτυπούσες τον έναν έκλαιγε ο άλλος. Εγώ με τα αδέρφια μου δεν ήμουν έτσι ποτέ. Αγαπούσε πολύ την πατρίδα. Δεν τον ενδιέφερε. Ας πήγαινε 40 χρονών και ας σκοτωνόταν μετά. Να πετούσε να το ευχαριστιόταν. Δύο χρόνια είχε ηρεμήσει στη Μοίρα, περνούσε πολύ καλά».

Αυτό είναι το μοιραίο αεροσκάφος

Φωτογραφίες από το μοιραίο F-4 Phantom, κατά τη συμμετοχή του στην Athens Flying Week 2021, έρχονται στο «φως» της δημοσιότητας μετά από τη συντριβή του νοτίως της Ανδραβίδας το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου.

Το F-4 Phantom 507 έπεσε σε θαλάσσια περιοχή, παρασύροντας στο θάνατο τον 29χρονο υποσμηναγό ΜάριοΜιχαήλ Τουρούτσικα.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη, σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.

Στις φωτογραφίες, το αεροσκάφος φέρει εξωτερικές δεξαμενές με τα επετειακά χρώματα της 338 Μοίρας Άρης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης