ΕΛΛΑΔΑ

Αντισμήναρχος (Ι) Χριστοδούλου: Πετώντας με μαχητικά Rafale για την υπεράσπιση της πατρίδας

Αντισμήναρχος (Ι) Χριστοδούλου: Πετώντας με μαχητικά Rafale για την υπεράσπιση της πατρίδας

Κάθε φορά που ο Αντισμήναρχος Ιπτάμενος Θεόδωρος Χριστοδούλου, διοικητής Μοίρας 332 «Γεράκι», ετοιμάζεται για πτήση, το μυαλό του αδειάζει: Η πτήση με μαχητικά αεροσκάφη απαιτεί πλήρη συγκέντρωση και μόνο η αποστολή του τον απασχολεί. Αυτός είναι άλλωστε ο τρόπος σκέψης και δράσης όλων των πιλότων της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που καθημερινά πετούν στους ελληνικούς ουρανούς, προστατεύοντας την πατρίδα μας. Ο ίδιος, ως διοικητής Μοίρας 332 της Πολεμικής Αεροπορίας, έχει το καθήκον να εντάξει τα μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς Dassault Rafale στο δυναμικό της, μαζί με τους άξιους συναδέλφους του.

Όλοι τους άλλωστε, αισθάνονται τιμή για το καθήκον που τους ανατέθηκε, ενώ παράλληλα, εκπληρώνουν το όνειρό τους, να πετούν με τελευταίας τεχνολογίας αεροσκάφη: «Ήταν όνειρο ζωής να πάμε σε καινούρια αεροσκάφη και εκπληρώθηκε», δηλώνει χαρακτηριστικά στο CNN Greece o Αντισμήναρχος Χριστοδούλου, ενώ τονίζει πως από μικρός ήθελε να γίνει πιλότος και πως αν του δινόταν η ευκαιρία θα έκανε πάλι το ίδιο, από την αρχή. Δηλώνει επίσης ότι αισθάνεται όπως ένα «ρομπότ», που αποκόβεται από τα πάντα την ώρα που παίρνει τη θέση του: «Όλα μένουν απέξω και κάνεις αυτό που πρέπει να κάνεις».

Στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στην Τανάγρα, τα δέκα μαχητικά αεροσκάφη Rafale που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, πετούν υπό την καθοδήγηση των Ελλήνων πιλότων, που έχουν εκπαιδευτεί ειδικά για τον σκοπό αυτό. Ο διοικητής της 332 μοίρας και οι συνάδελφοί του παρέμειναν επί έναν χρόνο επί γαλλικού εδάφους, προκειμένου να μπορέσουν να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας τους. «Θυμάμαι κάθε πτήση από τις πρώτες με τα Rafale», τονίζει ο Αντισμήναρχος και συνεχίζει: «Για έναν ιπτάμενο, ο οποίος έχει μια μεγάλη διαδρομή σε μαχητικά αεροσκάφη, όπως εγώ και οι συνάδελφοί μου, προκειμένου να γεμίσουμε καινούρια γνώση, πρέπει να ‘αδειάσουμε’ την προηγούμενη. Υπάρχει αυτό που λέμε ‘μυϊκή μνήμη’, που σημαίνει ότι εγώ είχα συνηθίσει στα Mirage 2000 ή οι συνάδελφοί μου στα F-16 και ήξερα πού βρίσκονται τα κουμπιά και τα χειριστήρια των άλλων αεροσκαφών. Για να μάθουμε κάτι καινούριο, έπρεπε πραγματικά να ‘τρακαριστούμε’ με το καινούριο αεροσκάφος, με την καινούρια λογική, με την καινούρια εκπαίδευση».

«Ελλάδα, θα φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών σου»

«Ελλάδα, θα φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών σου. Η 332 Μοίρα πετά στο μέλλον»: Αυτά ήταν τα λόγια του άλλωστε, όταν ως αρχηγός του σμήνους των έξι πρώτων Rafale, που έφτασαν στην Ελλάδα από τη Γαλλία, επικοινώνησε με το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων, λίγο πριν την προσγείωση. Τα έξι Rafale, έπειτα από περίπου 2,5 ώρες πτήσης, από τη βάση της Istres στη Νότια Γαλλία, εισήλθαν στο FIR Αθηνών στις 11:50 το πρωί της 20ής Ιανουαρίου 2022. Περί τις 12:20 πέρασαν πάνω από την Ακρόπολη και προσγειώθηκαν στην 114 Π.Μ. στις 12:40, αφού άφησαν άναυδο το πλήθος – μεταξύ του οποίου βρισκόταν και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης – με τους εντυπωσιακούς ελιγμούς τους. Ο Αντισμήναρχος Χριστοδούλου θυμάται μια «παγωμάρα» όταν άνοιξε η καλύπτρα του αεροσκάφους, που αποδόθηκε στο δέος που ένιωσε ο κόσμος και χρειάστηκε λίγος χρόνος έως ότου το κοινό και οι οικογένειες των πιλότων που έλειπαν καιρό από τα σπίτια τους, τους υποδεχτούν όσο αποθεωτικά έπρεπε.

Σήμερα, στην 332 Μοίρα βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες υποδομής ώστε τα συνολικά 24 Rafale που θα αποτελούν σύντομα τμήμα της Πολεμικής μας Αεροπορίας, να εγκατασταθούν εκεί.

«Όταν πετάς, ο χρόνος διαστέλλεται»

Προσπαθώντας να μας εξηγήσει πώς αισθάνεται και τι βιώνει ένας πιλότος μέσα σε ένα μαχητικό, ο Αντισμήναρχος Χριστοδούλου επισημαίνει χαρακτηριστικά πως «όταν πετάς, ο χρόνος διαστέλλεται» και εξηγεί: «Αυτό που μετράει είναι ο διαμερισμός του χρόνου μεταξύ των πληροφοριών που σου δίνει το αεροσκάφος. Η μεγάλη διαφορά μεταξύ των μαχητικών και των πολιτικών αεροσκαφών είναι ότι στα μαχητικά αεροσκάφη, η πτήση είναι το τελευταίο πράγμα που κοιτάς. Κοιτάζεις τους σένσορές του, κοιτάζεις το ραντάρ σου, μιλάς με το νούμερό δύο σου, μιλάς με το ραντάρ το επίγειο, παίρνεις πληροφορίες, δέχεσαι εντολές, δίνεις εντολές. Είναι ένα πολύπλοκο περιβάλλον, στο οποίο πρέπει να αντεπεξέλθει ο πιλότος. Και γι’ αυτό ο χρόνος διαστέλλεται. Μετά, στο debriefing, όταν κατέβουμε στο έδαφος, μπορούμε επί σειρά ωρών να αναλύσουμε και να καταλάβουμε πλήρως το τι έγινε».

Παρ’ ότι οι πτήσεις με Rafale απαιτούν συγκεκριμένες, πολύ ιδιαίτερες ικανότητες, οι πιλότοι της 332 Μοίρας αντιμετωπίζουν την αποστολή τους με επαγγελματισμό και σοβαρότητα: «Δεν νιώθουμε ότι είμαστε κάτι ιδιαίτερο, όλοι οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποιούν το ίδιο έργο και πολλοί από αυτούς περισσότερο από εμάς. Έχουν επιδείξει ασύγκριτο επαγγελματισμό και οι πιλότοι και οι τεχνικοί μας, που έχουν καταλάβει το διακύβευμα και κάνουν ό,τι μπορούν για να εντάξουμε αυτό το αεροσκάφος στην Πολεμική μας Αεροπορία. Πρόσφατα άλλωστε, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία η αρχική μας αξιολόγηση και περιμένουμε τα επόμενα βήματα για να ενταχθούμε πλήρως και με τα 24 αεροσκάφη πλέον, στην Πολεμική Αεροπορία».

«Η πτήση πάντα ξεκινάει από το έδαφος»

Σε κάθε περίπτωση, η σωστή προετοιμασία και η προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια παίζουν κομβικό ρόλο. Για τον λόγο αυτό, ο Αντισμήναρχος Ιπτάμενος Θεόδωρος Χριστοδούλου επισημαίνει πως «η πτήση πάντοτε ξεκινάει από το έδαφος, με την προετοιμασία της αποστολής». Κατόπιν, όπως εξηγεί, «πηγαίνουμε στο σχεδιαστικό σύστημα του Rafale, το οποίο είναι σούπερ εξελιγμένο και βάζουμε κάτω τα δεδομένα των πτήσεων και το πώς θα διεξαχθεί η αποστολή, ανάλογα με την άσκηση που πετάμε. Εν συνεχεία, ακολουθεί η ενημέρωση προ πτήσης, στην οποία αναλύουμε όλες τις παραμέτρους. Πηγαίνουμε στα σωστικά, φοράμε τα απαραίτητα και υπογράφουμε τη φόρμα πτήσης. Εκτελούμε μαζί με τους τεχνικούς μας τον οπτικό έλεγχο και ακολούθως, αφού μπούμε στο αεροσκάφος, εκκινούμε, τροχοδρομούμε, απογειωνόμαστε και πηγαίνουμε στην περιοχή των πτήσεων. Εκτελούμε την άσκηση και εν συνεχεία επιστρέφοντας, αφού σβήσουν οι κινητήρες, γυρνάμε πίσω και βλέπουμε το τι συνέβη στην αποστολή μας. Βγάζουμε τα συμπεράσματά μας, βλέπουμε τα λάθη μας, τα καλά σημεία, κρατάμε τα καλά, αλλά μαθαίνουμε από τα λάθη μας συνεχώς».

«Η καλύτερη στιγμή της ημέρας»

«Η καλύτερη στιγμή της ημέρας είναι όταν όλοι οι ιπτάμενοι και όλοι οι τεχνικοί μας έχουμε ολοκληρώσει την εργασία μας και είμαστε όλοι ασφαλείς και υγιείς. Αυτή είναι η καλύτερη», δηλώνει απερίφραστα και χωρίς δισταγμό ο Αντισμήναρχος, ενώ τονίζει πως «η επιμονή νικά πάντα, άσχετα ποιος είσαι και πού βρίσκεσαι. Να κρατάς το όνειρό σου πάντα ψηλά και να το κυνηγάς και υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να το πετύχεις. Όλοι κοιτάζουμε γι’ αυτή τη μικρή πιθανότητα επιτυχίας των ονείρων μας. Δεν αξίζει, ποτέ, να τα παρατάμε».

Δείτε εδώ τα Πρόσωπα 2022 του CNN Greece

Παραγωγή: DPG Digital Media
Premium Content Manager: Σοφία Μαυραντζά | Σκηνοθεσία: Σεραφείμ Ντούσιας | Κάμερα: Νικόλας Κόρνφορντ, Στάθης Κεφάλας, Γιώργος Αποστολόπουλος | Φωτογραφίες: Λευτέρης Παρτσάλης | Μοντάζ: Νίκη Μαλλιωτάκη, Σταύρος Λογοθέτης