Πλεύρης στο CNN Greece: Προχωράμε με συνεργασία ΕΣΥ-ιδιωτών και αύξηση προϋπολογισμού του φαρμάκου
Το 2023 ο προϋπολογισμός του φαρμάκου θα αυξηθεί και σε συνδυασμό με το επενδυτικό clawback θα γίνει αντιληπτό στις εταιρίες ότι η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται το πρόβλημα και θέλει να το λύσει.
Αυτό επισημαίνει ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης στο αφιέρωμα «Η Υγεία στην επόμενη ημέρα» του CNN Greece, προσθέτοντας με έμφαση, ότι «τα ακριβά φάρμακα στη χώρα μας παραμένουν σε μεγάλη κατανάλωση γι’ αυτό στόχος των κυβερνητικών μέτρων, αποτελεί να μην λείπει κανένα φάρμακο από τον Έλληνα ασθενή, αλλά αντίστοιχα και το ελληνικό δημόσιο να προμηθεύεται και να πληρώνει τα φάρμακα που χρειάζεται και όχι την υπερκατανάλωση». Επομένως, στόχος των μέτρων που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, παραμένει ο έλεγχος της κατανάλωσης ενώ τα συγκεκριμένα μέτρα δεν θίγουν την καινοτομία αλλά την υπερκατανάλωση σε ακριβά φάρμακα.
Στην συνέντευξη που ακολουθεί, ο υπουργός Υγείας, αναφέρεται ακόμη στη μετά COVID εποχή και στην οργάνωση του υγειονομικού μας συστήματος, σημειώνοντας ότι «εκπονούμε ένα σχέδιο σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα όπου πλέον θα μπορούν απευθείας και οι ιδιωτικές κλινικές να διαχειρίζονται περιστατικά Covid», καθώς και στους ανεμβολίαστους υγειονομικούς, μέτρο το οποίο θα επαναξιολογηθεί, με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας.
Για την μεταρρύθμιση του προσωπικού γιατρού και τα αντικίνητρα, ο κ. Πλεύρης υποστηρίζει ότι στόχος είναι από την 1η Ιανουαρίου 2023 να έχουμε πλήρη εφαρμογή του νέου θεσμού με 7 εκατ. εγγεγραμμένους πολίτες, ο οποίος θα θωρακίσει την πρωτοβάθμια και θα ανακουφίσει το ΕΣΥ. Επιπλέον, τα αντικίνητρα δεν θα ισχύσουν, μέχρι να φτάσουμε σε ένα επίπεδο που η κάλυψη για γιατρούς θα είναι εύκολη και συνολική.
Ερωτηθείς τέλος για το πώς θα ήθελε να κλείσει την θητεία του στην Αριστοτέλους, ο κ. Πλεύρης επισημαίνει «Όταν ολοκληρωθεί η θητεία του κάθε υπουργού τότε αξιολογείται και το τι έκανε. Το πρόβλημα είναι εάν ολοκληρωθεί μια θητεία και ο υπουργός να μην έχει κάνει τίποτα, φοβούμενος πολιτικό κόστος. Δεν θέλω να υπάρξω και δεν θα υπάρξω τέτοιος υπουργός».
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Το ΕΣΥ στη μετά πανδημίας εποχή
Κύριε υπουργέ, βρισκόμαστε πλέον στον τρίτο χρόνο της πανδημίας, βεβαίως σε συνθήκες διαχειρίσιμες, με την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών να είναι εμβολιασμένοι, με ενισχυμένο το ΕΣΥ από πλευράς ΜΕΘ και στη φαρέτρα μας μία σειρά καινοτόμων θεραπειών, όπως τα αντιικά φάρμακα και τα μονοκλωνικά αντισώματα. Πώς πορεύεται το υγειονομικό μας σύστημα στη μετά COVID εποχή, με δεδομένο ότι τα προηγούμενα χρόνια, πολλοί ασθενείς παραμέλησαν τα νοσήματά τους, εξαιτίας του φόβου να επισκεφθούν τα νοσοκομεία και τις δομές υγείας;
Μετά από 2,5 χρόνια πανδημίας είμαστε στη φάση που πλέον γνωρίζουμε καλύτερα τα δεδομένα. Ο κόσμος σε μεγάλο βαθμό έχει εμβολιαστεί, αφού λάβαμε πολύ δύσκολες αποφάσεις, έχει νοσήσει, υπάρχουν πληρέστερα θεραπευτικά πρωτόκολλα και αντιικές θεραπείες. Επιπλέον οι μεταλλάξεις που επικρατούν δίνουν την εικόνα ότι θα χρειαζόμαστε περισσότερες νοσηλείες σε απλές κλίνες και λιγότερο σε ΜΕΘ αναλογικά με την αρχή της πανδημίας. Συνεπώς εκπονούμε ένα σχέδιο σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα όπου πλέον θα μπορούν απευθείας και οι ιδιωτικές κλινικές να διαχειρίζονται περιστατικά Covid. Ήδη το εφαρμόσαμε στο παρελθόν δεσμεύοντας κλίνες και πλέον το επεκτείνουμε για να αποσυμφορήσουμε την πίεση στο ΕΣΥ. Είναι γεγονός ότι πολλά περιστατικά δεν προήλθαν στο ΕΣΥ λόγω της πανδημίας και σήμερα έρχονται στα νοσοκομεία και ασκείται μία πίεση από θεραπείες που έμειναν πίσω κυρίως σε τακτικά χειρουργεία, καθώς όλες οι έκτακτες θεραπείες εξυπηρετήθηκαν. Με μέτρα ενίσχυσης του ΕΣΥ θεωρούμε ότι σύντομα θα εξορθολογιστεί η κατάσταση και θα εξυπηρετηθούν όλοι οι ασθενείς.
Οι ανεμβολίαστοι υγειονομικοί
Έχετε τονίσει πολλές φορές, ότι το ΕΣΥ, δεν χωρά ανεμβολίαστους υγειονομικούς, μία λογική τοποθέτηση αναμφίβολα. Έχετε ήδη αξιολογήσει δύο φορές αν δεν κάνω λάθος το θέμα αυτό. Ποια θα είναι η τελική σας απόφαση. Θα επιστρέψουν τελικά στο δημόσιο σύστημα υγείας οι υγειονομικοί που δεν έχουν εμβολιαστεί κατά του COVID; Στην ίδια λογική θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και για τους υγειονομικούς που δεν εμβολιάζονται κατά της εποχικής γρίπης;
Συμμορφούμενοι και προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ότι είναι συνταγματικό το μέτρο της μη επιστροφής τους, θα πρέπει να το αξιολογούμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Έχουμε πει ότι εντός του Οκτωβρίου θα αξιολογηθεί το μέτρο.
Άρα δεν έχει παρθεί καμία απόφαση. Η κυβερνητική θέση, που είναι και θέση και του Συμβουλίου της Επικρατείας, είναι ότι πρέπει να αξιολογούμε το μέτρο ανά τακτά χρονικά διαστήματα με βάση την πορεία της πανδημίας. Πανδημία έχουμε, άρα από τη στιγμή που έχουμε πανδημία επί της αρχής σωστά υπάρχει το μέτρο. Η απόφαση θα ληφθεί με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας.
Η εποχική γρίπη δεν μπορεί να συγκρίνεται με την πανδημία COVID-19 καθώς είναι ενδημική. Η πανδημία δικαιολογεί έκτακτα μέτρα.
Στόχος μας τα 7 εκατ. πολίτες στον Προσωπικό Γιατρό
Η μεταρρύθμιση του Προσωπικού Γιατρού- την οποία συχνά έχετε επικροτήσει - αποτελεί κομβικό άξονα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Τρία πράγματα θέλω να ρωτήσω; Πότε θα ξεκινήσουν τελικά οι ποινές στους πολίτες, έχετε κάποιο σχέδιο ώστε να αυξηθεί ο αριθμός συμμετοχής των ιδιωτών γιατρών στην Αττική και πότε θα μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι έχουμε μία ισχυρή και αποτελεσματική ΠΦΥ που θα δώσει ανάσα και στο ΕΣΥ;
Ο Προσωπικός γιατρός είναι ένας καινούριος θεσμός που παρέχει δωρεάν υπηρεσίες στους πολίτες.
Ο πολίτης τον αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή και ήδη 4,5 εκατ. έχουν εγγραφεί. Σε ότι αφορά τους γιατρούς έχουν μπει 3.500 γιατροί και έχουν προγραμματιστεί 1.000.000 ραντεβού. Το εγχείρημα λοιπόν σε λιγότερο από δυο μήνες δείχνει τη δυναμική του. Στην Αττική κυρίως έχουμε λιγότερη κάλυψη ιδιωτών γιατρών απ’ ότι στην υπόλοιπη Ελλάδα και για αυτό σταδιακά υλοποιούμε πολιτικές προσέλκυσης και άλλων γιατρών. Οι γιατροί των 10 ειδικοτήτων που έχουν βάση την παθολογία εντάχθηκαν και κάνουν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ, ενώ θα δώσουμε επιπλέον κίνητρα στη συμμετοχή και άλλων ιδιωτών. Πιστεύουμε ότι στα τέλη του έτους θα υπάρχει αυτή η πληθώρα των γιατρών για να διασφαλίσουμε την άνοδο από τα 4,5 εκατομμύρια που είμαστε τώρα μέχρι τα 7 εκατομμύρια.
Τα αντικίνητρα που είναι η αυξημένη συμμετοχή δεν θα ισχύσουν μέχρι να φτάσουμε σε ένα επίπεδο που η κάλυψη για γιατρούς θα είναι εύκολη και συνολική.
Ο στόχος μας είναι από 1/1/ 23 να έχουμε πλήρη εφαρμογή του Προσωπικού Γιατρού και πράγματι αυτό θα θωρακίσει την πρωτοβάθμια και θα ανακουφίσει το ΕΣΥ.
Έλεγχος της κατανάλωσης και αύξηση του budget της φαρμακευτικής δαπάνης
Ο φαρμακευτικός κλάδος βρίσκεται για ακόμη μία φορά μετέωρος, με έναν ανεπαρκή και ελλειμματικό προϋπολογισμό όπως τονίζουν τα θεσμικά όργανα της φαρμακοβιομηχανίας, σημειώνοντας ότι όποιος προκαλεί τη φαρμακευτική δαπάνη, αυτός πρέπει να επιβαρύνεται. Από την άλλη πλευρά, η καινοτομία, γνωρίζουμε καλά ότι αν δεν φθάνει στον ασθενή άμεσα, ακυρώνεται. Τι άλλο σχεδιάζετε στο πεδίο αυτό, εκτός από τη δημιουργία των δύο προϋπολογισμών της φαρμακευτικής δαπάνης;
Ο προϋπολογισμός της εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης παραμένει ως έχει διαχωριστεί σε φάρμακα υψηλού κόστους και λοιπά φάρμακα. Ο διαχωρισμός αυτός είναι απολύτως λελογισμένος και ισορροπημένος καθώς επιβαρύνει αναλογικά όσα φάρμακα συμβάλουν στην αύξηση της δαπάνης.
Με βάση τα νεότερα στοιχεία κατανάλωσης οι κλειστοί προϋπολογισμοί θα αναδιαρθρωθούν με μεταφορά ποσού περί των 60 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό των φαρμάκων υψηλού κόστους από τα λοιπά φάρμακα και ήδη κινείται η διαδικασία για την έκδοση της αντίστοιχης ΚΥΑ. Σε περίπτωση που εξοικονομηθούν άλλα κονδύλια, όπως πχ από τον ΙΦΕΤ, θα υπάρξει ενίσχυση συγκεκριμένων κατηγοριών.
Στόχος παραμένει ο έλεγχος της κατανάλωσης και μέσω διαρθρωτικών μέτρων οι δέκα πιο δαπανηρές κατηγορίες δραστικής ουσίας εντάσσονται άμεσα σε θεραπευτικά πρωτόκολλα και συνταγογραφικές οδηγίες.
Αντίστοιχα τα φάρμακα μικρής θεραπευτικής αξίας (πχ βιταμίνες) διατίθενται με αυστηρότερο πρωτόκολλο και έχουν κλειστούς προϋπολογισμούς με έλεγχο της δαπάνης τους.
Τα συγκεκριμένα μέτρα δεν θιγούν την καινοτομία αλλά την υπερκατανάλωση σε ακριβά φάρμακα. Η χώρα μας θα εξορθολογίσει την κατανάλωση και φιλοδοξούμε οι εταιρίες να προσέλθουν στις διαπραγματεύσεις παρέχοντας εκπτώσεις όπως γίνεται σε όλες τις χώρες, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα φάρμακα τους τιμολογούνται με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και όχι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προστατεύονται με κόφτη 7%, καθεστώς τιμολόγησης που θα επανεξετασθεί το 2023.
Τα ακριβά φάρμακα στη χώρα μας παραμένουν σε μεγάλη κατανάλωση και στόχος των μέτρων αποτελεί να μην λείπει κανένα φάρμακο από τον Έλληνα ασθενή, αλλά αντίστοιχα και το ελληνικό δημόσιο να προμηθεύεται και να πληρώνει τα φάρμακα που χρειάζεται και όχι την υπερκατανάλωση. Μάλιστα για το 2023 ο προϋπολογισμός του φαρμάκου θα αυξηθεί και σε συνδυασμό με το επενδυτικό claw back θεωρώ ότι θα γίνει αντιληπτό στις εταιρίες ότι η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται το πρόβλημα και θέλει να το λύσει.
Το αποτύπωμα του Θ. Πλεύρη στην Αριστοτέλους
Ποιο είναι το αποτύπωμα που θα θέλατε να αφήσετε στο υπουργείο Υγείας όταν ολοκληρωθεί η θητεία σας;
Ο εκάστοτε υπουργός Υγείας καλείτε να πάρει αποφάσεις που αφορούν στο μέγιστο αγαθό της Υγείας. Γι΄ αυτό δεν έχουμε δικαίωμα να εφησυχάζουμε και συνεχώς πρέπει να σκεφτόμαστε τι περισσότερο μπορούσαμε να κάνουμε για το καλό του πολίτη. Το σημαντικότερο για τον κάθε υπουργό είναι να βλέπουν οι πολίτες ότι προσπαθεί να επιλύσει προβλήματα και να βλέπει μια βελτίωση της καθημερινότητάς του. Σίγουρα όσοι διατελέσαμε υπουργοί στην πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο, η διαχείριση από μόνη της της πανδημίας είναι κυρίαρχο θέμα. Σε πιο μακροπρόθεσμο ωστόσο πλαίσιο οι παρεμβάσεις στην ΠΦΥ με την θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού με δωρεάν υπηρεσίες για όλους και την υλοποίηση μαζικών προληπτικών εξετάσεων, θα είναι θέματα που θα έχουν άμεσο μετρήσιμο όφελος στον πολίτη, καθώς για πρώτη φορά θεσμοθετείται οργανωμένα η εξωνοσοκομειακή περίθαλψη και η πρόληψη. Όταν ολοκληρωθεί η θητεία του κάθε υπουργού, τότε αξιολογείται και το τι έκανε. Το πρόβλημα είναι εάν ολοκληρωθεί μια θητεία και ο υπουργός να μην έχει κάνει τίποτα φοβούμενος πολιτικό κόστος. Δεν θέλω να υπάρξω και δεν θα υπάρξω τέτοιος υπουργός.