Οικολογικές συνήθειες στο σχολείο
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση διδάσκει – ως επί το πλείστον – τη θεωρία, τα παιδιά όμως εμπεδώνουν καλύτερα τη γνώση όταν την εφαρμόζουν στην πράξη.
Η καθημερινότητά τους είναι άμεσα συνυφασμένη με το σχολείο και υπάρχουν τρόποι να εφαρμόσουμε τις περιβαλλοντικές αρχές και αξίες που ισχύουν στο σπίτι και εκεί. Είναι άλλωστε σημαντικό να ακολουθούμε με συνέπεια όσα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της περιβαλλοντικής τους συνείδησης, ώστε να μη δημιουργούμε σύγχυση και περιττές «διακρίσεις».
Ας δούμε λοιπόν, πιο αναλυτικά, ποια είναι τα στάδια για να αποκτήσει το παιδί, αλλά και ολόκληρη η οικογένεια, περιβαλλοντικές συνήθειες για το σχολείο.
#1 Ηθική κατανάλωση
Οι αγορές για το σχολείο είναι πολύ σημαντική υπόθεση, τόσο για τον οικογενειακό προϋπολογισμό όσο και για το περιβάλλον. Είναι πολύ εύκολο να χάσουμε το μέτρο – είναι όμως και πολύ απλό να εφαρμόσουμε τη βασική αρχή της λεγόμενης ηθικής κατανάλωσης, που υποστηρίζει πως όταν κάτι διατηρεί τη λειτουργικότητά του, δεν χρειάζεται αντικατάσταση. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η περσινή σχολική τσάντα που δεν έχει χαλάσει, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και φέτος, όπως το ίδιο ισχύει και για τις τσάντες φαγητού ή διάφορα σχολικά αναλώσιμα.
#2 Το σχολικό lunch box
Το φαγητό που παίρνει το παιδί μαζί του στο σχολείο είναι μεγάλο ζήτημα για την οικογένεια. Αξίζει να μην παρασυρόμαστε και το συσκευάζουμε σε υλικά μίας χρήσης, καθώς πλέον υπάρχουν σκεύη κατάλληλα για κάθε είδος φαγητού που μπορούμε να χρησιμοποιούμε ξανά και ξανά. Αυτό που έχει επίσης μεγάλη σημασία είναι η παράμετρος του food waste. Εάν το παιδί μας είναι σε ηλικία που μπορεί να κρίνει μόνο του ποια είναι η ποσότητα φαγητού που χρειάζεται για το σχολείο, καλό είναι να συζητήσουμε μαζί του και να το αποφασίσουμε μαζί. Επίσης, είναι πολύ χρήσιμο να ανακαλύψουμε τρόπους και συνταγές ώστε να αξιοποιούμε το περισσευούμενο φαγητό της μιας μέρας για το lunchbox της επόμενης.
#3 Τα ρούχα
Η ένδυση του παιδιού είναι επίσης ένας τομέας στον οποίο μπορούμε να παρέμβουμε οικολογικά. Όπως όλοι οι γονείς γνωρίζουν, καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν με ταχείς ρυθμούς, ενδέχεται τα καινούρια ρούχα που αγοράζουμε να μην τους κάνουν καν για μία σεζόν! Η λύση είναι μία και έχει να κάνει με την ανακύκλωση ρούχων ή την αγορά ρούχων από δεύτερο χέρι, όπως προτείνει η διεθνής οργάνωση Fair Trade. Στην Ελλάδα αυτή η συνήθεια είναι κοινή: Το μικρότερο ξαδερφάκι να φορά τα ρούχα του μεγαλύτερου, ενός φίλου ή γνωστού κλπ, ειδικά όσο τα παιδιά είναι μικρά. Αξίζει όμως να τη συνεχίσουμε και αργότερα, ειδικά όσο διαρκεί η «ραγδαία» ανάπτυξη των παιδιών μας.
#4 Οι μετακινήσεις
Όσο δελεαστικό και αν μας φαίνεται το να χρησιμοποιήσουμε το αυτοκίνητο για να φτάσουμε στο σχολείο το πρωί ή να πάρουμε τα παιδιά το μεσημέρι, οφείλουμε να αντισταθούμε και να επιλέξουμε ως σταθερό τρόπο μετακίνησης έναν πιο οικολογικό. Καλύτερο, φυσικά, είναι να πηγαινοερχόμαστε με τα πόδια, ως μέρος και της καθημερινής άσκησης, όμως μπορούμε και να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο – που πιθανώς θα φανεί διασκεδαστικός τρόπος και για το παιδί – αρκεί να μπορούμε να το αφήσουμε κάπου με ασφάλεια όσο διαρκεί η σχολική ημέρα.
#5 Η ανακύκλωση
Στα ελληνικά σχολεία μπορεί να μην είναι ακόμα απολύτως οργανωμένη και διευρυμένη η πρακτική της ανακύκλωσης, μπορούμε όμως να εξηγήσουμε στο παιδάκι μας, για παράδειγμα, ότι μπορεί να κρατάει σε μια τσάντα τα απορρίμματα της ημέρας, ώστε μετά να τα τοποθετήσει στην ανακύκλωση του σπιτιού. Είναι κάπως παράδοξο, όσο βρίσκεται στο σπίτι το παιδί να εφαρμόζει τις αρχές της ανακύκλωσης, ενώ όσο βρίσκεται στο σχολείο να πετάει όλα τα σκουπίδια του στον ίδιο κάδο. Είναι ένα θέμα που αξίζει να συζητήσουμε, ώστε να κατανοήσει το παιδί τη σημασία, τα ενδεχόμενα εμπόδια και να αναζητήσει το ίδιο τρόπους για να ξεπεράσει.
Η σχολική ζωή επηρεάζει τα παιδιά, τις συνήθειες και τον χαρακτήρα τους και είναι στο χέρι μας να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση, για ένα καλύτερο αύριο για όλους.