Λουκίδης: Εβδομαδιαίο self test στα σχολεία - Άγνωστο ποια στελέχη θα καλύπτουν τα εμβόλια
Ανανεώθηκε:
Για την πορεία της πανδημίας, την νέα μετάλλαξη «Κένταυρος» και τα συμπτώματά της, υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει χρήση μάσκας στις σχολικές αίθουσες αλλά και με ποιο καθεστώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία, μίλησε στο CNN Greece, ο Στέλιος Λουκίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας και επικεφαλής της 2ης Πνευμονολογικής Κλινικής στο «Αττικόν».
Όσον αφορά στα εμβόλια που αναμένονται το φθινόπωρο και στη χώρα μας, είναι επιφυλακτικός καθώς όπως λέει «το ερώτημα είναι αν θα έρθουν εμβόλια που θα έχουν το παλιό στέλεχος και τις υποπαραλλαγές της Όμικρον, τις αρχικές ή αν θα πρέπει να γίνουν εμβόλια μόνο με τις υποπαραλλαγές της Όμικρον που να περιλαμβάνουν τα στελέχη 4 και 5».
Ο «Κένταυρος» δεν προκαλεί βαριά πνευμονία
Η υποπαραλλαγή του ιού, «Κένταυρος» βρέθηκε στην Ινδία και έχει εξαπλωθεί και σε ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με τον κ. Λουκίδη, «αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κανένα στοιχείο από τη βιβλιογραφία που να υποστηρίζει ότι κάνει βαρύτερη νόσο. Μεταδοτικότητα μπορεί να έχει αλλά δεν έχουμε στοιχεία ότι προκαλεί βαριά νόσο, δηλαδή δεν κάνει βαριά πνευμονία. Είναι όπως η Ο4 και η Ο5 και τα συμπτώματα είναι περίπου αυτά που γνωρίζουμε».
Σχετικά με τον αριθμό των κρουσμάτων τον μήνα Σεπτέμβριο υποστηρίζει ότι υπάρχει ήδη μεγάλη διασπορά.
«Δεν μιλάμε για μικρή διασπορά για να περιμένουμε μία μεγαλύτερη τον μήνα Σεπτέμβριο. Τώρα, αν ανέβει λίγο ακόμα ο αριθμός των κρουσμάτων, είναι αναμενόμενο και δεν θα αλλάξει τη γενική επιδημιολογική εικόνα. Το να δούμε 25.000 - 30.000 κρούσματα ημερησίως από τον ερχόμενο μήνα δεν νομίζω ότι θα είναι μεγάλη η διαφορά από τα σημερινά δεδομένα. Άρα θα έχουμε κάτι ανάλογο».
Εβδομαδιαίο self test στα σχολεία
Σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν λόγω κορωνοϊού, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο κ. Στέλιος Λουκίδης, είναι καθησυχαστικός και αναφέρει ότι «τα παιδιά έχουν μεγάλη κοινωνικότητα τους καλοκαιρινούς μήνες. Αναμενόμενο είναι η κοινωνικότητα αυτή να παραμείνει στα σχολεία στον ίδιο βαθμό. Σίγουρα θα υπάρχουν κάποιες αυξήσεις κρουσμάτων μέσα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Κατά τη γνώμη μου θα είναι πολύ σωστό να υπάρχει μία εβδομαδιαία επιδημιολογική παρακολούθηση των παιδιών μέσω των self test έτσι ώστε σε περίπτωση που υπάρχει κάποιος ασυμπτωματικός ή στην αρχική φάση της νόσου να μπορεί να απομονώνεται για κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα το οποίος δεν πρέπει να είναι πάνω από 5 μέρες».
Ο ίδιος συμπληρώνει ακόμη ότι «η χρήση μάσκας σε μεγάλους συγχρωτισμούς παραμένει και σήμερα επιβεβλημένη. Από εκεί και πέρα κανένας δεν μπορεί να ζητήσει τη χρήση μάσκας μέσα στις σχολικές αίθουσες, αν δεν γνωρίζει προηγουμένως τα επιδημιολογικά δεδομένα».
Προσθέτει ότι:
«Με τα σημερινά στοιχεία πιστεύω ότι δεν πρέπει να φοράνε μάσκα τα παιδιά στα σχολεία. Όμως όλα θα εξαρτηθούν από τα επιδημιολογικά δεδομένα της επόμενης περιόδου. Θα είναι τέτοια που θα αναγκαστούμε να βάλουμε μάσκες σε όλους τους κλειστούς χώρους ή όχι; Μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή», λέει ο ίδιος.
Ερώτημα ποιο στέλεχος καλύπτουν τα εμβόλια
Τέλος, ο κ. Λουκίδης, για τα εμβόλια που αναμένονται το φθινόπωρο και είναι πιο δραστικά απέναντι στον κορωνοϊό είπε:
«Το ερώτημα είναι αν θα έρθουν εμβόλια που θα έχουν το παλιό στέλεχος και τις υποπαραλλαγές της Όμικρον, τις αρχικές ή αν θα πρέπει να γίνουν εμβόλια μόνο με τις υποπαραλλαγές της Όμικρον που να περιλαμβάνουν τα στελέχη 4 και 5. Και οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, (Μoderna και Pfizer), έχουν μελέτες που “τρέχουν” είτε σε φάση 2, που σημαίνει ασφάλεια και αποτελεσματικότητα είτε σε φάση 3 που είναι πλέον κλινική αποτελεσματικότητα. Όμως πρέπει να δούμε αν πραγματικά έχουν τα αποτελέσματα τους σε γραπτή μορφή και όχι σε προφορικές ανακοινώσεις».
Υπενθυμίζει δε, ότι οι μελέτες για τις παραλλαγές 1 και 2, έγιναν μία περίοδο που δεν υπήρχαν οι παραλλαγές 4 και 5.
Και καταλήγει:
«Δεν ξέρει κανένας αν οι μελέτες δείχνουν ότι είναι προστατευτικές στην 4 και 5. Τα εμβόλια έχουν κάποια ερωτήματα στα οποία θα απαντηθούν εφόσον έχουμε γραπτές μελέτες τις οποίες μελετήσουμε, όπως αρμόζει στους επιστήμονες».