Gov.gr Wallet: Πάνω από 60.000 ψηφιακά έγγραφα σε λιγότερο από 24 ώρες
Τις 60.000 αγγίζουν συνολικά οι ψηφιακές ταυτότητες και τα ψηφιακά διπλώματα οδήγησης που «κατέβασαν» από χθες οι πολίτες στην εφαρμογή Gov.gr Wallet.
Μέχρι στιγμής έχουν εκδοθεί 34.000 χιλιάδες ψηφιακές ταυτότητες και 24.000 διπλώματα οδήγησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα μπορεί να έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα ένα ΑΦΜ την ημέρα.
«Κάθε μέρα θα ανοίγει και 1 ακόμη νούμερο ΑΦΜ, για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε την κίνηση γιατί από πίσω δεν είναι μόνο τα καινούργια μητρώα, είναι και τα παλιά συστήματα» εξήγησε ο κ. Πιερρακάκης στο ΣΚΑΪ. «Ο κόσμος έχει δείξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Περιμένουμε να μας δώσουν τα στοιχεία κεντρικά από την apple και την google πόσοι έχουν κατεβάσει την εφαρμογή. Εικάζουμε ότι αυτό το νούμερο είναι πολλαπλάσιο γιατί υπάρχει πάρα πολύς κόσμος που την έχει κατεβάσει, χωρίς ακόμα να έχει πρόσβαση λόγω του ΑΦΜ του στις υπηρεσίες της», σημείωσε ο υπουργός.
Εξήγησε επίσης αναλυτικά όλες τις λεπτομέρειες για τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα και τον τρόπο λειτουργίας της.
Ασφάλεια των ψηφιακών εγγράφων με κωδικό QR
Όσον αφορά την ασφάλεια των ψηφιακών εγγράφων η εφαρμογή «είναι πολύ ασφαλέστερη, υπό την έννοια ότι υπάρχει κωδικός QR επάνω στην ταυτότητα, και πλέον, για πρώτη φορά, γίνονται η ταυτότητα και το δίπλωμα επαληθεύσιμα έγγραφα. Δηλαδή μπορεί κανείς να βεβαιώνει ότι το συγκεκριμένο έγγραφο είναι γνήσιο, ενώ πριν είχαμε μόνο την οπτική επιβεβαίωση.», δήλωσε.
Αποσαφηνίζοντας περαιτέρω πώς λειτουργεί το σύστημα, ο υπουργός επισήμανε ότι «υπάρχει ένα μοναδικό QR Code για κάθε έγγραφο, το οποίο επίσης μπορεί να αλλάζει στην πορεία, εάν θέλουμε. Εάν για τον οποιονδήποτε λόγο, θέλουμε να επανεκδόσουμε ψηφιακά την ταυτότητα, ο κωδικός αυτός, το QR Code αυτό αλλάζει και έτσι μπορείς να το προβάλεις και είναι πάρα πολύ ασφαλές».
Επίσης πρόσθεσε, «δεν μπορεί να το ελέγξει οποιοσδήποτε. Όταν γίνεται ο έλεγχος σου έρχεται ένας κωδικός που τον δίνεις στον ελεγκτή για να κάνει τον έλεγχο» λέγοντας ότι «υπάρχουν όλες οι μέριμνες και θέλω να ευχαριστήσω την Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων».
Τι γίνεται αν χάσει ο πολίτης τη φυσική του ταυτότητα;
Αν ο πολίτης χάσει την φυσική του ταυτότητα, δηλώνει την απώλεια στο αστυνομικό τμήμα ή μπορεί να το κάνουμε ψηφιακά πλέον αυτό. Είναι μια νέα υπηρεσία που έχει λανσαριστεί από τον κ. Θεοδωρικάκο, στο gov.gr και ονομάζεται «Δήλωση απώλειας της ταυτότητας». Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε επίσης «Και βεβαίως αλλάζει και η ψηφιακή. Αυτά πάνε πακέτο. Δηλώνουμε την απώλεια γιατί η ψηφιακή είναι μια ψηφιακή αποτύπωση αυτού που υπάρχει στο χαρτί». Ωστόσο για την εκ νέου έκδοση του εγγράφου στο αστυνομικό τμήμα χρειάζεται να παραστεί κάποιος επί τόπου.
Μοναδικός αριθμός πολίτη
Όσον αφορά την αλλαγή της μορφής της ταυτότητας και τον μοναδικό αριθμό για κάθε πολίτη, ο υπουργός αποσαφήνισε ότι «αυτά είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Υπάρχει αφενός για την ταυτότητα μια διαδικασία, η οποία εκκινεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την επικουρούμε εμείς και αφορά όλα τα έγγραφα ασφαλείας. Ταυτότητα, διαβατήριο, όλες τις σχετικές ταυτότητες που αφορούν ειδικούς επαγγελματικούς κλάδους. Αυτός είναι ένας διαγωνισμός ο οποίος τρέχει».
Σχετικά με τον μοναδικό αριθμό, σχολίασε ότι «είναι κάτι το οποίο, αν όλα τα πράγματα τα έφερε μπροστά, αυτό το πήγε λίγο πίσω, υπό την έννοια ότι έπρεπε όλοι να εξοικειωθούμε με τα συστήματα που είχαν ΑΜΚΑ κατά τη διάρκεια του covid και δε θέλαμε να κάνουμε αυτή την πολύ μεγάλη αλλαγή στα θεμέλια των συστημάτων του κράτους, δηλαδή να έχουμε έναν νέο κωδικό όταν ο κόσμος έπρεπε να αλληλοεπιδρά με τόσα συστήματα». Ωστόσο, πλέον «αυτό τώρα θα γίνει, ο νόμος έχει ψηφιστεί, εκκρεμεί ένα προεδρικό διάταγμα για να μπορέσουμε να το κάνουμε και κάποιες τεχνικές αλλαγές. Είμαστε σε επεξεργασία και δεν είμαστε μακριά».
Μπορούμε να ταξιδεύουμε με τα ψηφιακά έγγραφα;
Ως προς την δυνατότητα ταξιδιού με τα ψηφιακά έγγραφα αντί των φυσικών, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπογράμμισε ότι πρόκειται για απόφαση που θα παρθεί στο επίπεδο των χωρών κρατών μελών της Ε.Ε. αλλά «σε πρόσφατες συζητήσεις που είχα με τους αρμόδιους Επιτρόπους, επειδή βλέπουν πολλές χώρες να ενδιαφέρονται να κάνουν αυτό που κάνουμε τώρα εμείς με το wallet, μια- μια οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα κάνουν αυτό. Οπότε τώρα ανοίγει η συζήτηση πανευρωπαϊκά για να υπάρξει αμοιβαία αναγνώριση αυτών των εφαρμογών» μάλιστα «σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα» εκτίμησε ο κ. Πιερρακάκης, ακριβώς όπως έγινε εξάλλου και με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού του κορωνοϊού.
Τι γίνεται αν χάσει το κινητό του ο πολίτης;
Στην περίπτωση που ένας πολίτης χάσει το κινητό του ή του το κλέψουν, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι κατ' αρχάς «είναι ασφαλέστερη» η ψηφιακή προσέγγιση και σε αυτή την περίπτωση, διότι «αφενός στα κινητά μας έχουμε κωδικούς, είτε ανοίγουν αφού διαβάσουν το πρόσωπό μας ή το δαχτυλικό μας αποτύπωμα, και θα πω ότι το ίδιο ισχύει και για την συγκεκριμένη εφαρμογή». Δηλαδή, «η εφαρμογή για να ανοίξει πρέπει να δώσεις πάλι κωδικό ή να διαβάσει το πρόσωπο/δακτυλικό αποτύπωμα», είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας και φυσικά μπορείς να κάνεις ανάκληση και του ψηφιακού εγγράφου. Μπαίνεις πάλι στο gov.gr και δηλώνεις την ανάκληση της ψηφιακής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης. Δεν είναι κάτι δύσκολο».
Υπάρχει υποχρεωτικότητα στη μετάβαση των εγγράφων από φυσικά σε ψηφιακά;
Η αλλαγή από τα φυσικά έγγραφα στα ψηφιακά δεν είναι υποχρεωτική και κάποιος μπορεί να επιλέξει να κρατήσει μόνο την ταυτότητa του και το δίπλωμα οδήγησης που έχει ήδη στα χέρια του. «Δεν υποχρεώνουμε κανέναν. Ο στόχος όλης αυτής της πολιτικής είναι να είναι μια κοινωνική πολιτική, μια πολιτική διευκόλυνσης του πολίτη. Να το πω απλά, φεύγεις από το σπίτι, να μη χρειάζεται να πάρεις κάτι πέρα από το κινητό σου, ήδη οι πιστωτικές κάρτες έχουν μπει στα κινητά μας τηλέφωνα, για όσους έχουμε έξυπνα κινητά» υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης.
Ψηφιακά έγγραφα και Τροχαία
Ως προς τον έλεγχο από την τροχαία που ζητάει άδεια, δίπλωμα, ταυτότητα, ασφάλεια, εκ των οποίων προς το παρόν μόνο τα δύο είναι ψηφιακά, ο κ. Πιερρακάκης απάντησε ότι «έρχονται και τα άλλα», όπως και το ΚΤΕΟ.
Στην περίπτωση που ο πολίτης έχει κάνει κάποια σοβαρή οδηγική παράβαση που επιφέρει την ποινή της αφαίρεσης του διπλώματος, ο υπουργός αποσαφήνισε ότι «η αφαίρεση γίνεται σε πρώτο επίπεδο ψηφιακά. Δηλαδή, ο αστυνομικός αφαιρεί ψηφιακά το δίπλωμα γιατί έχει πρόσβαση στο σύστημα του Police Online. Οπότε, λέει ότι το δίπλωμα παύει να ισχύει». Όμως, καθώς ο πολίτης έχει ακόμα στα χέρια του το φυσικό δίπλωμα, πρέπει να το παραδώσει εντός κάποιων ημερών στο Α.Τ., όπως ήδη προβλέπει ο νόμος. «Η αντιμετώπιση είναι η ίδια σα να μην είχες το δίπλωμα πάνω σου για το πω έτσι» και κατόπιν με την ολοκλήρωση του διαστήματος της ποινής το ψηφιακό δίπλωμα ξεκλειδώνει και το φυσικό δίπλωμα επιστρέφεται, «όπως ισχύει σήμερα» κατέληξε ο κ. Πιερρακάκης.
Υπενθυμίζεται ότι η ιστοσελίδα για την μετάβαση στα ψηφιακά έγγραφα ταυτοποίησης είναι https://wallet.gov.gr και σταδιακά η πρόσβαση θα ξεκλειδώνει για κάθε λήγοντα αριθμό με βάση το ΑΦΜ.