Συντριβή Antonov: 11,5 τόνοι πυρομαχικά το φορτίο του- Από το Βελιγράδι κατευθυνόταν στο Μπαγκλαντές
Πτήση από το Βελιγράδι στο Μπαγκλαντές, κουβαλώντας 11,5 τόνους πυρομαχικών, πραγματοποιούσε το μοιραίο Antonov που κατέπεσε στην Καβάλα, σύμφωνα με τις σερβικές αρχές, που επιβεβαίωσαν πως οι επιβαίνοντες που σκοτώθηκαν ήταν οκτώ.
Παράλληλα, έγινε γνωστό πως με παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισιδώρου Ντογιάκου ο εισαγγελέας Εφετών Θράκης θα έχει την εποπτεία όλων των ερευνών και των ανακρίσεων για τα αίτια πτώσης του αεροσκάφους.
Στο σημείο της τραγωδίας βρέθηκε λίγο νωρίτερα και ο γενικός πρόξενος της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, Βαντίμ Σαμπλούκ.
Ο Ουκρανός διπλωμάτης ενημέρωσε τις αρχές ότι όλοι οι νεκροί είναι ουκρανικής καταγωγής.
Μάλιστα, παρακολούθησε τα πρώτα πλάνα από το drone που πετούν οι αρχές πάνω από την περιοχή, όπου οι πρώτες εικόνες δείχνουν τα συντρίμμια το αεροσκάφους και τη σορό ενός από τα μέλη του πληρώματος.
Τι μετέφερε το αεροσκάφος - Η πορεία του
Το αεροσκάφος φόρτωσε το στρατιωτικό υλικό στο αεροδρόμιο «Μέγας Κωνσταντίνος» της πόλης Νις και απογειώθηκε στις 20:40 (21:40 ώρα Ελλάδας) για την Ντάχα του Μπαγκλαντές με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμάν και το Ριάντ, ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας Νέμποϊσα Στεφάνοβιτς.
Ο Σέρβος υπουργός Άμυνας δήλωσε επίσης ότι το φορτίο του αεροσκάφους αποτελούνταν από εκπαιδευτικά βλήματα όλμων που εξήγαγε σερβική ιδιωτική εταιρία και αγοραστής ήταν το υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές. Ο Νέμποισα Στεφάνοβιτς διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία εξαγωγής των πυρομαχικών ήταν νόμιμη και είχε την έγκριση του σερβικού υπουργείου Άμυνας. Το αεροσκάφος ανήκε σε ουκρανική εταιρία αερομεταφορών.
Και ο λόχος Βιολογικής Άμυνας στις έρευνες
Σημειώνεται πως στο σημείο μεταβαίνει και ο Ειδικός Λόχος Αντιμετώπισης Πυρηνικής - Βιολογικής - Χημικής Άμυνας, για να χτενίσει την περιοχή, όπως προβλέπει το πρωτόκολλο αντιμετώπισης τέτοιων συμβάντων.
Θα διατεθεί επίσης τμήμα του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ με 14 άτομα.
Η μετακίνηση του τμήματος θα γίνει με CH-47D από τα Μέγαρα, ενώ στην περιοχή έχουν μεταβεί δύο ομάδες ΤΕΝΞ.
Είναι ενδεικτικό πως ούτε οι διασώστες, μέλη της ΕΜΑΚ, δεν έχουν προσεγγίσει το σημείο πιο κοντά από τα 50 μέτρα, όπου εντόπισαν μια λευκή ουσία η οποία προκαλεί κάψιμο στα μάτια και τα χείλη όσων την πλησιάζουν.
Υπάρχει πολύ υλικό από το αεροσκάφος διάσπαρτο στα χωράφια, δήλωσε ο συντονιστής της Πυροσβεστικής στην ΕΡΤ, το πρωί, ενώ σημείωσε πως «νιώσαμε ένα κάψιμο στα χείλη και τη γλώσσα».
Στο σημείο επίσης υπάρχει θερμότητα, ενώ οι μετρήσεις για ραδιενέργεια δεν έδειξαν κάτι ανησυχητικό, σύμφωνα με τον ίδιο.
Παράλληλα, η περιοχή έχει αποκλειστεί στα 500 μέτρα.
Με βοήθεια μη επανδρωμένων αεροσκάφους ελέγχθηκε το σημείο συντριβής, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχει άλλο εύφλεκτο υλικό, ενώ έχει δοθεί ισχυρή σύσταση οι κάτοικοι να μην πλησιάσουν την περιοχή να κρατήσουν κλειστές τις πόρτες και τα παράθυρα, να μην χρησιμοποιήσουν ούτε τα κλιματιστικά τους, μέχρι να υπάρξει ασφαλής εκτίμηση για πιθανή μόλυνση του αέρα από τα υλικά του αεροσκάφους.
Απαγόρευση κυκλοφορίας σε Αντιφιλίππους και Παλαιοχώρι
Την ίδια ώρα, ο δήμαρχος Παγγαίου Φίλιππος Αναστασιάδης απαγόρευσε την κυκλοφορία όλων των αγροτικών οχημάτων και των πεζών στις αγροτικές περιοχές των τοπικών κοινοτήτων Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου.
Ο λόγος είναι να μην υπάρξουν προβλήματα από τα συντρίμμια του αεροσκάφους Antonov που έχουν εκτοξευθεί σε ακτίνα πολλών μέτρων.
Ο δήμαρχος υπογράμμισε σε ανακοίνωσή του ότι κρίνεται απαραίτητο να υπάρξει αυτή η απαγόρευση, καθώς ακόμα δεν είναι γνωστός ούτε ο ακριβής αριθμός των μερών του αεροσκάφους που βρίσκονται διάσπαρτα στις αγροτικές εκτάσεις ούτε, όμως, και η επικινδυνότητα του φορτίου που μετέφερε.
Και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος δήλωσε ότι περιμένουν τις εκτιμήσεις των ειδικών για το κατά πόσο το πολεμικό υλικό που μετέφερε το μεταγωγικό αεροσκάφος είναι επικίνδυνο για την δημόσια ασφάλεια.
«Υπάρχει αγωνία, περιμένουμε τις εκτιμήσεις των πυροτεχνουργών και των λοιπών ειδικών του Πυροσβεστικού Σώματος, προκειμένου να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα. Δεν συντρέχει λόγος μέχρι αυτή τη στιγμή εκκένωσης των οικισμών που βρίσκονται κοντά στην περιοχή όπου κατέπεσε το αεροσκάφος, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν εστίες πυρκαγιάς ούτε και καπνοί, με κατεύθυνση προς κατοικημένες περιοχές», είπε ο κ. Μέτιος.
Δείτε βίντεο από drone από το σημείο της τραγωδίας:
«Νιώσαμε κάψιμο στα χείλη και τη γλώσσα»
Ο Μάριος Αποστολίδης, υποστράτηγος συντονιστής πυροσβεστικών υπηρεσιών της Βόρειας Ελλάδας, μίλησε για την έναρξη των επιχειρήσεων εξηγώντας πως ήδη έχουν σηκωθεί drone και αρχίζουν να επιχειρούν πυροτεχνουργοί του Στρατού έτσι ώστε να δώσουν το «ΟΚ», ή το απαγορευτικό ανάλογα με τα ευρήματα, για να μπουν τα συνεργεία και να «σαρώσουν» την περιοχή.
«Υπάρχουν μικροεστίες φωτιάς, σε ακτίνα τουλάχιστον 500 μέτρων. Έχουμε απαγορεύσει την είσοδο στον χώρο που ενεργούμε, έχει δοθεί σύσταση να μην πλησιάζουν οι κάτοικοι, να είναι προσεκτικοί και να έχουν κλειστά παράθυρα. Νιώσαμε κάψιμο στα χείλη και τη γλώσσα, κι εμείς φοράμε μάσκες. Δεν γνωρίζουμε τι είναι αυτό που μας επηρεάζει», είπε αρχικά ο κ. Αποστολίδης.
«Όταν θα είναι ασφαλές το σημείο, καθώς έχουμε ακούσει για εκρηκτικά και θα πρέπει να μας δώσουν το ΟΚ ότι είναι ασφαλές, θα μπούμε στο πεδίο. Οι πυροτεχνουργοί είναι αυτοί που θα μας διαβεβαιώσουν αν υπάρχουν εκρηκτικές ύλες, ώστε να ξέρουμε αν κινδυνεύουν οι διασώστες. Δεν υπάρχει εικόνα ακόμα από το drone, τώρα σηκώθηκε. Έχουμε πλησιάσει με τις μάσκες στα 50 μέτρα, έχουμε δει ένα κομμάτι της ατράκτου, υπάρχει πολύ υλικό διάσπαρτο στα χωράφια», πρόσθεσε.
Ο επικεφαλής των ερευνών επεσήμανε ακόμα πως «Η πληροφορία είναι πως το πλήρωμα ήταν οκταμελές. Το πεδίο πρέπει να είναι σταθερό και ασφαλές για να μπουν οι διασώστες. Δεν θα διακινδυνεύσουμε κανέναν. Είναι 13 άτομα από την ΕΜΑΚ και 26 πυροσβέστες».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το αεροσκάφος έχασε τον τέταρτο κινητήρα στον αέρα και έπιασε φωτιά. Ειδικότερα, ο πιλότος ενημέρωσε για το πρόβλημα το FIR Αθηνών που τον ρώτησε εάν μπορεί να προσγειωθεί στην Καβάλα ή στη Θεσσαλονίκη. Ο πιλότος απάντησε ότι από τη φωτιά στον κινητήρα δημιουργούνται κι άλλα προβλήματα και δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να προσγειωθεί στην Καβάλα.
Τη στιγμή που πετούσε στη «μύτη» της χερσονήσου του Άθω στο Άγιον Όρος, το αεροσκάφος φαίνεται πως έκανε στροφή 180 μοιρών κι άρχισε να χάνει ύψος φλεγόμενο σε μικρή απόσταση από σπίτια, σύμφωνα με βίντεο ντοκουμέντο.