ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες 2022: Τα τρία σημεία που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι για το Μηχανογραφικό

Πανελλήνιες 2022: Τα τρία σημεία που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι για το Μηχανογραφικό
Χρήσιμες συμβουλές για τους υποψηφίους INTIME/ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων από τους υποψηφίουςτων Πανελληνίων Εξετάσεων

Λίγες μέρες πριν ξεκινήσει η υποβολή, καλό είναι οι υποψήφιοι να φτιάξουν μια λίστα με τις σχολές της επιλογής τους.

Ωστόσο, η διαμόρφωση διαφορετικών συντελεστών μαθημάτων βαρύτητας από τα ίδια τα τμήματα ΑΕΙ μπορεί να μετατρέψει τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε μια περίπλοκη διαδικασία.

Μιλώντας στην εφημερίδα τα «ΝΕΑ» ο σύμβουλος σταδιοδρομίας Χρήστος Ταουσάνης εστιάζει σε τρία σημεία κλειδιά για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού:

Ιεράρχηση επιλογών: Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου γίνεται με κριτήριο τα ενδιαφέροντά μας, τα κίνητρα και τις προσδοκίες μας και τελικά τα όνειρά μας. Δεν γίνεται με κριτήριο τα μόριά μας ή τις βάσεις προηγούμενων ετών. Ειδικά φέτος, έχουμε μια διαφορετική διαδικασία για τον υπολογισμό των μορίων συγκριτικά με πέρυσι και φυσικά και το σημαντικό δεδομένο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Συνεπώς, οποιαδήποτε μεθοδολογία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού με κριτήριο τα μόρια αποκλειστικά μόνο δυσάρεστες εκπλήξεις μπορεί να έχει και επιπρόσθετα μπορεί να μας οδηγήσει σε ένα πρόγραμμα σπουδών που πρακτικά δεν επιθυμούσαμε.

Αντιστοιχία μετεγγραφών: Αν και η διαδικασία των μετεγγραφών πραγματοποιείται από την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους και όχι την παρούσα περίοδο, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει από τώρα να λάβει υπόψη του ορισμένα στοιχεία που θα βρει στη συνέχεια μπροστά του. 'Ενα από αυτά είναι οι αντιστοιχίες των τμημάτων. Για παράδειγμα, αν περάσει στο Τμήμα Γεωπονίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί να προχωρήσει σε μετεγγραφή στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, γιατί οι δύο αυτές σχολές, παρότι παρεμφερείς, είναι μη αντίστοιχες. Αντιθέτως, κάποιος άλλος φοιτητής που εισήχθη σε οποιοδήποτε τμήμα Ψυχολογίας των Πανεπιστημίων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Κρήτης ή του Παντείου μπορεί να μετεγγραφεί από και προς αυτά, αλλά όχι από ή προς το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα). Γενικότερα, οι αντιστοιχίες των μετεγγραφών έχουν αρκετές ιδιαιτερότητες και οφείλουμε να εξετάσουμε προσεκτικά τις ομάδες αντίστοιχων τμημάτων αλλά και ποια τμήματα είναι μη αντίστοιχα, αφού στο σύνολό τους αριθμούν περισσότερα από 90!

Μαθητές με διακρίσεις: Όσοι υποψήφιοι έχουν διάκριση (νίκη), για παράδειγμα σε κάποια διεθνή αθλητική διοργάνωση, και εισάγονται με τον θεσμό του ποσοστού θέσεων, πρέπει να συμπληρώσουν Μηχανογραφικό Δελτίο. Μάλιστα, για να εισαχθούν σε κάποιο τμήμα, θα πρέπει, έπειτα από την προσαύξηση των μορίων τους, να φτάσουν τη βάση εκείνου του προγράμματος σπουδών που τους ενδιαφέρει.

Ο κ. Ταουσάνης καταλήγει λέγοντας ότι «αφιερώνουμε τον απαραίτητο χρόνο για μια τόσο σημαντική απόφαση που αφορά τη σταδιοδρομία μας, ακούμε τις γνώμες και τις πληροφορίες των άλλων, αλλά στο Μηχανογραφικό αποτυπώνουμε τις αληθινές, προσωπικές επιλογές και επιθυμίες μας».

Πώς να συμπληρώσετε το μηχανογραφικό σας

Οι υποψήφιοι των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, μέχρι και την Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022 μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας (password) για την υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου.

Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες για την υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) και Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου(Π.Μ.Δ.) έτους 2022 θα ολοκληρωθούν περί τα μέσα Ιουλίου.

Φέτος, το σύνολο των 461 τμημάτων όρισε συνολικά 5.611 συντελεστές, χωρίς αυτούς των ειδικών μαθημάτων. Ετσι, ένας υποψήφιος μπορεί να έχει έως και 249 διαφορετικές βαθμολογίες για να διεκδικήσει μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.

Πώς γίνεται, όμως, η σωστή συμπλήρωση ενός μηχανογραφικού δελτίου;

Οδηγίες:

  • H αξιολόγηση των σχολών και η σειρά προτεραιότητας που θα δώσει ο κάθε υποψήφιος θα πρέπει να γίνουν βάσει των επιθυμιών του και όχι του βαθμού επίδοσης. Παρά τις εκτιμήσεις των βάσεων που αποτελούν «πυξίδα» για τη γενική τάση, είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια η πορεία της βάσης εισαγωγής για κάθε τμήμα. Επομένως, η επίδοση ενός μαθητή και ο μέσος όρος του στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα πρέπει να παίξουν μεγάλο ρόλο στην επιλογή του για την εισαγωγή του σε ένα τμήμα.

    Η επιλογή ενός τμήματος θα πρέπει να γίνει ύστερα από μελέτη του προγράμματος σπουδών του. Ο τίτλος μπορεί να είναι παραπλανητικός. Το πρόγραμμα σπουδών αφορά στο σύνολο των μαθημάτων και τις κατευθύνσεις, ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνονται από κάθε τμήμα, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τμήματα με την ίδια ονομασία δεν έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

    Εδώ κι έναν χρόνο, ο ακαδημαϊκός χάρτης έχει αλλάξει και πολλά πανεπιστημιακά τμήματα έχουν προκύψει από τη συγχώνευση ΤΕΙ. Τα περισσότερα εξ αυτών εδράζουν σε περιφερειακά πανεπιστήμια και ακόμα δεν έχουν οριστεί για τα περισσότερα επαγγελματικά δικαιώματα.

    Εφόσον ο υποψήφιος επιθυμεί να διεκδικήσει μετεγγραφή, θα πρέπει να γνωρίζει ότι φέτος έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα. Θεσπίστηκε βάση μετεγγραφής, σύμφωνα με την οποία δικαίωμα μετεγγραφής έχει ένας εισακτέος που η επίδοσή του είναι μέχρι 2.750 μόρια χαμηλότερη της βάσης εισαγωγής του τμήματος της επιθυμίας του. Η μοριοδότηση έχει αλλάξει ενισχύοντας κάποιες κοινωνικές ομάδες και πλέον θα υπάρχει και δεύτερος γύρος μετεγγραφών.

    Οι αντιστοιχήσεις των τμημάτων, που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες μέρες, ήταν μια (δυσάρεστη) έκπληξη για κάποιους. Πολλά τμήματα που είχαν αντιστοιχήσεις πέρσι, πλέον δεν δίνουν αυτήν τη δυνατότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας» του ΟΠΑ. Ενώ υπάρχουν άλλα πέντε τμήματα με την ίδια ονομασία σε Κοζάνη, Πάτρα, Αγιο Νικόλαο, Καβάλα και Τρίπολη, το τμήμα του ΟΠΑ εξαιρείται από την αντιστοίχηση. Υπενθυμίζεται ότι η βάση εισαγωγής του πέρσι ήταν 17.959 μόρια, ενώ σε ορισμένα από τα υπόλοιπα περιφερειακά τμήματα η βάση εισαγωγής ήταν ακόμα και 5.000 μόρια.

Πώς γίνεται ο υπολογισμός των μορίων

Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.

Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων.

Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα υπολογισμού μορίων και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία:

Υποψήφιος για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Σχετικά με τα κριτήρια ισοβάθμιας

α. Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται μόνο για τις Σχολές ή τα Τμήματα που έχουν δηλώσει προτίμηση εισαγωγής και κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων εισακτέων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα κατά περίπτωση.

β. Για κάθε επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα που υπολογίζονται για τα κριτήρια ισοβαθμίας είναι τα ακόλουθα:

αα) για το πρώτο (1ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Αρχαία Ελληνικά, Β΄ Ιστορία, Γ΄ Λατινικά, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

ββ) για το δεύτερο (2ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Φυσική, Γ΄ Χημεία, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,

γγ) για το τρίτο (3ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Βιολογία, Β΄ Χημεία, Γ΄ Φυσική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,

δδ) για το τέταρτο (4ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Οικονομία, Γ΄ Πληροφορική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

γ. Σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων στη θέση του τελευταίου εισαγόμενου σε Σχολή ή Τμήμα,

i) εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με μέγιστο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

ii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των τριών υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

iii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των δύο υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα, που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

δ. Αν μετά την εξάντληση όλων των παραπάνω κριτηρίων, εξακολουθούν να υπάρχουν ισοβαθμούντες, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες, με την επιφύλαξη της παρακάτω περίπτωσης ε.

ε. Στην περίπτωση ισοβαθμίας με τον τελευταίο εισαγόμενο σε σχολή των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπ/κών Ιδρυμάτων, των Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. και Λιμενοφυλάκων, καθώς και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και μετά την εξάντληση των κριτηρίων της ανωτέρω περ. γ,
εισάγεται ο υποψήφιος που δήλωσε τη σχολή αυτή με προγενέστερη σειρά προτίμησης. Αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο τέταρτο μάθημα της ανωτέρω περ. β.

στ. Για κάθε Σχολή της ανωτέρω περ.ε του παρόντος άρθρου και εφόσον προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, συντάσσονται πίνακες επιλαχόντων υποψηφίων, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν τους υποψηφίους που έχουν κριθεί ικανοί στις προκαταρκτικές εξετάσεις και την έχουν δηλώσει στο Μηχανογραφικό Δελτίο (ΜΔ) σε σειρά προγενέστερη από τη σχολή επιτυχίας τους. Η σύνταξη αυτών των πινάκων γίνεται κατά φθίνουσα σειρά μορίων και σύμφωνα με τα κριτήρια των ανωτέρω περιπτώσεων της παρούσας παραγράφου».